Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor?? Att tänka på när man….

  • Frågor?? Att tänka på när man….

    Publicerad av wind-lover på 23 januari, 2007 vid 18:18

    Tjabba på er!
    Jag hade velat ha smarta tips på hur man får till en perfekt planad gipp och en vulcanos.
    Jag gippar ibland och jag skulle vela ha lite bra knep så att det ska gå ännu smidigare.
    Vulcanos har jag inte riktigt börjat träna än. Men tänker börja med det nu!
    Har försökt skaffa mig en bild av hur det ser ut och jag kan se det framför mig så nu hade jag bara velat ha lite tips på var och hur jag gör det på lättaste sätt.

    Gipp:
    -Var man ska sätta föttern för att sen kunna flytta lättare efter svängen?
    -en fot i stropparna när man utför gippen? (fot i den längst fram, bakre foten på kanten på andra sidans bakdel?)
    -koppla ur när?
    -flippa seglet tidigt/så sent som möjligt?
    -trycka ner seglet på något sätt?… för att förhindra att vinden trycker ner en och man ramlar i om vinden kommer bakom(beror på för tidig flipp med seglet kanske?)

    Vulcanos:
    -bra med fart?… kanske gör ont om man har för mycket i början? 😉
    -höjd? lättast på våg eller plattvatten?
    -när är det bäst att koppla ur sig?
    -släppa bakhanden när/var?
    -slänga sig runt masten när/hur?
    -stå ganska rakt upprätt, sen glida bakåt, trycka på med handen mot masten.. eller jag vet inte 😉 ?

    Tacksam för svar eller en bra och förstådlig länk. 🙂

    wind-lover svarade 17 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • bjornen

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 18:30

    Nu vet inte jag om vulcanos och vulcan är samma men här står en del om vulcan fast på engelska.

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/vulcan.pdf

  • herodude

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 19:38

    på gipparna brukar jag tänka, försök scoota in och ha kvar seglet så rätt länge, jag brukade iaf flippa seglet för tidigt i mina försök i början….

    jag inleder själva gippen med att koppla ur och gå ur bakstroppen bara, flyttar fram bakfoten lite och över mot bortre sidan för att få mer kraft. sen luttar jag mig frammåt och in i svängen samtidigt som jag lutar riggen frammåt och scootar in, hmm, är inte riktigt helt säker sen på vilket läge det är jag byter sida men det blir rätt naturligt väl på brädan, men iaf i samband med det här så flippar jag seglet i samma rörelse sen liksom, först gå runt en bit med seglet så du kommer på andra sidan flippa sen resten., svårt vad man ska tänka på men att hålla tryck på kanten är rätt viktigt och tryck i seglet under så stor del av gippen som möjligt, när man siktar på fullfartsgipp.. rätt knarkig beskrivning men trord et är så jag gör ungefär:P

    behärskar själv inte volcanon ska egentligen inte utrycka mig ang. den men fått för mig att amn siktar på att pressa ner nosen på brädan och sen rotera runt den?

  • stinger

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 19:44

    Tipsar om samma sida även när det gäller gipp, kolla in ex “core skills” och trailern på Gipp-DVDn.

    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm

  • bjornen

    Medlem
    23 januari, 2007 vid 19:55

    Här finns en annan skön länk, jaa det är länge sedan men man får inspiration 🙂
    http://www.stableroad.com/videos/guidetobetterjibing.htm
    http://www.stableroad.com/powerjibe.html

  • oldschool

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 01:58

    hmmm…ett litet sidospår… tricket heter vulcan och inte vulcano eller volcano(därav har spock fått sitt namn…tänk startrek!!) kollar ni in gamla blaskor med de första vulcans så syns det tydligt. nån gång under årens lopp å mellan alla olika språk gränser så verkar det som om volcano har blivit det vedertagna namnet för tricket.

    låt oss göra slag i saken och gå tillbaka vulcan! så blir det även lite tydligare varför spock heter som det gör 🙂

    aloha på er

    p.s …viktigt värre…jag vet, men det regnar å jag är uttåkad 😉

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 09:30

    @Bjornen 361570 wrote:

    Nu vet inte jag om vulcanos och vulcan är samma men här står en del om vulcan fast på engelska.

