Senaste nytt Forums Vågsurfing Frågor angående indonesien

• Frågor angående indonesien

Publicerad av osopolar på 18 maj, 2007 vid 10:16

Jag har bestämt mig för att börja surfa! Tänkte först åka ner till frankrike eller portugal och gå någon surf skola men tänker som så att om man ändå har tid och pengar varför inte åka till ett bra ställe med varmt vatten.

Jag har snackat med en del surfare under vintern och alla verkar tro att indonesien är grymt men jag har inte träffat någon som själv varit där. Jag skulle därför villja ställa några frågor på detta eminenta forum.

Min plan som den ser ut nu är att åka ner till bali nu så fort jag får en billjett och gå en surfskola där på någon vecka för att sedan försöka surfa på egen hand någon månad.

Mina frågor är om det över huvudtaget är rätt tänkt att åka till indonesien som nybörjare? Är det realistiskt att tro att jag kommer kunna lära mig så mycket på en veckokurs att jag sedan kommer kunna börja försöka surfa på egen hand? Tror ni att jag kommer hitta folk att surfa med?

Skulle uppskatta om någon har tips om bra surfskolor/camps och bra ställen att skaffa utrustning på. Skulle även gärna ta imot tips om vart jag kan få tag på billigt boende. Eller bara sköna häng där man kan träffa folk.

Kanske ska någon till Bali/indonesien då skulle det vara kul att höra om era planer och om man kanske kunnde träffas.

Alla tips och ideeer tas med stor värme imots,jag är inte lite nervös har som sagt inte surfat och tror nu att jag har bestämmt mig för att åka till indonesien i två månader…

nundy svarade 17 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

Medlem
    18 maj, 2007 vid 10:34

Mejla eller PM:a mig så ska jag fixa ihop dig med en snubbe som har varit där nere och surfat en hel del.

–S

• tuberider_

Medlem
    21 maj, 2007 vid 05:24

Om du ar nyborjare sa finns det bra vagor for dig pa Lombok, typ runt Grupuk bay.

• yann

Medlem
    21 maj, 2007 vid 15:13

Lärde mig själv på Kuta Beach, Bali så visst går det. Fast det var i Mars när vågorna är lite mindre. På vår sommar är de som störst och när det rullar in ett swell så blir vågorna lite för stora för nybörjare. Som tuberider_ skrev så tror jag att det finns lite snällare vågor på Lombok men har aldrig varit där. Det finns ett svenskt surfcamp där. http://www.surfcamp.se/

• emm

Medlem
    23 maj, 2007 vid 15:20

Jag började surfa oxå surfa på Bali i legian o seminiak. Sandbreaks o layd back folk så behöver ej vara orolig att droppa in i någon. Gick på surfskola i Kuta/legian i två dar så jag visste vad jag skulle öva på o lärde mig om strömmar m.m.. köpte sen en second hand mini mal 7.6 (billigt på bali med bräder m.m). Övade varje dag från tidig morgon i skummet med take offen o sen paddlade ut när jag kunde stå upp. Alla balineser är vänliga o hjälpsamma…. även alla andra som är där… oftast nybörjare i kuta. Vart där sept-dec då det är lugnt o smått så bra för nybörjare. Högsäsongen är typ i juni-aug så då e d feta vågor o mycket folk! Bingin är mitt favorit ställe! Reefbreaks dock så du får öva upp dig ett tag i kuta… left handed dock. om man som jag e regular o gillar right handed… Dreamland som ligger brevid är sand breaks så dit kan du åka som omväxling. Oftast är det bättre på andra sidan under vintern typ Serangan..platt reefbreak så funkar oxå när du övat lite. Det är mest left handed så bra att öva. Känner en kille där från surfskolan jag gick som startat turer o kan hänga med o surfa om det behövs… hör av dig om du vill ha hans address/tel. Hursomhelst så e d mycket party o shopping i kuta men helt underart I Bingin,Uluwatu,Padang padang,Balangan. Små billiga bungalows på stranden. Maddes i Bingin kan man få en säng för en tia (10.000rp)på altan med skop dusch eller ”himmelsäng” o dusch hos kellys för ca 30 kr om man delar annars ca60.000rp. Har massa tips..älskar stället så hör bara av dig för mer info.. När jag var på Lombok, gilli island var det oktober tror jag men inte en våg i sikte.. Lycka till!

• svenne

Medlem
    23 maj, 2007 vid 19:37

Ringde du Fredrik?

• nundy

Medlem
    1 juni, 2007 vid 22:41

@Yann 384605 wrote:

Lärde mig själv på Kuta Beach, Bali så visst går det. Fast det var i Mars när vågorna är lite mindre. På vår sommar är de som störst och när det rullar in ett swell så blir vågorna lite för stora för nybörjare. Som tuberider_ skrev så tror jag att det finns lite snällare vågor på Lombok men har aldrig varit där. Det finns ett svenskt surfcamp där. http://www.surfcamp.se/

Det var som fan!! Ett surfcamp där, det händer grejer… jävligt nice ställe gerupuk.. sköna locals. För er som inte varit där åk dit!! Inside och don don är härliga. Mawi kan bli otroligt najs. AAhhhhh!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Frågor angående indonesien

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.