Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Frågor från en ny

• leffeboy

Member
    9 februari, 2007 at 17:42

@JTs 364307 wrote:

Opps! Blev lite samtal ovanför mitt huvud där… men någon gång ska jag väl förstå vad det handlar om, tro ni två borde ut o åka tillsammans någon gång. Kan vara lärorikt för oss alla!

Leffeboy:
    Du som verkar vara en fristående “vanlig” utövare med samma förutsättningar som mig, åkning på havet, sommar som vinter. Mina ekonomiska förutsättningar ger mig möjligheten till en Kite. Handlar helst nytt då mina materialkunskaper är knappa.
    Gissar att sommaråkningen blir grunden o vintern en bonus, typ. Knappast åkning i fjällen. Väger 85+
    Foil eller Tube?

Hej JTs försöker hålla mig till ämnet “lite grann”. Foil/Tube/Bow ser du att många har åsikter om!

Det som fick mig att byta från LEI till foil var att jag var döless att rigga kitarna på steniga parkeringsplatser, skuggiga skogspartier med blodtörstiga myggor, närliggande myrstackar med glupska myror etc…. eftersom de strandpartier som går att launcha på under bra förhållande här i Piteå upptas av bad gäster från c.a Jun-Augusti (Norrlands Riviera).

Så 50% av mina sommar session’s är jag tvungen om jag skall köra i Piteå att starta direkt i vattnet (Driftlauncha) Metoden att starta på detta sätt fick jag aldrig till själv med mina LEI’s, utan fick av en händelse se en bildsekvens på detta på nätet gjort av Mr flysurfer himself (Armin) vilket avgjorde mitt val av utrustning.

I alla fall så vet du vart du kan nå mig om du skulle vilja testa och storlek (Foil) skulle jag tro en modern 13 FS typ Speed/Psycho3 men sen kommer du nog att vilja ha minst två strl.

B.T.W du kan ju kolla in Luleå killarna på http://www.kitesweden.se dom har både foilar/tubar och kitekurser.

/Leif

• fesen

Member
    9 februari, 2007 at 20:28

@Cortex 364356 wrote:

Robban, en grej bara. Har du någonsin använt din tub som flyt- eller transporthjälp framgångsrikt i en nödsituation? I så fall är du nog den enda jag vet om som gjort det. Att använda kiten som “nödsegel” för att ta sig in till land vid ex. vis linbrott (dvs hållandes i vingspetsarna) funkar lika bra på en closed-cell som på en LEI… Men har du någongång provat att lägga dig på en LEI och försök paddla den åt något håll så inser du hur dålig den är som räddningsredskap. Om man dessutom tror att man ska kunna paddla mot vinden med den när det blåser hyfsat så önskar jag bara lycka till.

(Och ja, jag har testat bara för skoj skull med en SS Fuel -04 för att se hur det fungerar. I en nödsituation där man blåst ut från land gör man nog bäst i att släppa kiten och använda brädan som flythjälp för att ta sig in till stranden. Eller om det inte är fullt så mycket panik släppa luften ur kiten och rulla ihop den på brädan och simma med den på det viset… vilket funkar likadant med LEI och closed-cell)

Sedan gäller precis som vanligt vid kite/windsurfing att man aldrig ska åka längre bort från strand/följebåt än man är beredd att simma.

Lung i stormen Kaj….jag har varken puffat eller trashat något märke i denna tråden.

Ja…jag har gjort mina självräddningsövningar.

Nej…jag är kanska försiktig av mig…så jag har hållt mig ifrån självräddningssituationer i vekligheten. Men det finns gott om kitesurfare här på framsidan av landet som testat.

Nej…som jag nämnde innan så är jag försiktig…så jag är inte ute och kör i frånlandsvind.

Nej…jag använder aldrig några självräddningstekniker där jag ligger PÅ en kite…oavsett typ. Flythjälp innebär INTE nö(r)dvändigtvis att man ligger ovapå något. Jag är även utbildad, i helt andra sammanhang, till att använda flythjälp på konstruktiva sätt och har tillbringat åtskilligt fler timmar guppandes i vattenytan än dom flesta här inne. Jag kan garantera alla här inne att jag vid det flesta nödsituationer jag kan tänka mig (på vatten) så skulle jag föredra en tub framför en foil. Av fler orsaker än bara flythjälp. Med en foil så är det t.ex. bra mycket mer linor och bridles att trassla in sig i under en troligvis ganska så ansträngd situation.

