Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Frågor om att flyga med prylarna
-
dr Masse;458363 wrote:Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att “det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.
Jag flög med Apollo förra våren, och då hade jag och incheckningspersonalen på Arlanda en intressant diskussion. Jag hade två bagar – den ena med 2 master, 2 segel, 2 bommar samt 1 bräda. Den andra hade jag bara 1 bräda i (trång väska!).
Jag fick ett udda och konstigt pris (som jag inte hade räknat med) för alltihop av tjejen i incheckningen. Hon såg att jag tvekade och berättade att det var ett pris för windsurfingutrustningen – den stora bagen – och ett annat för vågsurfpaketet! Va nu – diskriminering? försökte jag. Ja så éré sa hon – utan annat än bräda i packen så blire´ mycke´ billigare – Oavsett om det är en windsurfing- eller vågsurfingbräda!
Detta var en nyhet för mej – tydligen berodde det på försäkringsbestämmelser och inte på bagagets vikt! Men det blev ju en del billigare i slutänden, så jag ville inte klaga för mycket på tjejen!
Alltså gör man rätt i att dela upp grejerna på det viset om det finns möjlighet – åtminstone hos Apollo (Novair).
-
@dr Masse 458363 wrote:
Japp, de påstår det. Men jag har aldrig upplevt problem väl på plats när man förklarar att man delat upp sin utrustning i två kollin (en med bräda, en med segel) för att “det skall bli lättare att lyfta för bagagepersonalen”. Snarare tvärtom, faktiskt.
Nu har jag iofs inte flugit sådär supermycket med grejorna.
Här är svaret 1000 tals vindsurfare fått ifrån bl.a british airways….
Dear Mr Tarnell
I am sorry that you are unhappy with our new baggage policy relating to your favourite sport, windsurfing, effective from 6 November 2007.I understand that this new policy will disappoint passengers who are passionate about sports like javlin, windsurfing etc. as it will affect their holiday plans.
We have been concerned for some time that a few extremely heavy bags were taking a toll on our staff and increasing the likelihood of damage to other passengers’ luggage. So after taking into consideration many things, we have introduced this new policy.
Earlier we had a few specific exceptions to the 32kg rule, for items such as musical instruments, electric wheelchairs, sporting equipment, television news cameras, commercial spares, diplomatic bags or pets. If you planned to travel with one of the heavy items on our exceptions list, we asked you to register it with us at least 24 hours before your flight.
But currently due to the large size and handling complexities, some sporting equipments cannot be accommodated through the airport baggage system or within the aircraft hold.
Det jag menar är att andra bolag snart börjar använda samma argument för att SLIPPA ta med vårat surfbagage som bara innebär en massa strul och pengar då våra grejjor ofta tappas i marken och skadas = ersättning…Såg min bräda på lastbanden upp i flygplanet…. Den började röra sig och lade sig sidledes… Fastnade längst upp och föll till slut av bandet… 4-5 meter ner… Nosen smashad…
Misstänker att killen som stog på planet och skulle ta emot inte var sugen att försöka böka in den tunga väskan.. Risken var ju snarare att den skulle tagit honom i fallet p.g.a vikten…
Såå…. Det kanske fungerar med 1 väska men frågan är hur länge??
Logga in för att svara.