Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till MR UDS!

• rambo_johnson

Medlem
    21 februari, 2004 vid 03:39

fan ärligt asså: jag tror faktiskt inte på UDS

• eddie

Medlem
    21 februari, 2004 vid 05:07

Jag tror inte ens att det finns…
    confused.gif tongue.gif

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 08:15

Fan ärligt asså: jag tror faktiskt inte heller att du har någon nytta av UDS i heller.

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 08:16

Om du bara visste vilken nytta du skulle ha av UDS!

• walle

Medlem
    21 februari, 2004 vid 09:12

Fan lägg ner nu Patrik.o vi börjar nog förstå att du gillar ”UDS” nu grin.gif
    jag TROR att uds passar vissa kanon men inte alla…så nu hoppas jag på ett slut på den här tråden smile.gif

• michel

Medlem
    21 februari, 2004 vid 09:16

Helt rätt !

Rambo inläggs regler:

1) Tro inte på något annat än egna grejer!
    2) Glöm inte att spy galla på andras grejer för att man
    själv inte har dem.
    3) Skriv aldrig seriösa inlägg

cool.gif

Jag har hittat ett chip på Elfa som reagerar på
    röststyring (utvecklat av NASA). På min nya bom
    kontrollerar det infästningarna till linorna och
    reagerar på orden ”Oh shit”, varvid säkerhets systemet
    aktiveras. Systemet fungerar bara om man gör handlepasses
    för tillfället. Nästa version kommer att fungera ikrokad också.

Nån gång i höst kommer version 3, då kan man använda systemet ihop med en kite också !
    grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 februari, 2004 vid 10:32

Tror du på allt Ulf Ekman säger också? Han försöker faktiskt sälja en produkt…

Svar till:

Tror inte att Chris barrs är en hemma meckare!
    Det är hans uppfinning han jobbar för Naish och bor på Hawaii så lite mer erfarenhet än nybörjar hemmameckaren som skruvar i garaget tror jag att han har!

UDS Designern Chris Barrs uttalar sig om UDS.

Glad that some of you out there are enjoying riding with the UDS and also the Spinning Safety System. The original post in this thread is right in the fact that the novelty of the UDS has overshadowed the SSS which works exceptionally well and is a great upgrade for anyone. It works just like any standard frontline leash, except it spins.

Now that both systems are available, it is time for a couple hints.

By the way, there are lots of how to and helpful hints in the downloadable UDS/SSS user manual located on the Naish site.

If the leash for either system doesn’t rotate all the way and leaves a partial twist, don’t bother to fix it with your hands. Just quickly sheet in and it will fix itself. This way you don’t have to take your hands off the bar. With the UDS I sheet in to the point of unhooking, and then hook back in.

Most of the time both systems rotate perfectly. When your kite is near the horizon, it is harder for the leash to flop around though. Spin the bar with gusto! The harder you spin, the more centrifugal force the leash has, and its momentum will carry it around.

The guys complaining about not enjoying the extra range of movement in free bar mode will find the awkward feeling going away with time. A huge help is to ride with your thumbs touching…put both hands on either side of the center hole…when riding unhooked. This forms a triangle and stabilizes the bar. The kite turns so fast and easily, you can get away with this no problem. Hands towards the bar ends when riding in the trim loop.

Treat the trim loop like a harness line. Tune the kite to be full powered when hooked in and the bar is against the strap, and the strap is at the longest setting. The strap and the trim line are the same length, so you can set the full power position at the lower end of the trim line just by pulling the strap all the way in.

I set mine up even more extreme, with full power when the strap is pulled in about two inches. When the lull comes and the front lines get shorter effectively depowering the kite, you can relengthen the lines by extending the strap. Even if you have the strap pulled all the way in to get your kite to fly in trim, you are not sacrificing any depower potential because you can unhook and depower in UDS mode.

The folks who want a long trim line ie powerlock and UDS combo are going to have a major problem when they unhook and let go of the bar. It is going to go towards the kite farther than they can reach. The extra depower is out there at the unreachable distance as well. That is why the bar is set up with full power and close to you like a harness line. Then your arms can reach the extra depower potential and faster turning range.

Try not to pass judgement on the UDS after one session, or just trying a system from a friend for half an hour. For sure it is different…and better. If it felt exactly the same as your old system, it would not be revolutionary!

