I brist på Sparring ställde jag upp några gånger på onsdagsseglingarna i Trelleborgs båtsällskap. Banan brukade läggas ungefär som en fyrkant med kryss, halvvind, läns, halvind, kryss och läns i mål.
Båtarna ställde upp med LYS-handicap där de snabbaste båtarna låg på ca 1,30 i LYS-tal. Med Formulan kunde jag segla banan på ca 1/4 av tiden de snabbaste båtarna behövde. 2 ggr var en A-cat med och det var heller ingen match.
På Gardasjön i Italien har jag haft turen att få seglat kryss/länsbana med några av de bästa Tornadoseglarna i världen. Jag är i bästa fall en medelmåttig Formulaseglare (italienska damerna på Formula kom före mig) men på första länsen kör Formulan förbi de Tornados som hängt med. På en halvvind “älgar” Formulan förbi en Tornado. Intressant har även varit att hänga på ett gäng 49ers där Jollarna planar i 40-45 grader mot vinden. Även här är Formulan före vid kryssmärket.
De enda segelbåtar som seglar förbi Formulan på Kryss/Länsbana är de stora flerskrovsbåtarna. Då hänger inte en Formula med på kryssen men på halvvind och slör i humana förhållanden seglar de nog likvärdigt, gissar jag.
Min nyinköpta GPS visade idag på kryss närmre 20 knop(inte vmg, kanske höll jag 55 grader mot vind). På undanvinden höll jag stadigt 25 knop. (Starboard 161 och RS9,0, bra tryck)
Men det är helt orelevant att jämföra en Formula med en enskrovssegelbåt, eftersom Formulan är en planande farkost med alla skillnader det innebär. Utan planing hänger man inte med en Optimistjolle, ens i hallvind.
Se denna länk med en Starboard 186 och Gunsegel från 2002 och se att Formulan seglar jämt med de snabbaste flerskrovsbåtarna i världen på öppna bogar:
http://www.youtube.com/watch?v=qD-rjGbNNsE
-Sebastian-