Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fråga till MR UDS!
-
Svar till:
Kör man fort så flyttas powerzone, det blir som om vinden kommer från en annan vinkel. Det är säkert därför det brallar i lite extra serru.
Men va fan bojs and flix därhemma, UNHOOOOOOOK!!! Det är dags nu.[/ QUOTE ]
Vad du menar är att fartvinden kommer ju rakt framifrån. Den verkliga vinden kommer från, ja just därifrån den kommer. Den vinden man surfar efter är ”den relativa vinden”. Ju fortare det går desto mer fartvind får man.
Med en segelbåt kan man lättare ta höjd när det brallar på… Men jag kan fanimig inte förklara varför. Med mitt resonemang ovan borde det vara tvärtom.
*förvirrad*
-
Svar till:
fan UDS, Jons 007 saftey system kommer rocka
[/ QUOTE ]
…förklara va de e för nåtoch till vilka drakar kommer det, eller kommer det löst?
-
Det kommer som standard på EH och kanske några andra märken, jag kommer oxå att säla ett ombyggnadskit som funkar till alla bomma ; ) priset kommer att hamna runt 800:- och det är komplett med allt du behöver…
Bilder och beskrivning kommer så fort jag får min testverre ; )
//Pan
-
öh kart man tar mer höjd när man har mer kraft, vad du inte fatta?
kan man handlepassa med Johns system då?
nästa steg ä ju ett system som har spinleash coh fungerande QR men som även tillåter hanldepass utan att man behöver sätta dit något extra och tappa en funktion(ex recon+bypass).
-
Tror du att det funkar på UDS systemet? Vill ju inte missa den fantastiska frihetskänslan som UDS ger.
-
Vad vi snackar om är att om man kör fett med fort så flyttas vindfönstret och resultatet blir att man blir dragen mer downwind, med resultatet att man kör ännu sanabbare, med resultatet att vindfönstret flyttas ytterligare, med resultatet att man dras ännu mer downwind, med resultatet att man kör ännu snabbare, med resultatet att vindfönstret flyttas ytterligare, med resultatet att man dras ännu mer downwind, med resultatet att man kör ännu snabbare, med resultatet att vindfönstret flyttas ytterligare, med resultatet att man dras ännu mer downwind, med resultatet…..
En så kallad skening med andra ord.
-
Ja dom jävlarna känner jag till!
Alldeles för väl tyvärr. Bra tips för att undvika dom? Kanta kanta eller?
-
Om det bara är frihetskänslan i UDS man är ute efter, så är det faktiskt enkelt att fixa själv:
1. Knyt loss chickenloop-linan från trim-strappen och trä ur den ur bommen.
2. Knyt fast en metallring i hålet i bommen, så att den hänger och dinglar där. Anpassa längden på dingel-snöret till önskad ”frihetsgrad”.
3. Trä chickenloopen genom den dinglande metallringen, och knyt fast den i trim-strappen igen.Saker att tänka på:
Se till att metallringen inte är för stor. chickenlookpens stopp-kula får ju inte kunna slinka igenom.
Ha leashen på en av power-linorna. Inte på styrlinan./Rasmus
-
Nej det är inte bara frihetkänslan det är så oerhört mycket mer fördelar jämfört med dom egna patentlösnigar på schackel som folk skruvar ihop inte konstigt att kitsen flög över allt förra sässongen löser ut när dom inte ska och löser inte ut när dom ska. Nej mecka inte med egna garage lösningar låt säkerheten gå först. Hur länge har du kört med UDS eftersom du vet att man fixar UDS lätt med en metall ring? Dom är ju ytterst svåra att få tag i, så var fick du din uppsättning ifrån?
-
Alltså jag har provat uds ett par gånger och det är grymt.. Känns fritt och säkert.. Man risker inte att tappa draken.. Har hoppat lite med.. Är ju så där på att hoppa.. Innan jag provat trodde jag det skulle var grymt jobbigt för armarna.. Men draken hänger ju ju i den så klallade leachen. Så det är inte tyngre än när man med det gammla sättet. Kan jämföras med att hålla bommen ihockad på ddt gammla sättet..
Henke skejtare..
-
Jag har inte riktigt förstått varför man inte ska bygga själv. Det är väl samma sak som att ett företag bygger det åt en. Och man slipper att kompromissa, man väljer ju själv hur mycket man vill spendera och vilken kvallitet man vill ha. Löjligt att det skulle bli bättre bara för att företag har gjort den. Är det samma sak med custombrädor?
Jag tror bestämt att man kan tillverka en kite själv som är bättre än dom som finns på marknaden. Bara man har kunskapen så.
Skulle för övrigt vara kul och gå ihop några och designa egna kites. Vore grymt och döpa dom till Viggen, Draken, Gripen
och sen har 3-kronor på dom
Gråa skulle dom va och med grafik på så att det såg ut som det var metallskarvar med nitar.
Over and out… sug en scout
-
Det skull vara riktigt grymt att ha en drake med trekronor på.. döpta efter svenska stridsplan.
Tyvärr tror jag det är ganska avaserat och bygga en kite iaf med mina sy-kunskaper..
-
Nej custom brädor är oftast byggda av proffs och är inte en säkerhets detalj så det enda som händer om en bräda inte funkar som den ska är att den förmodligen gårsönder eller blir för tung erfarenheten från surfingvärlden när det gäller material och uppbyggnad av brädor är en vetenskap genomförd av proffs under säkert 100 år, hemma pulandet med båtschackel snören tampar ringar är oftast utförda av nybörjare inom kitesäkerhets konstruktion så skillnaden är väldigt stor. Förstår inte varför man lägger ner tid och nästan 500:- på egna helt oprovade lösningar när det finns färdiga testade säkerhetslösningar för 1000:- undrar hur många fallskärmshoppande 1 års hoppare som skruvar ihop sina säkerhets detaljer med egna ringar och schckel avsedda för båtar? Jag för min del lägger hellre till 500:- och får ett väl provat system från någon av dom erkända tillverkarna.
Logga in för att svara.