Historiskt sett så vet alla som känner mig att jag i så många fall som möjligt väljer foil framför tub. Oavsett om det är closed-cell eller open-cell.
    Jag kan dessutom upplysa dig, och alla andra, om att om det inte skulle vara för dessa ständiga “bashing contests” dig och Jens emellan så skulle jag med stor sannolikhet äga en closed-cell foil idag. Då troligtvis en FS då jag personligen anser att det för närvarande är det enda riktigt intressanta alternativet i dagsläget när det kommer till closed-cell foils. (No bullshit).
    Jag måste informera dig om att det nu inte blivit så då jag har fått dåliga vibbar efter alla dessa diskussioner på forum runt omkring i världen.
    Mycket på grund av dina ofta stora generaliseringar där du drar alla som råkar känna en “nasare” av konkurrerade märken över en och samma kant utan att bry dig ett dugg om vad dom egentligen säger och tycker. (Ett tips….tona ner doften av nästintill personliga påhopp och angrepp på personnivå i dina svar. Det har aldrig varit en bra raggningsmetod oavsett sammanhang eller vem man försöker snärja. Jag har bett om det förut…använd fakta istället. Det ser alltid bättre ut. Detta gäller inte bara dig…men ingen annan har väl orkat läsa såhär långt iaf)

Så…fortsätt veva med sleven…men sluta veva åt mitt håll. Jag äter inte gröt.
    Jag tänker inte ens svara på eventuella kommentarer om detta inlägg.

Men som sagt.

Sedan gäller precis som vanligt vid kite/windsurfing att man aldrig ska åka längre bort från strand/följebåt än man är beredd att simma.

(ja du är upphovsman till ovanstående fras. Det var det enda jag fann riktigt användbart i tidigare inlägg så jag tog mig friheten att kopiera den rakt av)

//Robban

PS. Jag har bara träffat Kaj en enda gång i verkligheten…tyvärr blåste det vid detta tillfälle…och det var gott om annat folk så vi hade inte direkt tid att språkas vid. Men…i den verkliga verkligenheten så verkar han faktiskt ganska trevlig. Nu när absolut ingen orkar läsa längre så kan jag passa på att upplysa dom som av någon outgrundlig anledning är kvar. Jag har en hemlig lättvindsfetisch…fast jag hävdar motsatsen ibland.

//Robban (igen)

• cortex

Member
    9 februari, 2007 at 21:25

Iofs kommer du inte att svara på detta (eftersom du skrev det) men jag tror iaf att du kommer att läsa inlägget. 😉

Jag *är* lugn i stormen. Faktum är att jag genom hela denna tråd knappast kommit över normal vilopuls.

Såvitt jag kan se har jag inte hoppat på dig överhuvudtaget. Att du s.a.s är affilierad med Jens är väl knappast någon nyhet?

Det jag påpekade i samband till din kommentar om säkerhet var att en kite inte är ett bra räddningsredskap (vilket du garanterat håller med om). Det var inte speciellt många månader sedan som en kille blåste ut från (väldigt nära) stranden hängandes i sin LEI-kite. En bit ut från land försökte han använda sin kite som flythjälp och få med den in till stranden.
    Det slutade med att han drev ut till havs (kraftig frånlandsvind) och frös ihjäl eftersom räddningstjänsten inte fann honom förrän dagen efter. Jag ids inte leta upp tråden på Kiteforum, men för den som orkar är det både skrämmande och informativ läsning.

Däremot förstår jag att du är less på mina och Jens fighter. Det är jag med. Ordentligt.
    Problemet är bara att jag har svårt för att låta desinformation som rör mig och det märke jag representerar stå obesvarad. Det förstår du säkert också eftersom påverkan av det som skrivs på forum som detta är förvånandsvärt stark. Det är inte bara de som läser direkt på forumet som ser texten utan öven de som ex. vis Googlar. Att då ha felaktig information om ett system stå obesvarad är en dålig idé.

Som du kanske har märkt så kritiserar jag inte andra märken. Det är bara när det står rena felaktigheter om de märken jag representrar som jag ger mig in i soppan. Om alla (och då särskilt importörer av konkurrerande märken) gjorde likadant hade jag, och andra, sluppit framstå som halvt rabiata.

Oh well. Hoppas vi hinner pratas vid någon gång i verkligheten i framtiden. Brukar alltid vara intressant att träffa folk IRL som man skrivit halva romaner till på forumen.

Och om någon orkat läsa hit så hörde jag att det var extrapris på stålull hos Willys. Å så är det ju fethäftigt att Anja vann igen idag! She rocks!
    Kan ju dessutom passa på att gratta Fanny och Franciska som enligt Aftonbladet tydligen ska ha namnsdag idag (fast det är ju Aftonbladet som skriver det… så frågan är om man kan lite på det)

Godnatt Steffo… var du än är. 😉
    /Kaj(Tech)

• fesen

Member
    9 februari, 2007 at 21:56

@Cortex 364425 wrote:

Iofs kommer du inte att svara på detta (eftersom du skrev det) men jag tror iaf att du kommer att läsa inlägget. 😉

Fasen…nu lurade du mig att svara.

