Senaste nytt › Forums › fråga till GetWet eller annan us-bil kunnig
-
fråga till GetWet eller annan us-bil kunnig
Publicerad av 11sekmeter på 24 september, 2003 vid 08:24Har hittat en Dodge Ram 250 från -84.
Det är en snubbe på 80 år som haft den = bra skick.
Vad står 250 för?
Vad bör man se upp med på dem?
Är det f.gasare eller inspr?
Han påstår att den drar 1,5 l/m men efterssom den är rätt gammal borde den väll dra mer?anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
-84 luktar förgasarmotor långa vägar. Hyrde en sån på maui ett tag och jävlar vad den drack. En v8 kan ju lätt locka till lite oekonomisk körning, så om man vill ner i 1,5 liter får man nog snåla lite. Satsa på en nyare med insprutning där även jänkarna märkt att soppan kanske inte alltid håller texaspriser.
-
Tror att 250 står för ”cubic inches” (cui). Multiplicera cui med 16,4 och du får fram att motorn är på en V8 på 4.1 liter.
-
Behöver inte vara 4.1 liters motor. Har just en sådan Dodge 250, men från -88. Den har en ”318-motor” vilket enligt papper är en 5.2 liters V8. Den räknas ändå som den ”lilla” motorn (ca 170hk) jämfört med andra modeller.
Har inte riktigt hunnit kolla vad den drar än, men det ligger mellan 1.5-2.0 liter/mil när vi har kört mycket i stan (Mölndal-Askim-Fiskebäck-Björlanda). Man kan nog få ner en hel del om man bor mer på landet och bara kör längre turer och med ägg under gaspedalen. -
250 behöver väl inte ha med motorn att göra? Det som skiljer den från 350n är att 350n har 8-bultat hjul och tål mer lastning, drar nog ännu mer soppa också. Kom inte insprutning vid -89 lr något?
Angående motorn sitter det väl en 318 dvs 318 kubiktum vilket är 6.2L, så visst drar den en del.
Förövrigt kan nån få köpa en Dodge Ram -89 för ~10 000:-
Bra motor ochm låda men bromsarna måste fixas.//Lars
-
250 brukar stå för 2500pounds totallast finns även 350 och då är den typad för mer last, jmfr med Chevas 2500,3500 et.c Motorn i din bil säkert en 318kubiktums (5.2liter), den är outslitlig om den sköts med lite olja och service, vad som gör mirakel på just Dodgevanar är om man sätter på riktiga headers med tillhörande schysst avgassystem, lite mer fritt blås alltså. (headers = extractorgrenrör på europeiska…) Den kan få upp till 40hk mer och drar mindre.Kolla kulbultarna i framvagnen, de övre går fort på Dodge de nedre på Cheva. Tyvärr har du nog bara en trestegsautomat på en 84..Fyrsteg med lock-up som kom senare är mycket bättre, framförallt på soppan vid långkörning, ”The only substitute for cubic inches are more cubic inches”
-
250 står för lastförmågan, en 350 Dodge lastar med andra ord lite mer, har ingenting med motorstorleken att göra som somliga tror. 250 är den vanligaste modellen och den som du också ska ha………fembultat i fälgar och bättre bakaxelutväxling än 350. (lägre bensinförbrukning)
Motorerna i Dodge är nästan uteslutande 318 kubiktums V8:or som är mycket slitstarka. Bensinförbrukningen han anger kan stämma……under förutsättning att det är landsvägskörning i normalt tempo. En Dodge från 84 har ett mellanting mellan insprutning och förgasare, det är med andra ord ingen äkta ”direktinsprutning” men den fungerar liknande fast med förgasare…….Absolut inget fel på grejerna. Är bilen i ett bra skick (största problemen är oftast rosten, inte i bärande men karossen)så vill jag rekommendera köp……så får du rulla runt i en slitvarg med komfort och personbilsprestanda. Pass opp för krånglande dålig amerikanskt lull lull (dom älskar trams därborta, men tillbehören håller en ganska dålig kvalite i en nord europes ögon) som gärna strejkar efter några år. Så lite trams som möjligt är bra! -
Jag har haft en sån bil i fem år.
Lackad med 9 lagerklarlack. Feta sulor.
Det var så Micke get Wet var avundsjuk på mig.
Bilen gick problemfritt. Det är en förgasaremotor.
Du kan via yankeeparts i GBG (kanonbilliga på resevdelar till USA bilar) köpa en ekonomikam till den.
Men den drog soppa. På vintern när det är kallt så drog den 2,5 liter dom första milen till motorn var varm. (motorvärmare är ett måste).
Vad folk än säger den drar soppa.
Sen har du en annan rolig detalj. Automatchoke med snabbtomgång. Stod du vid rödlyse och den var i för motorn inte var varm och isgata så börjar bilen driva eller vända upp arslet. Jag konverterade min till manuell choke.
Jag hade inga rostproblem med min.
Bilen är underbar att köra. Du får in både dig brädor, brudar ja allt. På minussidan bensinförbrukningen.
Den drar mer än en Cheva.
Köp en voyager istället.
PS jag sa också till alla att min drog 1,5 men sanningen är nog ca 2 liter milen. Alla som har dessa bilar ljuger om bensinförbrukningen.
Kenneth
Kenneth -
Angående Twingos inlägg.
Det är en trestegare
Kenneth -
Tack för alla svar.
Gubben sa att det var en 4 stegare i den här. -
Det är ingen som råkar sitta på det övre gångjärnet till högra bakdörren till en Dodge va?? I så fall kan jag tänka mig att handla det på stört. Vårat har rostat sönder och det är lite irriterande när man skall öppna och hiva in grejjerna
-Basse
-
Varför köpa ett sånt bensinförbrukande, nedsmutsande fanskap överhuvudtaget?
-
Satsa hellre på diesel och lastbilsreggat. Har själv en lång och hög VW T4 med 2.5 liters 5-cyl diesel som drar 0.7-0.8 liter milen. Det högre värdet när man marschar i 120 km/h. Går utmärkt att ha som enda bil.
-
Anledningen till köpet är att den kostar 12000:-, campinginred, höjbart tak, markis, micro, snurrfotöljer.
Bensinen bryr jag mig inte i då jag redan sitter med en annan amerikanare.En VW T4 kostar väll betydligt mer. Har kollat runt på höga bussar med turbodieslar, men mycke pengar ska ut.
Länge leve oljeindustrin!
-
Som brooker säger jag bara…..köpläge! 12000sek för en RIKTIG buss är bra…….slopa T4 sunket! Det går inte att räkna hem nostalgi…..aldrig!!!!!
Logga in för att svara.