Good winds and Aloha,

Chris Barrs
    UDS Designer

UDS Hjälpfulla Tips:

Universal Depower Systemet kommer att förändra sättet du kitear på… till det bättre.
    Detta systemet är så revolutionerande att det kan ta ett par gånger innan man får riktigt kläm på det.
    Det första du kommer att märka är friheten och rörligheten i bommen när du kör “unhooked”. Detta kommer att kännas konstigt I början, men du kommer snart att uppskatta fördelarna som detta erbjuder.
    Kroka i öglan och bommen kommer att låsa fast vid trim linorna för en mera traditionell känsla. Det andra du kommer att märka är att trimstropparna är fabriksinställda till en viss längd.
    Åkare som är vana vid en extremt lång trimstropp kan känna bommen närmare sig än vad dom är vana vid. Om detta är fallet så efter några timmar på vattnet kommer avståndet att kännas mera naturligt.
    Många åkare med långa trimstroppar åker med dålig kroppshållning (kutryggad) Tryck ihop skulderbladen och sträck på ryggen. Detta kommer att hjälpa dig med att kanta emot brädan medan du håller bommen på ett mera behagligt avstånd.
    När du är “unhooked” kommer UDS att simulera en extremt lång trimstropp
    Med UDS åker man annorlunda på flera viktiga punkter.

Här är några hjälpfulla tips för att få igång dig så bra som möjligt.

1. Ställ in din kite så att det är full kraft när du är I krokad I trim öglan och bommen är emot trimmstropparna och trimstropparna är indragna 2,54 cm (1 Inch)

2. Använd trimstropparna till att trimma kiten så att den flyger som den ska. Använd inte det till ”Depowering”

3. Kroka ur för att ”Depowera” när du krokar i igen är kiten redan inställd för bästa trim på kiten.

4. Använd öglan som fast lina. Kroka I för full kraft, kroka av för att skota in eller ut

5. Kiten svänger fortare när du är “unhooked”. Håll händerna tajtare när du kör “unhooked”

6. När du träffas av en vindby gör ett snabb explosivt ryck. Detta gör att det blir lättare att få ur kroken, och kiten får aldrig full kraft. Kroka ur är också lättare om du kör ”Downwind” typ en meter eller så medan du krokar ur.

7. Du kommer att ta höjd lättare om du är “unhooked” när du bodydraggar tillbaka till din bräda. Kroka ur direkt efter ett hopp så kommer du att ta höjd mycket tidigare.

8. Var alltid “unhooked” när du lyfter eller landar din kite eller när du går i eller ur vattnet.

9. Kör “unhooked” 100% av tiden första gången.

10. Om den statiska leash linan inte snurrar runt ordentligt, ta bara av kroken för att rätta till leashen.

Fritt översatt av Patrik (Orginal text på engelska av Naish).

[/ QUOTE ]

• pepa

Medlem
    21 februari, 2004 vid 12:53

Rambo gör inte handle pass men jag kan vara intresserad, vad tar du för Nasa-bomen? Går det att bygga in i en Powerlock?

• rambo_johnson

Medlem
    21 februari, 2004 vid 12:55

Svar till:

Helt rätt !

Rambo inläggs regler:

1) Tro inte på något annat än egna grejer!
    2) Glöm inte att spy galla på andras grejer för att man
    själv inte har dem.
    3) Skriv aldrig seriösa inlägg

cool.gif

Jag har hittat ett chip på Elfa som reagerar på
    röststyring (utvecklat av NASA). På min nya bom
    kontrollerar det infästningarna till linorna och
    reagerar på orden ”Oh shit”, varvid säkerhets systemet
    aktiveras. Systemet fungerar bara om man gör handlepasses
    för tillfället. Nästa version kommer att fungera ikrokad också.

Nån gång i höst kommer version 3, då kan man använda systemet ihop med en kite också !
    grin.gif

[/ QUOTE ]

Att tillägga, ärligt, VANLIGA naishbomen är den bästa och absolut snyggaste bomen som gjorts. inga jävla gadgets, clean, enkel, snygg och funktionell.

MEN VAD GÖR DE NU jo UDS MÖÖÖG, en jävla julgran men satans med slangar o prylar för helvete. NÄÄÄ, jag spyr verkligen min galla över den…

• anonym-anvandare

Medlem
    21 februari, 2004 vid 14:19

Svar till:

gadgets

[/ QUOTE ]

Hahahahahahah den var bra smile.gif:):):):):):):):):):)

• skanepaul

Medlem
    21 februari, 2004 vid 15:07

Men vänta nu, är inte UDS gjord för nybörjare och ”fortsättare”? Det är väl där uppfinningen gör sin nytta. Denna diskussion har ju spårat ur totalt.

