Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Fråga till MR UDS!
-
En segelmakare kan säkert utan större problem göra en kite, men finns det någon som vill och framför allt ger det samma inkomster som båtsegel? Eller andra saker som dom sysslar med. Vi får väl hoppas att någon segelmakare börjar kitea. Men risken är väl att för att det skall löna sig måste dom massproduceras.
-
Det är ganska överdrivet att jämföra ett relese system på en kite med en fallskärm. Jag tycker absolut du har en poäng med varför du väljer att köpa ditt UDS system.
Men om man man nu tycker det är kul att sitta i verkstan och pilla kan man tillverka ett lika bra och även bättre system själv men val av betydligt bättre material och större dimensioner än vad de masstillverkar borta i china till ett så lågt pris som möjligt.
Vi snackar snörstumpar och plaströr inte bygga en fallskärm som alla sömmar är röntgade på och besiktas varje år av en expert den skall veckla ut till 100% säkerhet och bromsa upp en hoppare med 200km/h på några sekunder. -
Du kan fara ganska långt med en kite på några sekunder också. kanske inte komma upp i 200 km/h men tillräckligt fort för att du skall skada dig allvarligt.
-
Svar till:
Nej custom brädor är oftast byggda av proffs och är inte en säkerhets detalj så det enda som händer om en bräda inte funkar som den ska är att den förmodligen gårsönder eller blir för tung erfarenheten från surfingvärlden när det gäller material och uppbyggnad av brädor är en vetenskap genomförd av proffs under säkert 100 år, hemma pulandet med båtschackel snören tampar ringar är oftast utförda av nybörjare inom kitesäkerhets konstruktion så skillnaden är väldigt stor. Förstår inte varför man lägger ner tid och nästan 500:- på egna helt oprovade lösningar när det finns färdiga testade säkerhetslösningar för 1000:- undrar hur många fallskärmshoppande 1 års hoppare som skruvar ihop sina säkerhets detaljer med egna ringar och schckel avsedda för båtar? Jag för min del lägger hellre till 500:- och får ett väl provat system från någon av dom erkända tillverkarna.
[/ QUOTE ]
Sluta, du har fått ditt ex gratis det vet alla
Helt enkelt därför att tillverkarna inte har klarat av eller varit intresserade av att lösa denna fråga på ett bra sätt, jag tycker uds ändå är ett hoppkok av tampar och meck, vad du än säger patrik!
Tycker Cabrinha’s Recon är det enklaste/bästa systemet för tillfället men det funkar också bara på just Cabrinha drakar… eller jag skulle då inte testa det på en drake av annat märke, iaf inte min egen
Svar till:
from the Cabrinha web site’s RECON FAQ section:
Q) Can I use a RECON equipped control system on a non-RECON equipped kite?
A) Theoretically yes, but we strongly advise against it. The RECON features will not be available unless you are connected to a RECON equipped kite. An Important Note: Pulling the RECON release while attached to a non RECON equipped kite while in flight will result in the kite becoming very powerful and may create a dangerous situation.
Källa: kiteforum[/ QUOTE ]
Lite kul att se om den håller iofs. F-One kommer med ett nytt system som ser lovande ut. Ang ”hemma pulandet med båtschackel” vill jag bara säga att Wichard är väl beprövat runt om klotet vi stampar omkring på och fungerar bra, vad du har använt för schakel tidigare vet jag inte… -
Jo men det kan du göra även med UDS om du är ikrokad. Precis som med de flesta system..
-
Inte klaga på UDS… har betalat 1000:- för det så nu vill jag inte se att stebe gör ett bättre för 50:-…
Tycker att folk får göra precis vad dom vill bara dom tänker efter så dom inte skadar sig själv eller andra med sina konstruktioner…
Själv hade jag ingen harness när jag började köra så jag tyckte det var en skitbra idé att ta en klättersele och klicka fast mig i harnesslinan, försök att komma loss där ni…
-
Svar till:
Inte klaga på UDS… har betalat 1000:- för det så nu vill jag inte se att stebe gör ett bättre för 50:-…
Tycker att folk får göra precis vad dom vill bara dom tänker efter så dom inte skadar sig själv eller andra med sina konstruktioner…
Själv hade jag ingen harness när jag började köra så jag tyckte det var en skitbra idé att ta en klättersele och klicka fast mig i harnesslinan, försök att komma loss där ni…
[/ QUOTE ]
Jag.. jag skulle inte kunna bygga en slangbella ens..
-
har iofs läst kitemares om wichard skiten. Folk har inte kunnat releasa och släpats med och hela köret.,.fast vad vet jag 😛 har inte provat Wichard.
-
Svar till:
Nej det är inte bara frihetkänslan det är så oerhört mycket mer fördelar jämfört med dom egna patentlösnigar på schackel som folk skruvar ihop inte konstigt att kitsen flög över allt förra sässongen löser ut när dom inte ska och löser inte ut när dom ska. Nej mecka inte med egna garage lösningar låt säkerheten gå först. Hur länge har du kört med UDS eftersom du vet att man fixar UDS lätt med en metall ring? Dom är ju ytterst svåra att få tag i, så var fick du din uppsättning ifrån?
[/ QUOTE ]
Säger bara RECON. Keep it simple. Och just det ja, UNHOOOOOOK!!!
-
Men om man bygger releasen precis som den är på ett uds-system så vore det ju inga problem. Det är inte av snålhet jag ger mig in i debatten… jag bara ifrågasätter att företag tar betalt för nåt som man ”lika” gärna kan göra själv om man är lite händig. Jag menar… tekniken är ju inte hemliga, likaså materialet och delarna.
Och över till kite-tillverkning igen…
Man behöver ju inte sy själv. Finns ju koreaner som kan göra det åt en, eller nåt svenskt företag om man tycker det är bättre. Jag tänkte mest på att det vore kul och konstruera och designa egna drakar. Visst skulle det kanske bli dyrt… det är det ju alltid i små upplagor. -
Det var en gång ett företag som ville köpa ett säkerhetssystem av ett annat företag men som inte fick det för de var för snåla….. Så de var tvugna att försöka sälja sitt eget istället.
-
Fast det är väl något som är hemlig iaf om man läser manualen till UDS ”Top secret swivel technology”…
-
Nu vet vi alla att du inte vet vad du pratar om, jag har betalt fullt pris för mitt UDS system och det vet många Fråga Michell på kiteshoppen det var honom jag köpte det av. Har nog kvar kvittot någonstans också. Recon och UDS går inte att jämföra. Recon är ett säkerhetssystem med vilket UDS inte är. Har ingen som helst vinning av att prata för eller emot UDS vet bara vilken enorm nytta en nybörjare kan ha av systemet inte bara säkerhetsmässigt så därför tycker jag det är synd om dom väljer något annat just nu. En rolig aspect på Debatten är att 98% av dom som kör med UDS systemet är supernöjda och 98% av dom som tycker att det är ett skitsystem aldrig ens har provat det!
-
Gå inpå Naishkiteboarding.com titta på bilderna se húr det ser ut se på vilket material som behövs börja räkna så skall du se att så vidare du inte massproducerar sakerna så blir det inte många 100 lappar du sparar snälla gissa inte gå in och titta för det märks på dina uttalande att du inte har riktigt koll på hur ett UDS system funkar! Releas systemet på UDS systemet är inte annorlunda än på något annat system så köper du UDS för att få ett bra releas system så är du helt fel på det finns ingen som helst anledning till det.
Logga in för att svara.