-
Frågor kring filmredigering
Är helt usel på detta men försöker ändå göra ngt vettigt av lite filmning från min senaste surftrip. Vi har fått se många fina alster här på konfen så jag hoppas att ngn av er kan ge mig några bra tips.
Jag har tillgång till Adobe Premier Elements samt den enklare Moviemaker.
1. Problem med scenidentifiering i Premier Elements
När jag laddar ner en film från kameran (band) till datorn med Premier Elements så funkar inte detta utan att jag bockar ur funktionen scenidentifiering. När jag lyfter in filmen i Premier Elements så ligger hela filmen som ett enda klipp och jag får börja från scratch och klippa. Tidsödande tycker jag, går det att lösa på ngt enkelt sätt?Om jag i stället öppnar samma film jag tidigare tankat in från kameran mha Premier E i Moviemaker istället får jag upp varje scen för sig vilket jag tycker sparar mycket tid vid redigeringen. Då måste ju informationen om scenerna finnas i filen trots att jag bockat ut functionen scenidentifiering när jag tankade in filmen från kameran.
2. Format för att spara en redigerad film från Moviemaker
Jag hittar inget format som ger hög kvalitet för uppspelning på dator. Med den högsta kvaliten jag hittar ger en timmes film en fil på knappt 800 Mb och det ser inget vidare ut i helskärm.
Dessutom skulle jag vilja exportera en redigerad film till en Dvd-skiva men hittar ingen sån funktion. Frågan är om det går.
När jag har redigerat färdigt ngt skulle jag vilja spara det med så hög kvalitet som möjligt.Tacksam för tips.
/Stefan
Logga in för att svara.