Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om att flyga med prylarna

• Frågor om att flyga med prylarna

Publicerad av pure på 12 april, 2008 vid 14:47

Har lite frågor angående hur man packar brädan och sina prylar för att fraktas med flyg. Har sökt en del på forumet och hittat några svar men en del av frågorna är ju färskvara så jag ställer dom igen.

• Hur många kollin bör man ha. ex en bag för allt lr brädan för sig osv..
    • Vilket emballage är bäst.. liggunderlag,bubbelplast mm..
    • Hur många kg brukar skiten få väga? (skall eventuellt åka med Spanair om nån har exakta siffror)
    • Hur mycket får man med sig? Tänkte mig 2 master,1bräda,3segel,1-2bommar
    • Finns det några specifika bagar som är bra? Vill helst köpa billigare och vadera själv..
    • Kan man rulla ihop seglen tillsammans eller var för sig? tex 3 segel i en rulle..
    • Övriga tips för att transportera allt med flyg?

Behöver inte svar på allt men om nån har något att bidra med så vore det fint..

frippe75 svarade 16 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • davo

Medlem
    13 april, 2008 vid 11:37

Bubbelplast är grymt, finns med stora bubblor, overkligt bra och väger nada. Kolla med Bröderna Ljungqvist.
    Kolla de feta boardbagarna som finns på marknaden, Pryde, Simmer etc. Plus i kanten för hjul på ena sidan, typ på en dubbel bag. Varje segel var för sig skulle jag säga, så blir själva seglena stötdämpande.

• knodden

Medlem
    13 april, 2008 vid 16:48
    pure;457945 wrote:
    Har lite frågor angående hur man packar brädan och sina prylar för att fraktas med flyg. Har sökt en del på forumet och hittat några svar men en del av frågorna är ju färskvara så jag ställer dom igen.

• Hur många kollin bör man ha. ex en bag för allt lr brädan för sig osv..
    • Vilket emballage är bäst.. liggunderlag,bubbelplast mm..
    • Hur många kg brukar skiten få väga? (skall eventuellt åka med Spanair om nån har exakta siffror)
    • Hur mycket får man med sig? Tänkte mig 2 master,1bräda,3segel,1-2bommar
    • Finns det några specifika bagar som är bra? Vill helst köpa billigare och vadera själv..
    • Kan man rulla ihop seglen tillsammans eller var för sig? tex 3 segel i en rulle..
    • Övriga tips för att transportera allt med flyg?

Behöver inte svar på allt men om nån har något att bidra med så vore det fint..

Nu får du inte bli “dumsnål” tycker jag. Köp en riktigt bra surfbag för max 900 pix, och så är du av med alla problemen i ett nafs. Där kan du packa ner hela skiten om du inte köper en alltför trång bag.

Bagen får inte vara för tunn heller, utan satsa på riktig kvalitet så kan du släppa denna fråga en gång för alla och fokusera på surfingen istället!

Satsa på en enda bag om det är möjligt, så slipper du konka runt på alltför många olika väskor på flyplatserna.

• pure

Medlem
    13 april, 2008 vid 16:55

Jag tänkte mig nått sånt här: http://www.gunsails.de/en/car.php?p=1537

Det viktiga är att bagen är tålig och stor så man får plats med brädan o några lager bubbelplast.. Jag fattade det som om att det är bättre att inte ha bommarna i boardbagen och inte seglena heller kanske?

• _frippe_

Medlem
    13 april, 2008 vid 16:56

Det är nog en bra idé att förstärka vadderingen även om man köper “en riktigt bra surfbag för max 900 pix” (varför får den inte kosta mer än 900 förresten :-). Räkna med att väskorna kastas omkring, även på hårt underlag, och då vill man gärna ha lite mer än den cm vaddering som de flesta bagar har. Jag kör med liggunderlag som jag skurit till och tejpat runt brädan. Jag packar helst brädan för sig och resten i en annan bag. 10 kg dunsar inte lika hårt i backen som 25-30 kg gör. Men har man en ändamålsenligt bag och packar smart (brädan i mitten antar jag) så kanske allt-i-ett funkar också.

• knodden

Medlem
    13 april, 2008 vid 18:08
    _Frippe_;458106 wrote:
    Det är nog en bra idé att förstärka vadderingen även om man köper “en riktigt bra surfbag för max 900 pix” (varför får den inte kosta mer än 900 förresten :-).

Han verkade vara lite småsnål tyckte jag, så 900 är kanske hans gräns??!! 😉

Det är lite svårt att se på bilden om Gun-bagen är rätt för dina behov. Om man vill packa “Allt-I-Ett” är det viktigt att bagen har lite extra volym mot mitten (ungefär som en BH…). Annars blir det trångt att få plats med segel, bom, mast och bräda.

Personligen anser jag att du ska försöka packa precis allt i en bag (det är väl en smaksak kanske). Och som Davo sade tidigare: Dela på seglen så att de är med och dämpar. Då kan du nog i princip skippa bubbelplasten och liggunderlaget.

Kolla slutligen noga att brädans alla kanter har ett bra skydd. Det är där det är svårast att få till ett 100%-igt skydd.