    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/vulcan.pdf

    Jo det verkar vara samma sak enligt oldschool, men den heter vulcan som du sa…
    Tack för länken den kanske inte är så jätte lätt att följa men bra bilder så man hänger me! 🙂

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 09:33

    @Herodude 361589 wrote:

    på gipparna brukar jag tänka, försök scoota in och ha kvar seglet så rätt länge, jag brukade iaf flippa seglet för tidigt i mina försök i början….

    jag inleder själva gippen med att koppla ur och gå ur bakstroppen bara, flyttar fram bakfoten lite och över mot bortre sidan för att få mer kraft. sen luttar jag mig frammåt och in i svängen samtidigt som jag lutar riggen frammåt och scootar in, hmm, är inte riktigt helt säker sen på vilket läge det är jag byter sida men det blir rätt naturligt väl på brädan, men iaf i samband med det här så flippar jag seglet i samma rörelse sen liksom, först gå runt en bit med seglet så du kommer på andra sidan flippa sen resten., svårt vad man ska tänka på men att hålla tryck på kanten är rätt viktigt och tryck i seglet under så stor del av gippen som möjligt, när man siktar på fullfartsgipp.. rätt knarkig beskrivning men trord et är så jag gör ungefär:P

    behärskar själv inte volcanon ska egentligen inte utrycka mig ang. den men fått för mig att amn siktar på att pressa ner nosen på brädan och sen rotera runt den?

    kanon förklarning! ska ut och träna sen, jag tror att tipsen gör det mycket lättare nu.

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 09:34

    @stinger 361592 wrote:

    Tipsar om samma sida även när det gäller gipp, kolla in ex “core skills” och trailern på Gipp-DVDn.

    http://www.guycribb.com/windsurfing_technique_DVD_0142v01item58.htm

    Den trailern var riktigt bra och lätt att följa!!

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 09:36

    @oldschool 361643 wrote:

    hmmm…ett litet sidospår… tricket heter vulcan och inte vulcano eller volcano(därav har spock fått sitt namn…tänk startrek!!) kollar ni in gamla blaskor med de första vulcans så syns det tydligt. nån gång under årens lopp å mellan alla olika språk gränser så verkar det som om volcano har blivit det vedertagna namnet för tricket.

    låt oss göra slag i saken och gå tillbaka vulcan! så blir det även lite tydligare varför spock heter som det gör 🙂

    aloha på er

    p.s …viktigt värre…jag vet, men det regnar å jag är uttåkad ;)[/QUOTE

    ]

    okej ska kalla den vulcan i fortsättningen. 😉 :p

    hahahahaha…;)

  • wind-lover

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 09:37

    Jag behöver lite om vulcan också…

  • herodude

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 17:26

    låter faktist en miljard gånger fräckare med vulcano

  • callep

    Medlem
    2 februari, 2007 vid 17:39

    neej vulcan ska d va!

  • hakman

    Medlem
    3 februari, 2007 vid 09:48

    Hela grejen med volcanon är att ladda med fart så in i helvette, och sen bara slinga på. poppa så hårt du kan och kolla samtidigt runt axeln också så är du i princip runt. börja ladda hårt från början, det gjorde inte jag…

  • alex_

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:12

    det finns ju om gippar på svenska också
    http://www.windsurf.se/index.php?pid=14
    tyvärr har de inte vulcan där 😛

  • wind-lover

    Medlem
    10 februari, 2007 vid 10:26

    Knonis länk alex också!

    Tack så mycket!

    Nu har jag fått jätte bra tips på gippen och det blir bättre för varje gång nu!
    Vulcan förstår jag också hur man gör lättast nu, så nu ska de övas! 😀

    tack tack

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor?? Att tänka på när man….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.