@Cortex 364425 wrote:

Det jag påpekade i samband till din kommentar om säkerhet var att en kite inte är ett bra räddningsredskap (vilket du garanterat håller med om). Det var inte speciellt många månader sedan som en kille blåste ut från (väldigt nära) stranden hängandes i sin LEI-kite. En bit ut från land försökte han använda sin kite som flythjälp och få med den in till stranden.
    Det slutade med att han drev ut till havs (kraftig frånlandsvind) och frös ihjäl eftersom räddningstjänsten inte fann honom förrän dagen efter. Jag ids inte leta upp tråden på Kiteforum, men för den som orkar är det både skrämmande och informativ läsning.

Usch…aldrig kul att läsa. Skulle jag få välja i en nödsituation så skulle jag nog i de allra flesta fall skita i kiten helt och hållet. Tur att det finns linkniv och chicken loop.
    (Kan dock inte påminna mig om att jag läst denna tråd…och jag har nu sökt en liten stund….någon som vet?)

@Cortex 364425 wrote:

Däremot förstår jag att du är less på mina och Jens fighter. Det är jag med. Ordentligt.
    Problemet är bara att jag har svårt för att låta desinformation som rör mig och det märke jag representerar stå obesvarad. Det förstår du säkert också eftersom påverkan av det som skrivs på forum som detta är förvånandsvärt stark. Det är inte bara de som läser direkt på forumet som ser texten utan öven de som ex. vis Googlar. Att då ha felaktig information om ett system stå obesvarad är en dålig idé.

Som du kanske har märkt så kritiserar jag inte andra märken. Det är bara när det står rena felaktigheter om de märken jag representrar som jag ger mig in i soppan. Om alla (och då särskilt importörer av konkurrerande märken) gjorde likadant hade jag, och andra, sluppit framstå som halvt rabiata.

Det har inte passerat mig obemärkt förbi att du aldrig, eller åtminstone väldigt sällan, kritiserar andra märken direkt. Det är uppskattat.

@Cortex 364425 wrote:

Oh well. Hoppas vi hinner pratas vid någon gång i verkligheten i framtiden. Brukar alltid vara intressant att träffa folk IRL som man skrivit halva romaner till på forumen.

Och om någon orkat läsa hit så hörde jag att det var extrapris på stålull hos Willys. Å så är det ju fethäftigt att Anja vann igen idag! She rocks!
    Kan ju dessutom passa på att gratta Fanny och Franciska som enligt Aftonbladet tydligen ska ha namnsdag idag (fast det är ju Aftonbladet som skriver det… så frågan är om man kan lite på det)

Godnatt Steffo… var du än är. 😉
    /Kaj(Tech)

Hoppas verkligen det blir tillfälle att träffas och leka. Romaner är för klimakteriekossor…så dom skall vi hålla oss undan ifrån. Stålull! Fasiken vad bra…då kan jag putsa bort rosten på mina stålkanter innan jag drar till Åre i veckan! Tack för tipset! 🙂 Lita aldrig på AB!

Remember…Steffo never sleeps!

Go with the snow!

//Robban

• nic

Member
    13 februari, 2007 at 12:27

@Cortex 364356 wrote:

……bortklippt….

Robban, en grej bara. Har du någonsin använt din tub som flyt- eller transporthjälp framgångsrikt i en nödsituation? I så fall är du nog den enda jag vet om som gjort det. Att använda kiten som “nödsegel” för att ta sig in till land vid ex. vis linbrott (dvs hållandes i vingspetsarna) funkar lika bra på en closed-cell som på en LEI… Men har du någongång provat att lägga dig på en LEI och försök paddla den åt något håll så inser du hur dålig den är som räddningsredskap. Om man dessutom tror att man ska kunna paddla mot vinden med den när det blåser hyfsat så önskar jag bara lycka till.

….mer bortklipptt…

/Kaj(Tech)

Jag har sett folk använda det framgångsrikt i sideoffshore.

å förresten i 99% vatten så ska frågeställaren definitvt ha en bow/flatkite.

nic

• jts

Member
    14 februari, 2007 at 06:43
    Leffeboy;364384 wrote:
    Det som fick mig att byta från LEI till foil var att jag var döless att rigga kitarna på steniga parkeringsplatser, skuggiga skogspartier med blodtörstiga myggor, närliggande myrstackar med glupska myror etc….
    /Leif

Ja nu hoppar jag ur min egen tråd här, men så blir det.
    Förstår inte riktigt varför man kopplar lös linorna på bow mm. Är det inte bara att rulla ihop/upp som på foil? (jo, jag borde prova innan jag frågar men har inte den möjligheten…)

Page 2 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Frågor från en ny

You must be logged in to create new discussions.