Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till MR UDS!

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 14:50

Kan backa upp allt jag säger men inte exakta siffror såklart det är en uppskattning på vad jag läst på under ett års tid alla inlägg på Steffo.nu Kiteforum.com Kitesurferen.dk och vad som jag har debatterat med olika människor om just UDS så det handlar ju om vad jag har fått för svar och information om just UDS som finns på nätet. Så det stämmer ju säkert inte exakt men det är en fingervisning som vi oberoende kitesurfare som inte måste pusha för ett visst märke bör ta hänsyn till.

• pepa

Medlem
    20 februari, 2004 vid 14:54

Hahahahahaha!!! Var den där piken fin eller var det bara jag som tyckte det? Jag känner mig faktiskt rätt oberoende nu med mina grejer. För mig är det det absolut bästa på marknaden.

• stebe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 15:34

Jag har testat UDS och tycker det är ett mycket bra som säkerhetssytem. Jag tycker bara att man kan få låta folk bygga sina kopior och att de kan bli minst lika bra som orginalet. Sen tycker jag det är fånigt att jämföra det med en fallskärm som är lite samma avdelning som ”bygg din egen brandvarnare” eller ”snickra ihop en airbag” istället för att köpa den.. smile.gif

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 15:37

Ja du om någon bör ju veta! Så det kan jag inte säga emot. Frågan är om nybörjare och en av Sveriges bästa kiteare har samma behov. smile.gif

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 15:49

Varför kom jag inte på dom jämmförelserna själv! Dom är ju lysande! Tack för hjälpen. Om den hemsnickrade lösningen inte funkar så kan du antingen bli krossad mot något hårt eller om den löser ut när den inte skall på 10 meters höjd och det är 15 cm djupt slå dig rejält. För något årsedan blev en tysk tjej dödad av en kite som hade slitit sig och en annan kite flytade en Chrysler Voyager 10 meter för att bommen fastnade i den. Har varit med om åtskilliga gånger under sommaren som schackel löst ut i fel läge och inte löst ut alls så alla lyckas inte göra dessa lysande kopier som fungerar perfekt i sin garage.

• stebe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 16:02

Svar till:

Varför kom jag inte på dom jämmförelserna själv! Dom är ju lysande! Tack för hjälpen. Om den hemsnickrade lösningen inte funkar så kan du antingen bli krossad mot något hårt eller om den löser ut när den inte skall på 10 meters höjd och det är 15 cm djupt slå dig rejält. För något årsedan blev en tysk tjej dödad av en kite som hade slitit sig och en annan kite flytade en Chrysler Voyager 10 meter för att bommen fastnade i den. Har varit med om åtskilliga gånger under sommaren som schackel löst ut i fel läge och inte löst ut alls så alla lyckas inte göra dessa lysande kopier som fungerar perfekt i sin garage.

[/ QUOTE ]

Förhindrar UDS dig från att råka bli släpad in i sten när du är ikrokad? Nej

Föhindrar UDS vådautlösningar. Nej Tvärtom det går att råka koppla bort draken av misstag.

UDS gör inte kiting til en ofarlig sport det är lite missledande att insinuera det.

Javisst kan det vara farligt att bygga ihop nått skräp som inte funkar men folk får ju använda sitt sunda förnuft och inte ta sig vatten över huvudet och de som inte har nått får skylla sig själva.

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 16:17

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Förhindrar UDS dig från att råka bli släpad in i sten när du är ikrokad? Jo det gör det för du är aldrig ikrokad på land med UDS så det är bara att dra i säkehets kulan. Men det vet du ju redan för du har väl läst instruktionerna till UDS paketet!
    Föhindrar UDS vådautlösningar. Nej Tvärtom det går att råka koppla bort draken av misstag. Nej det gör det inte.
    UDS gör inte kiting til en ofarlig sport det är lite missledande att insinuera det. Har aldrig överhuvudtaget sagt något sådant tvärtom så har jag påpekat just det.

Javisst kan det vara farligt att bygga ihop nått skräp som inte funkar men folk får ju använda sitt sunda förnuft och inte ta sig vatten över huvudet och de som inte har nått får skylla sig själva. Hjälper föga dom som är i närheten och blir skadade

[/ QUOTE ]

• stebe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 16:34

Svar till:

Om den hemsnickrade lösningen inte funkar så kan du antingen bli krossad mot något hårt eller om den löser ut när den inte skall på 10 meters höjd och det är 15 cm djupt slå dig rejält. För något årsedan blev en tysk tjej dödad av en kite som hade slitit sig och en annan kite flytade en Chrysler Voyager 10 meter för att bommen fastnade i den. Har varit med om åtskilliga gånger under sommaren som schackel löst ut i fel läge och inte löst ut alls så alla lyckas inte göra dessa lysande kopier som fungerar perfekt i sin garage.

