Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor angående Pro-limit-sele

• Frågor angående Pro-limit-sele

Publicerad av fastforward på 5 februari, 2006 vid 18:23

Jag fick med en oanvänd sele när jag köpte min bräda begagnat. Nu visade det sig att det var en kite-sele – nämligen denna:
    http://www.pro-limit.com/displayitemv2.php?item_id=1120

Går det att vindsurfa med denna sele eller finns det någon funfamental skillnad som gör att det är snudd på omöjligt?

Dessutom har selen en funktion som jag inte lyckats lista ut vad den är till för:
    http://www.pro-limit.com/displayfeaturev2.php?feature_id=44
    Denna funktion återfinns också på Pro-limits vindsurfingselar och fungerar såhär: (kolla på bilden nedan) – När jag drar i öglan till vänster om kroken så lossnar det vänstra spännet.

Vad är denna funktion till för? Är det någon säkerhetsdetalj eller är det bara ett sätt att öppna selen på ett enkelt sätt? Personligen gissar jag på det senare men det vore bra att veta om det skulle visa sig vara värsta livräddaren.

Tack på förhand

fastforward svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • oscar

Medlem
    5 februari, 2006 vid 18:29

Öglan är bara för att öppna och stänga selen smidigt. Kan ju även vara bra om du fastnar under seglet….

Den kommer funka bra till vindsurfing, kiteselar har handtag i ryggen samt lite mer arbete har lagts på att den inte ska glida uppåt då kiten ju drar mer uppåt än en vindsurfingrigg.

• Oregistrerade

Gäst
    5 februari, 2006 vid 19:07

du ska inte ta loss bandet från spännet utan du öppnar helt enkelt selen med att dra i tampen 😉
    /Micke

• fastforward

Medlem
    5 februari, 2006 vid 22:27

Bra, då slipper jag köpa ny sele iaf. Tack för svaren.

Jo, jag satt och funderade länge på hur den där öglan skulle kunna funka som säkerhetspryl. Sambon föreslog att jag kunde dra en lina till bommen på något sätt som kunde förhindra kastfall – men den lösningen fick jag inte att funka alls eftersom man i så fall skulle vara tvungen att sitta fast i bommen konstant.

• dr-masse

Medlem
    6 februari, 2006 vid 07:04

Det kan kanske vara idé att byta krok, dock. Detta för lättare i- och urkrokning, kiteselar har mer böj på kroken.

Men den borde funka fint att vindsurfa med! Tycker själv att pro-limits kroksystem verkar mycket bra.

• fastforward

Medlem
    6 februari, 2006 vid 09:32
    dr Masse wrote:
    Det kan kanske vara idé att byta krok, dock. Detta för lättare i- och urkrokning, kiteselar har mer böj på kroken.

Men den borde funka fint att vindsurfa med! Tycker själv att pro-limits kroksystem verkar mycket bra.
    Bra info. Nu verkar det vara svårt att hitta bilder på krokar men jag tycker inte min krok är mer böjd (snarare mindre) än exempelvis den här från DaKine:

• jester

Medlem
    6 februari, 2006 vid 10:38

Det där ser ut som kite-krokar, faktiskt. Min minnesbild är att en ws-krok har en böj på nånstans mellan 90 och 100 grader. Är nog inte urball o få kastfall med en kite-krok…

• fastforward

Medlem
    6 februari, 2006 vid 13:29

Typiskt, min krok är ju mer än 100 grader iaf. Undrar om man kanske skulle kunna räta ut den lite med min enorma muskelstyrka…

Lite halvtaskigt av Surfbutiken.se att sälja en kite-sele tillsammans med ett vindsurfingset. Om det nu är samma sele som killen jag köpte utrustningen av fick från butiken… Verkar troligt iofs.

• ola_p

Medlem
    6 februari, 2006 vid 13:32

På bilden ser det ju ok ut, svårt att se rakt uppifrån men… Finns en å annan som kör kitesele, och det verkar ju fungera lika bra det..

• surfen

Medlem
    6 februari, 2006 vid 14:21
    fastforward wrote:
    Typiskt, min krok är ju mer än 100 grader iaf. Undrar om man kanske skulle kunna räta ut den lite med min enorma muskelstyrka…

Lite halvtaskigt av Surfbutiken.se att sälja en kite-sele tillsammans med ett vindsurfingset. Om det nu är samma sele som killen jag köpte utrustningen av fick från butiken… Verkar troligt iofs.

Ser ut att vara samma krok som North har på sina selar(North-Sails MOVE). Har en sådan själv inga problem att man fastnar. Tror faktiskt att dom kommer från PRO Limit(kroken).

• dr-masse

Medlem
    6 februari, 2006 vid 16:29

Ja, precis. Det ser ut att kunna vara en ”windsurfing-krok” på bilden? Svårt att se, som sagt. Jag utgick från att det var en komplett kite-sele, men de kan ju mycket väl ha bytt krok.

• fastforward

Medlem
    6 februari, 2006 vid 18:54

Arrrgh, det är ju helt omöjligt att hitta bilder på krokar på nätet att jämföra med. 🙁

Såhär mycket böj har jag i alla fall på kroken. För mycket?

• ola_p

Medlem
    6 februari, 2006 vid 18:56

Kanske något lite mer än min sele, eventuellt… Ska vara lungt att segla med den där.

• lars_k

Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:04

Exakt samma krok som på min Prolimit – Team Wave sele. Tog fram min och kollade. Kör hårt! =)

• wman

Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:41

Jämförde med min neilpryde och jag tyckte nästan det va mer böj på min. Det ska nog funka bra.

• fastforward

Medlem
    6 februari, 2006 vid 20:43

Yeah, det var skönt att höra. Tack för svaren allihopa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor angående Pro-limit-sele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.