Paul

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 15:48

Om du är nybörjare eller medelgod åkare så gör dig den tjänsten att prova på UDS innan du sågar det längs fot knölarna. Det är bara om du kör avancerade trick och handlepasses, unhooked trix som det inte fungerar till alla andra är det suveränt. Lita inte på vad alla slänger ur sig här faktum är att dom flesta inte provat alls anledningen att det är ganska ovanligt än så länge tror somliga beror på att det inte är bra. Faktum är att det inte börjat att levereras förräns nu några få prov ex har skikats runt i världen. Dom var tyvärr det en säkerhets miss på så Naish stoppade hela produktionen och tog tillbaka ej sålda ex. Nu är felet fixat och vi som redan hade köpt fått en ny detalj som inte har säkerhets missen. Har bara hört en av många duktiga åkare i Sverige som verkligen provat det. Tiden får utvisa om det är något som blir populärt eller ej. Man kan ju lungt påstå att det har skapat debatt i allafall wink.gif finns kanske idag 5-6 personer som har kört UDS i Sverige. Av dom som provat mitt UDS system så har samtliga beställt ett ex. Dessutom är det så annorlunda än det gamla systemet att om man bara sticker ut 20-30 min och sedan tycker att det känns allt för konstigt det är inget för mig så har man inte fått tillräckligt med tid minst 3 timmar innan man kan bilda sig en rättvis uppfattning. Men oavsätt så gör dig tjänsten att prova det annars riskerar du att missa en jävligt bra uppfinning du har väl kollat filmen på http://www.naishkiteboarding.com
    Att dom avancerade åkarna inte gillar det eller ens bryrsig om att prova det är ju inte så konstigt det är ju väldigt annorlunda i sättet man handhar det. Att helt plötsligt byta grejor mitt i sässongen eller överhuvudtaget är ju inte det lättaste. Det går inte att göra vissa trick med UDS men det finns en helt outforskad värld av andra typer av trick som inte är möjliga alls med det gamla systemet så den dagen någon duktig ung kille börjar med UDS och sedan forsätter då kommer det att öppnas en hel värld av fantastiska hopp och under bar stil åkning. Tänk så högt Rambo skulle kunna hoppa med UDS! Eftersom det är mycket snabbare än det gamla systemet så blir hoppen högre!

• biorno

Medlem
    21 februari, 2004 vid 16:16

Till de som säger att man skulle vänja sig vid UDS och sedan få börja om från början… Tycker att kiting handlar om 2 saker 1. Kontrollera Draken 2.Kontrollera det man har under fötterna eller röven.

UDS är inget revolutionerande som innebär att man måste styra åt vänster för att kiten ska svänga till höger. Tog mig 1 minut att vänja mig vid detta och när jag bytte och körde utan UDS tog det 1 minut att vända sig till det, det är ju exakt samma principer UDS eller icke UDS. Då jag körde med gamla Naish bommen förut så hände det ju rätt ofta att man av misstag krokade ur chickenloopen vid ett misstimat hopp eller liknande, den ända skillnaden nu är att man slipper hänga som en apa med fullt tryck i bommen och försöka få tillbaka loopen i selen…samt att jag kan spinna bommen hur jag vill + få massa depower samt att jag slipper ha den där jävla leashen på ena handen som man får ha om man inte har någon ny kite eller byggt om sitt gamla system och det var värt investeringen för mig. Sen får folk självklart bestämma själva… Nu har jag iofs glömt varför jag skrev detta eftersom jag inte kommer ihåg vad tråden började med för fråga…

• kitelife

Medlem
    21 februari, 2004 vid 16:30

LoL det va ju lite kul ; ))) synd bara att du ändrar dig i nästa inlägg…

//Pan

Ps. tro det gör man i kyrkan ? Ds.

• patrikol

Medlem
    21 februari, 2004 vid 16:35

Poletten ramlar inte ner du får utveckla Pan! wink.gif Inte jag jag får blixtar i huvudet om jag närmar mig en kyrka gick ur kyrkan för många årsedan den 5000 tusingen om året har jag roligare för.

Sida 7 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fråga till MR UDS!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.