Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till MR UDS!

• kitelife

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:08

Hmmm hur tror du dom kom på UDS? sitter där nasa utbildade vetenskapsmaän och mekar leash till naish? skulle inte tro det! det är (ja just det) någon hemma meckare som har kommit på det hela och gett iden till Mr. Naish som sen tar alla intäckterna och säger att han kom på det själv…

När det sen kommer till Fones system så är det inte dom som har kommit på det heller utan snarare en lokal (engelsman) här nere som har suttit hemma och meckat… trail and error är enda sättet och komma fram till bra system! Fone har stulit hans system rakt av! dessutom kommer inte deras att funka speciellt bra, varför? titta på det… vad händer om du släpper upp bommen? jo den där lilla slangen åker upp och systemet löser ut ofrivilligt! om dom istället för att bara sno iden hade kontaktat john så hadde dom fått en fungerande verre ; )

Menar inte att alla ska hålla på och bygga själva nu utan snarare att vi som gilla att hålla på bör göra det för att få fram nått som funkar! en annan bra grej är ju att kanske testa systemet innan man e 10 m upp i luften ? eller ?

Det är inget fel på UDS (vill jag absolut inte påstå) MEN det är mer för nybörjare och inte så mycket för dom som fetar… det kanske är därför som dom oxå erbjuder SSS? allt kan ju inte passa alla eller hur?

//Pan

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:25

Svar till:

Hade inget som helst att göra med att två kites trasslade ihop sig. Kiten slet sig och hon blev dödad av bommen som hon fick i huvudet. Quickreleasen sitter perfekt i ögon höjd på UDS inte nere vid navelen vilken tror du är lättast att hitta. HAr inte överhuvudtaget sysslat med någon ”hypen och bashningen av andras grejor” bara försökt att hinna med en m,assa felaktiga påstående ifrån folk som blandar ihop saker och ting. Har aldrig påståt att det skulle vara något för proffs. Vet inte vad du syftar på dyr vad är dyrt? 1000:- ?

[/ QUOTE ]

Jag känner bara till en tysk kvinnlig kitesurfare som tragiskt omkom efter att ha blivit släpad bakom 2st kites som trasslade ihop sig, olyckan skedde pga av att en person inte hade leash till sin kite när han var tvungen att släppa den. vilken olycka du pratar om vet jag inte.

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:33

Mycket möjligt att det är samma! Kraften ifrån två kites kan säkert skicka en bomm i huvudet som dödar lika bra som en kite.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:53

Svar till:

Quickreleasen sitter perfekt i ögon höjd på UDS inte nere vid navelen vilken tror du är lättast att hitta.

[/ QUOTE ]

Du kör inte med midjesele va?

• pepa

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:54

Jag fattar inte varför man ska vänja sig vid ”UDS-friheten” när man i denna sport utvecklas så snabbt att man snart vill testa lite nya grejer, varav detta mycket väl kan vara en raley eller en surface handle pass (då trenden går åt detta hållet). Det finns många tillverkare som har ett absolut lika säkert säkerhetssystem nu för tiden (Best, EH, Cabrinha, mfl). Jag förstår inte varför man ska vänja sig vid ”UDS-friheten”, då måste man ju börja om helt om man vill börja kroka ur lite. Och jag kan tänka mig att många kommer att börja testa lite i vår/sommar, då våra hjältar Martin Ekström, Anna Sparre, Chrille Dittrich, Micke Blomwall, Henke Eriksson, Pan, Hengo, Jake, Mackan, Toffe Landgren, alla Halmstad/Slingshot-gossar, mfl, mfl, kommer hem och kör +50% unhooked. Då kommer de halvbra UDS-killarna stå med både sitt nya system och skägget i brevlådan, eftersom de måste snickra ihop något hemma då de spenderat pengarna hos Naish, men det får man ju inte, så då får de nöja sig med att köra ikrokad hela säsongen, medans alla de andra barnen lär sig vilken underbar värld den urkrokade verkligen är.

Men för de som aldrig aldrig aldrig tänker kroka ur är det säkert jättebra.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 februari, 2004 vid 18:59

Svar till:

Jag fattar inte varför man ska vänja sig vid ”UDS-friheten” när man i denna sport utvecklas så snabbt att man snart vill testa lite nya grejer, varav detta mycket väl kan vara en raley eller en surface handle pass (då trenden går åt detta hållet). Det finns många tillverkare som har ett absolut lika säkert säkerhetssystem nu för tiden (Best, EH, Cabrinha, mfl). Jag förstår inte varför man ska vänja sig vid ”UDS-friheten”, då måste man ju börja om helt om man vill börja kroka ur lite. Och jag kan tänka mig att många kommer att börja testa lite i vår/sommar, då våra hjältar Martin Ekström, Anna Sparre, Chrille Dittrich, Micke Blomwall, Henke Eriksson, Pan, Hengo, Jake, Mackan, Toffe Landgren, alla Halmstad/Slingshot-gossar, mfl, mfl, kommer hem och kör +50% unhooked. Då kommer de halvbra UDS-killarna stå med både sitt nya system och skägget i brevlådan, eftersom de måste snickra ihop något hemma då de spenderat pengarna hos Naish, men det får man ju inte, så då får de nöja sig med att köra ikrokad hela säsongen, medans alla de andra barnen lär sig vilken underbar värld den urkrokade verkligen är.