• mag

Medlem
    13 april, 2008 vid 18:13

Liggunderlag kring kanter och på botten, däcket på en bräda håller bra i jämförelse. Bommen ovanpå med beslaget bakom/utanför aktern och sedan segel ovanpå. Men maxgränsen kan vara 23 kilo så kolla innan vad övervikt kostar. Ring bolaget och få ett namn på någon som ger dig en bra gräns, 23 är rätt tufft att klara.

Ofta kan man få igenom en segelbag gratis om man inte har mer än tillåtet många kollin med sig.

Jag brukar rulla segel minst 2 o 2 så håller de bättre och viks inte.

Snåla inte på vaddering!!!

/Magnus

• aronh

Medlem
    13 april, 2008 vid 20:17

@Knodden 458127 wrote:

Han verkade vara lite småsnål tyckte jag, så 900 är kanske hans gräns??!! 😉

Du behöver väl inte sätta någon gräns för Pure. Det kan han nog göra själv.

• wilund

Medlem
    13 april, 2008 vid 20:39

har denna dubbelbag http://www.gunsails.de/en/car.php?p=1524 från gun
    packade 1 bräda, 1 mast, 4 segel och 1 bom ca 35 kg totalt
    35 kg brukar vara max gräns för vad de hanterar och ca 2,5meter
    den är tjockt vaderad och krävde inget extra

köpte den av vindsurfing.se

• styret

Medlem
    14 april, 2008 vid 06:51

Jag har simmers trippla wavebag.
    den är riktigt lätt men trots det väldigt bra vadderad. och hjul i ena änden.

i den har jag tidigare år slängt ner 2 brädor, 3 segel, två bommar två master och all annan junk man ska ha.

jag hittade rörisolering som är exakt samma material som liggunderlag, typ 12mm tjock. altså 2 meter långa slitsade skumgummirör. Jag hittade det på farsans jobb men tror det går att få tag på via tex ahsell. kommer i 2meters längder. Dom brukar jag sätta runt railen på brädorna som jag dessutm slår in i sån vit matta som man lägger under parkettgolv. finns på tex coop bygg för någon hundring.

freestyle i botten, segel (var och ett för sej då jag tycker att rullarna blir för stora om man rllar ihop flera), master och bommar i mitten och vågisen på toppen.
    det paketet får dom jävla i mej jobba för att paja något i. dom trashade bagen ordentligt för några år sen, lyckades slita loss ena hjulet som sitter i en stor plastplatta men ingenting syntes på brädorna.
    men man flyger inte via london med det… där vägrar dom ju lyfta paket på över 32 kg även om man har okej med flygbolaget att packa tyngre.

I år tog jag bara med mej vågisen, en mast, en bom och 3 segel till SA.
    då stoppade jag vågisen i sin vanliga boardbag. stoppade den och allt annat i min vanliga freestylebag. blev jävligt behändigt och skönt att resa med.
    gjorde precis som mag säjer. la bommen så att den breda delan kom ner runt tailen och skyddade railen, tänk bara på att vadera delen som ligger och trycker mot däcket.
    tänk även på att använda mjuka saker du ändå ska ha med dej som vadering. lägg våtdräkten i botten som skydd för botten på brädan och lägg hängselen runt nosen osv.

• frippe75

Medlem
    14 april, 2008 vid 08:40

@Knodden 458103 wrote:

Satsa på en enda bag om det är möjligt, så slipper du konka runt på alltför många olika väskor på flyplatserna.

Hmm… Dålig ide. Till och med dumsnålt!!

Att DU slipper konka på massa saker skiter ju flygbolagen. Dom har ju fack-representanter som alla andra företag och det är bl.a därför som British-airways ban:at windsurfing bagage. För tunga lyft.

Så gör oss alla en tjänst och packa lättare i flera bag:ar så kanske vi får fortsätta ta med oss prylarna på flyger…

• aronh

Medlem
    14 april, 2008 vid 15:51

En del bolag vill inte att man packar i flera kollin utan allt ska vara i ett. Då har man i och för sig inget val. Så är det med MyTravel som jag ska flyga med i sommar.

• dr-masse

Medlem
    14 april, 2008 vid 16:00

Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att “det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.

Nu har jag iofs inte flugit sådär supermycket med grejorna.

• aronh

Medlem
    14 april, 2008 vid 16:10

@dr Masse 458363 wrote:

Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att “det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.

Nu har jag iofs inte flugit sådär supermycket med grejorna.

Det är ju smart att försöka med det men man får kanske räkna med att vara flexibel så att det går att sätta ihop det till ett ifall det är någon som är petig.

• nlc

Medlem
    14 april, 2008 vid 18:41

@Aronh 458366 wrote:

Det är ju smart att försöka med det men man får kanske räkna med att vara flexibel så att det går att sätta ihop det till ett ifall det är någon som är petig.

Ah, det löser man väl lätt med lite silvertejp!

• aronh

Medlem
    14 april, 2008 vid 19:07

Ja, då är det bara att demonstrativt kräma på framför ögonen på dem.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om att flyga med prylarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.