Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om Compact 2005.

• Frågor om Compact 2005.

Publicerad av mes på 9 mars, 2005 vid 14:54

Jag har ett YES Freestyle 7.0 (2002) och ett Onshore 5.7 (1999 eller 2000) och letar efter ett segel däremellan till främst min Score111. Jag funderar på ett Compact 6.0 2005 (begagnat 1600 dk exkl. frakt)och undrar om det är stort eller litet i karaktären för att vara 6.0 och om jag borde ha en skinnymast eller om jag klarar mig med en vanlig?
    Någon som dessutom kanske kan upplysa mig om vad det kostar med frakt av ett segel från Danmark?
    smile.gif mes

herodude svarade 19 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • nordgren

Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:26

Jag tycker att det hoppet låter bra. (5,7 till 7,0) Men det är klart, beror på segelstil och var man kör…
    Känns rätt thigt om du ska ha 5,7 -6,0 eller ska du sälja 5,7an?

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:38

Du klarar dig med en vanlig mast. Dock så tycker jag att det ligger väl nära 5.7 i storlek. Men du kanske byter framöver, ah!

Skulle rekommendera en titt på Crossover 6.2 istället, det är ett bättre segel (även 2004). Simmers egna teamnissar kör Crossover i Freestajl.

1600 danska är 1900+ svenska. Med frakt blir det en bit över 2000:- (skulle gissa att frakten ligger på ett par hundralappar).

Surfa På!

• ubbe

Medlem
    9 mars, 2005 vid 15:59

Tjena!
    Enligt obekräftade uppgifter är compact 2005 riktigt dålig. tror att varken SP eller SB tar in compacten i år. Hittar du däremot ett från 2004 så funkar de bra
    Honken

• adde

Medlem
    9 mars, 2005 vid 16:15

I senaste engelska windsurf fick det kritik för att det twistar dåligt och snabbt blir bökigt och obekvämt när det brallar i. Både “topp end control” och “wind range” fick rätt dåliga betyg.

/adde

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2005 vid 17:28

Jag snackade med Johan på skidsport om Compact 2005. Enligt honom var det så här:

Compact 2004 är sytt av Thomas Persson. 2005:an är sytt av Jason Diffin (tror jag, han som syr vision och x-flex). Problemet är att Diffin inte är så bra på att sy stora segel, i de små storlekarna funkar compact bra, men i de stora är det mest tungt och twistar dåligt. De skulle kunnat ta in små compact, fast i de storlekarna finns det inte många segel som kan mäta sig med crossover. Alltså tar de inte in compact i år.

• mes

Medlem
    9 mars, 2005 vid 18:53

Jahupp. Tack för tipset om Compact….kanske därför han säljer dom så billigt!? Då ska jag spana efter Crossover istället. Hoppet i segelstorlekar är ju som det är…5,7 har jag till min 83 liters vågis (Fanatic Fly 258) som största segel och tänkte nog ha 6-6.3 som komplement till freestylebrädan som idag bara har 7m2 att förlita sig på. Det optimala hade varit att det minsta freestyleseglet också tjänstgjorde som det största vågseglet….hmmm vid lite eftertanke (inte lätt efter tre dagar med feber och två dyngförkylda barn) så måste ju namnet crossover betyda något….
    smile.gif mes

• rasmus_w

Medlem
    9 mars, 2005 vid 19:00

Förra årets compact är säkert trevliga annars, om du hittar några. Har själv ett oseglat compact 5.7 som jag väntar på att provsegla. smile.gif Fast vad jag förstått så är det rätt många som seglar freestyle på crossover.

• surfslusken

Medlem
    9 mars, 2005 vid 20:03

Svar till:

Jag snackade med Johan på skidsport om Compact 2005. Enligt honom var det så här:

Compact 2004 är sytt av Thomas Persson. 2005:an är sytt av Jason Diffin (tror jag, han som syr vision och x-flex). Problemet är att Diffin inte är så bra på att sy stora segel, i de små storlekarna funkar compact bra, men i de stora är det mest tungt och twistar dåligt. De skulle kunnat ta in små compact, fast i de storlekarna finns det inte många segel som kan mäta sig med crossover. Alltså tar de inte in compact i år.

[/ QUOTE ]

Tyvärr är nog alla segel vi köper, oavsett märke, sydda av tok underbetalda kineser. Och tyvärr är det räddningen för vår surf, jag skulle nog inte ha råd me mer en ett segel om dom var sydda av Persson i Halmstad.

• herodude

Medlem
    9 mars, 2005 vid 21:40

ah men de är väl designade av olika personer kanske….

• adde

Medlem
    10 mars, 2005 vid 08:35

Det var förresten 6.0 som testades i Windsurf, vilket verkar passa in i sammanhanget.

/adde

• surfslusken

Medlem
    10 mars, 2005 vid 09:20

Svar till:

ah men de är väl designade av olika personer kanske….

[/ QUOTE ]

Ja så är det säkert. Men det snackades tidigare om vem som sytt och kvaliten på sömmarna. Och sånt påverkas nog mer av hantverkaren än designern.

Ahhh. vilken dryg messersmith man ska va ibland wink.gif

• rasmus_w

Medlem
    10 mars, 2005 vid 12:02

Jaja, ledsen, det var designat jag menade.

Och visst syr väl vissa designers prototyperna själva?

• herodude

Medlem
    10 mars, 2005 vid 13:56

mjo vet egentligen ingenting om sånt här, men prototyperna sys väll av designerna??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om Compact 2005.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.