Men för de som aldrig aldrig aldrig tänker kroka ur är det säkert jättebra.

[/ QUOTE ]

Word.

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 19:52

Jo det gör han och den quick releasen som sitter där nere skal du ge fan i. Så vida du inte blir släpad av en ubåt som du fastnat i. Den som är relevant i det här fallet sitter perfekt i ögon höjd! Varför uttala sig om saker som man inte ens vet hur dom fungerar ännu mindre ens har provat?

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 20:49

Förmodligen för att du inte har provat UDS! Då kan man inte förstå i heller! Tror inte det är många på den listan du räknat upp som provat det. Men alla dom som du räknar upp på listan är väldigt duktiga och det är inte jag det är jag den förste att erkänna.

Kan bara konstatera att om man använder UDS som nybörjare så är det mycket enklare att kunna hantera kiten eftersom man kan depowera dubbelt så mycket som med ett annat system och ha hälften av kraften i kiten när man går i och ur vattnet mot andra system.

Men jag behöver inte säga mer om UDS för jag hade själv hellre lyssnat till en så duktig kille som Peps jag hann i allafall få tag i ett system och kommer aldrig att gå tillbaka till det gamla synd bara att det inte är fler som får chansen att prova det för jag hade inte själv brytt mig om det för jag som alla andra lyssnar på vad dom erfarna säger.

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 20:59

Säkerheten som jag pratar om i detta fall är inget säkerhetssystem som jag tidigare påtalat att det inte är! Det är med hänvisning till att man kan få dubbelt så mycket depower på bara någon sekund som med andra system och att man har hälften så mycket kraft i kiten när man går ner i eller upp ur vattnet. Därför går det bra att göra dom jämförelserna.

• patrikol

Medlem
    20 februari, 2004 vid 21:10

Tror inte att Chris barrs är en hemma meckare!
    Det är hans uppfinning han jobbar för Naish och bor på Hawaii så lite mer erfarenhet än nybörjar hemmameckaren som skruvar i garaget tror jag att han har!

UDS Designern Chris Barrs uttalar sig om UDS.

Glad that some of you out there are enjoying riding with the UDS and also the Spinning Safety System. The original post in this thread is right in the fact that the novelty of the UDS has overshadowed the SSS which works exceptionally well and is a great upgrade for anyone. It works just like any standard frontline leash, except it spins.

Now that both systems are available, it is time for a couple hints.

By the way, there are lots of how to and helpful hints in the downloadable UDS/SSS user manual located on the Naish site.

If the leash for either system doesn’t rotate all the way and leaves a partial twist, don’t bother to fix it with your hands. Just quickly sheet in and it will fix itself. This way you don’t have to take your hands off the bar. With the UDS I sheet in to the point of unhooking, and then hook back in.

Most of the time both systems rotate perfectly. When your kite is near the horizon, it is harder for the leash to flop around though. Spin the bar with gusto! The harder you spin, the more centrifugal force the leash has, and its momentum will carry it around.

The guys complaining about not enjoying the extra range of movement in free bar mode will find the awkward feeling going away with time. A huge help is to ride with your thumbs touching…put both hands on either side of the center hole…when riding unhooked. This forms a triangle and stabilizes the bar. The kite turns so fast and easily, you can get away with this no problem. Hands towards the bar ends when riding in the trim loop.

Treat the trim loop like a harness line. Tune the kite to be full powered when hooked in and the bar is against the strap, and the strap is at the longest setting. The strap and the trim line are the same length, so you can set the full power position at the lower end of the trim line just by pulling the strap all the way in.

I set mine up even more extreme, with full power when the strap is pulled in about two inches. When the lull comes and the front lines get shorter effectively depowering the kite, you can relengthen the lines by extending the strap. Even if you have the strap pulled all the way in to get your kite to fly in trim, you are not sacrificing any depower potential because you can unhook and depower in UDS mode.

The folks who want a long trim line ie powerlock and UDS combo are going to have a major problem when they unhook and let go of the bar. It is going to go towards the kite farther than they can reach. The extra depower is out there at the unreachable distance as well. That is why the bar is set up with full power and close to you like a harness line. Then your arms can reach the extra depower potential and faster turning range.