[/ QUOTE ]
    Det du skrev här menar du kan hända med hemmabyggen och inte UDS.. öööh efter som du skrev det. Du skriver att du tycker UDS nästan är en lika stor revolution som fyralinors kiten och att du nu inte tvekar att släppa ut din 9-10årige grabb med en kite.pga UDS

Om sådana utalande inte kan tolkas som insinuationer att kitesurfing ändå är en relativt ofarlig sport. Då ger jag upp crazy.gif

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 16:57

Allting skall ses i rätt sammanhang. UDS är en stor revulotion när det gäller just UDS frihets känslan som jag tidigare skrivit om inte när det gäller säkerhets system! För ett tusende gången UDS är inte ett säkerhetssystem!

Jag kan också sätta ihop uttalande ifrån dig i en följd som gör att det blir helt felaktiga påstående inte speciellt svårt.
    ”Om den hemsnickrade lösningen inte funkar ” vad är det du inte förstår med det uttalandet?
    Chansen att det skall bil en fel funktion med säkerhets funktioner på ett hemma bygge är större än på ett riktigt system ja det är jag övertygad om.

Jag har hela tiden varit noga med att påtala att det såklart inte är ett helt säkert system eftersom i starka vindar kan allt hända men det kan du själv hitta om du snokar vidare i gamla uttalande jag gjort och jag står för dom allihopa men inte för dina tolkningar som verkar något annorlunda. Vad det gäller min grabb så väger han ungefär som dom tjejer som kitear i Sverige och han är 13 år men det hade väl inte låtit lika tokigt så kör på bara hitta på saker som inte stämmer jag kommer fortfarande att stå för det jag säger.

• stebe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:07

Om det inte är ett säkerhetssystem varför är det då så bra att jämföra det med, fallskärmar, brandvarnare och airbags som är just säkerhetssystem.

Och hurvida jag hittar på och sliter saker ur sitt samanhang är väl upp till var och en avgöra. Lite svårt att finna inlägget men här är det.
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=kite&Number=164897&Forum=kite&Words=film&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=11&Limit=25&Old=allposts&Main=164850&Search=true#Post164897

• dmp

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:23

Önskar att ni får lite värme o vind där hemma snart så ni kan dra ut o kitea i stället för att ha fåniga uds krig här på steffo..

peace

• stebe

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:26

Svar till:

Önskar att ni får lite värme o vind där hemma snart så ni kan dra ut o kitea i stället för att ha fåniga uds krig här på steffo..

peace

[/ QUOTE ]

Du har en poäng där smirk.gif
    de får bli några öl istället..

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:37

Svar till:

För något årsedan blev en tysk tjej dödad av en kite som hade slitit sig

[/ QUOTE ]

Trasslar 2st kite’s ihop sig så kan man glömma att UDpeSt hjälper.. då är det snarare bästa/enklaste att hitta quickrelease som avgör. Jag tycker det är bra att du har hittat någonting som du gillar men du får lugna dig lite med hypen och bashningen av andras grejor, antingen kör man ikrokad eller så kör man urkrokad inget jävla mellanting ala UDpeSt och det finns en anledning till att man inte ser pro’s glida runt med UDpeSt och inte är det för att den är så jäkla dyr… end of discussion!

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:49

Hade inget som helst att göra med att två kites trasslade ihop sig. Kiten slet sig och hon blev dödad av bommen som hon fick i huvudet. Quickreleasen sitter perfekt i ögon höjd på UDS inte nere vid navelen vilken tror du är lättast att hitta. HAr inte överhuvudtaget sysslat med någon ”hypen och bashningen av andras grejor” bara försökt att hinna med en m,assa felaktiga påstående ifrån folk som blandar ihop saker och ting. Har aldrig påståt att det skulle vara något för proffs. Vet inte vad du syftar på dyr vad är dyrt? 1000:- ?

• wind_freak

Medlem
    20 februari, 2004 vid 17:59

Jag kan själv inte utala mig om uds. (bra då va det klart).
    Men beror inte det flästa olyckor på den menskliga facktorn och när det väl har börjat att hönda går allt så fort så man hiner inte reagera.
    Men uds verjar ju som ett bra system bara lite jobbigt att vänja sig vid men man behöver ju tydligen inte vara ”ikrokad” i start och landning och det är väl där det flesta olyckor händer.
    Men för att få kite säkert för alla så tror jag att det krävs att ALLA kör exemplarist utan att utmana gränserna och sätta sin engen förmåga på prov. Enda nackdelen med det är att allt roöigt försvinner då och utveckligen stannar= ingen kommer fortsätta med kite =inga olyckor smile.gif

men efter som det är otänkbart så är väll all utveckling bra varesig den är gjord av fabriker eller i ett garage man ska bara testa utrustningen ordentligt innan man hamnar i en farlig sittuation och man bör altid kunna lösa ut den snabt. (jag körde på skridskor i vintras och då var det så lite vind så draken kanapt gick upp man fick alltså skrinna upp den och då mätte jjag upp 16 knopp vilket kändes långsamt) man har ju inte så mycket tid att tänka när något skiter sig så antingen får man väl ta itu med det innan det skiter sig eller ha ett bra säkerhets system helst båda

Henrik

Sida 5 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till MR UDS!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.