Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Frågor kring linor, bom och sånt?!?!?!
-
Frågor kring linor, bom och sånt?!?!?!
Publicerad av ritchard på 19 december, 2007 vid 15:03Har nyligen köpt en Ocean Rodeo Bronco 12a!
Det är 5 linor men linan som är i mitten är för slack så det syns inte som den påverkar något? Alltså, bara linorna i hörnen på kiten är sträckta när det är tryck i den. Det är gjort någon konstig knut på den för att korta av linan men den är i alla fall slack!
Sen kan man på något sätt fästa linorna så kiten blir svagare?
Blåser lite väl mycket just nu, även om man hade baren helt frammåtskjuten så slet den som fan, svårt att stå still på skidorna. Kanske en justeringssak?
mvh rikard
ritchard svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
…samt att den kan användas för att depowra och flagga kiten.
-
Flagga kiten? Jag är så grön man kan bli i kitesvängen..
-
Ptja, kortfattat kan man säga att man låter kiten flyga enbart på 5:e-linan. Det blir alltså ungefär samma sak som när någon står och håller kiten downwind.
-
@sourra 434706 wrote:
Ptja, kortfattat kan man säga att man låter kiten flyga enbart på 5:e-linan. Det blir alltså ungefär samma sak som när någon står och håller kiten downwind.
Dessvärre så kan 5e linan vara kopplad till infästningar på bakkanten istället med syfte att kunna backa upp kiten när den ligger med le
neråt mot snön. Jag har själv ägt en bronco där infästningarna satt i bak. personligen så var jag inte alls så förtjust i det konceptet så jag fixade en infästning i fram istället. Fördelarna jag fick efter den ändringen var just att det går att flagga kiten samt vad jag upplevde i alla fall: bättre depower då man slipper problemet med att 5e linan p.g.a. vindfånget faktiskt drar en aning i bakre kiteinfästningarna & det behövs inte mycket för att radikalt försämra kitens depowerrange.
Så mitt förslag! sitter dina infästningar i bak:mad2: ÄNDRA!!!!:grin: -
vet du inte vad 5:e linan är till för kanske du ska fundera på att gå en kurs innan du ger dej ut… eller åtminstånde kita ihop med folk som kan lära dej hur vissa saker fungerar. 5:e linan kan vara användbar i vissa situationer, speciellt när man är nybörjare. Endel kurser har inte drakar med 5 linor, men instruktören bör kunna berätta för dej hur du ska använda den.
-
Den’te falit a kajta mee skidor, ta me varm choklad a en appelsiin.
Alla linor som ar i vagen…kan man klippa av. (De ar bara dar for att stora.)Hang pung!
-
Jag har köpt en gammal militärhelikkopter från ryssland, vad är spaken i mitten till?
😀 Gå en kurs, eller riskera att slå dig.
-
Olika kiter gillar olika spänning i 5:e. Vissa skall vara precis så att de är spännda medan andra skall ha så att den är lite lös och endast används för återstart och liknande. Bäst är att testa lite. Sätt lite olika knutar på den och testa olika längder för att se vad det får för effekt på hur kiten drar och svänger. Se till att den inte är för spänd bara eftersom den då “kväver” kiten och den blir väldans konstig.
-
Tillbaka här igen, lite klokare, lite blåare.
5:e linan sitter som tur var i främre delen 🙂 Funkar bara bra att att launcha den själv om man bara trixar lite.
Kan instämma att det är ganska farligt om man inte har så bra koll…
Trial and error metoden är ganska intressant i denna sport… -
trial and error metoden är framförallt ganska korkad i den här sporten.
Kan förstå det om du bor långt bort från andra så du måste lära dig själv men i sånna fall läs på ordentligt innan du tar upp kiten i luften!!!
att testa lite när de blåser såpass att det är jobbigt att stå innan du ens har en aning om hur säkerhetssystem är inte intressant utan bara grymt idiotiskt!!!Skadar du dig själv så är det ditt problem (förutom att du blåser allas skattepengar på idiota ideer) men ser du till att ge kite dåligt rykte genom en olycka eller förbud så har du många personer som inte kommer tycka om dig.
-
Kör hårt richard! Smärta är bara vekheten som lämnar kroppen.
Nästa steg är att lära sig denna tekniken för att starta!
Men, du måste ha ordentligt med vind annars funkar det inte.
-
Hehe. Den där är klockren på land. Ställ dig upwind från kiten, sträck linorna och be en polare lyfta upp leading edge åt dig. Sen är det bara att se fram emot en sommar i rullstol ätandes soppa genom sugrör. Fruktsoppa är gott men det brukar fastna aprikoser i röret.
-
alltid skönt med forum med sån här stämmning :tongue: trodde det var lite passé 2008 eller så kanske det är lite skön ironi…
ingen risk att dra dåligt rykte till sporten, det bor knappt kvar nå folk i västerbottens inland, hela trial and error metoden lät kanske inte så bra som den var :smirk: mitt förra inlägg upplevdes nog värre än vad det var.
tack för tipsen iaf 😀
mvh rikard
Logga in för att svara.