Try not to pass judgement on the UDS after one session, or just trying a system from a friend for half an hour. For sure it is different…and better. If it felt exactly the same as your old system, it would not be revolutionary!

Good winds and Aloha,

Chris Barrs
    UDS Designer

UDS Hjälpfulla Tips:

Universal Depower Systemet kommer att förändra sättet du kitear på… till det bättre.
    Detta systemet är så revolutionerande att det kan ta ett par gånger innan man får riktigt kläm på det.
    Det första du kommer att märka är friheten och rörligheten i bommen när du kör “unhooked”. Detta kommer att kännas konstigt I början, men du kommer snart att uppskatta fördelarna som detta erbjuder.
    Kroka i öglan och bommen kommer att låsa fast vid trim linorna för en mera traditionell känsla. Det andra du kommer att märka är att trimstropparna är fabriksinställda till en viss längd.
    Åkare som är vana vid en extremt lång trimstropp kan känna bommen närmare sig än vad dom är vana vid. Om detta är fallet så efter några timmar på vattnet kommer avståndet att kännas mera naturligt.
    Många åkare med långa trimstroppar åker med dålig kroppshållning (kutryggad) Tryck ihop skulderbladen och sträck på ryggen. Detta kommer att hjälpa dig med att kanta emot brädan medan du håller bommen på ett mera behagligt avstånd.
    När du är “unhooked” kommer UDS att simulera en extremt lång trimstropp
    Med UDS åker man annorlunda på flera viktiga punkter.

Här är några hjälpfulla tips för att få igång dig så bra som möjligt.

1. Ställ in din kite så att det är full kraft när du är I krokad I trim öglan och bommen är emot trimmstropparna och trimstropparna är indragna 2,54 cm (1 Inch)

2. Använd trimstropparna till att trimma kiten så att den flyger som den ska. Använd inte det till ”Depowering”

3. Kroka ur för att ”Depowera” när du krokar i igen är kiten redan inställd för bästa trim på kiten.

4. Använd öglan som fast lina. Kroka I för full kraft, kroka av för att skota in eller ut

5. Kiten svänger fortare när du är “unhooked”. Håll händerna tajtare när du kör “unhooked”

6. När du träffas av en vindby gör ett snabb explosivt ryck. Detta gör att det blir lättare att få ur kroken, och kiten får aldrig full kraft. Kroka ur är också lättare om du kör ”Downwind” typ en meter eller så medan du krokar ur.

7. Du kommer att ta höjd lättare om du är “unhooked” när du bodydraggar tillbaka till din bräda. Kroka ur direkt efter ett hopp så kommer du att ta höjd mycket tidigare.

8. Var alltid “unhooked” när du lyfter eller landar din kite eller när du går i eller ur vattnet.

9. Kör “unhooked” 100% av tiden första gången.

10. Om den statiska leash linan inte snurrar runt ordentligt, ta bara av kroken för att rätta till leashen.

Fritt översatt av Patrik (Orginal text på engelska av Naish).

• pepa

Medlem
    20 februari, 2004 vid 22:57

Man behöver inte vara speciellt duktig för att utöka sin trickbag med ett urhakat trick.

• pepa

Medlem
    20 februari, 2004 vid 22:58

Och förresten, jag har provat UDS.

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 00:13

Ok det trodde jag inte med tanke på dina uttalande kan du på ett icke kör bara Cabrinha kites för dom är bäst konstruktivt sätt berätta varför UDS är så värdelöst som du och många med dig säger att det är försök nu att tänka på att dom flesta är ljusår ifrån unhooked trix 80 % av dom jag såg på vattnet i Skåne i sommras kunde köra fram och tillbaka samt hoppa litegrann. Skulle vara intressant att höra ifrån någon avancerad åkare som du själv.

• pepa

Medlem
    21 februari, 2004 vid 00:57

Jag har redan sagt att det är bra om man aldrig vill kroka ur. Men när alla svenskar kommer hem i vår och gör fett med urhakade trick så kan jag lova att väldigt många kommer att börja prova. Det är inte så svårt, inte ens ett enda ljusår ifrån nybörjare. Jag tycker att UDS bara är för nybörjare, för medelgoda åkare som tycker om att tricka kommer att börja kroka ur (om de inte har dåliga axlar eller liknande). Därav min skeptis till att först vänja sig vid UDS (även om det nu skulle vara något bättre för nybörjare) för att sedan få starta om när man byter system. Det är allt.

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 01:05

Tack för svaret! Nej nog snackat om detta, Får väl drömma om att jag kan hoppa. Natti

Sida 6 av 9

Logga in för att svara.

76 av 126 svar februari 2004
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA