Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?

• Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?

Publicerad av flippocalippo på 11 september, 2006 vid 21:34

Hej alla galna vindsurfare 😉
    Ska nu köpa en freeride bräda för att ta klivet från nybörjarbrädorna o behöver lite hjälp i djungeln.
    Gick en nybörjarkurs i Varberg på 4 dar o fick där chansen att prova på både Fanatic shark 160l och JP x-cite ride 165l. Sharken föll mej mest i smaken då jag tyckte den var stabilare än JPn. Dom e lika breda o JPn har mer vol så det har gjort mej lite osäker nu när jag ska köpa bräda. Känns inte som om jag enbart kan gå på vol o bredd.
    Det lutar åt att jag kommer köpa en Fanatic Shark men jag vill även kolla konkurenterna innan jag slår till. dessutom så har jag inte riktigt samlat ihop till den ännu och det verkar som om 06orna håller på att ta slut överallt så jag kanske tvingas köpa någon annan bräda när pengarna finns.
    Har kollat in följande brädor:

Fanatic Shark 06 160l, 145l
    Fanatic Shark LTD 05 155l
    Exocet Nano 06 155l
    Mistral Explosion 06 155l, 145l
    Tabou Rocket 05,06 150l, 140l
    BIC Sport – TECHNO 2/148l, 160l

Så mina frågor till er är, har någon åkt på dessa brädor o vad tycker ni om dom???
    Pros and cons???
    Kommer jag tycka att en 150l-160l är för stor bräda för snabbt???
    Ska jag gå den svårare vägen o köpa en mindre bräda direkt, typ 130l-145l???

Min vikt pendlar mellan 85kg o 90kg. Har ganska lätt för att lära mej o e en hejare på andra balanssporter som skidåkning o kampsport.

Sharken och Nano e väl dom brädorna som ligger närmast min budget.

Har även kollat en del på beggatmarknaden men det kryllar inte direkt av freeridebrädor i rätt storlek o årsmodell.
    Har ngn erfarenhet av att köpa brädor utomlands som tex från Boardwise i England???
    :confused2:

Ha d gött så länge o kör hårt 😀

jps svarade 18 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    12 september, 2006 vid 00:26

Det funkar bra. Det är inte säkert att den stora brädan blir ”för stor”, snarare kan den bli din lättvindsbräda när du blivit bättre. När man blivit duktig brukar man ju tycka att jättesmå brädor är grymt kul, men oftast blåser det för lite för de brädorna och då kommer gamla stora brädan fram.

• donpedro

Medlem
    12 september, 2006 vid 04:27

Köp en mindre bräda! 160 liter kan kännas lite väl stort när du har kommitförbi nybörjar stadiet. Beror iof lite på vilka segel du tänkte köra på brädan. Men jag hade sagt neråt 120-130 liter.

• jps

Medlem
    12 september, 2006 vid 05:47

125-135 liter borde funka att fortsätta att lära sig på. Denna kommer dessutom att funka i lätta vindar senare när du vill ha en ännu mindre bräda.

• pure

Medlem
    12 september, 2006 vid 06:05

jag tycker oxå att runt 130 +- 5 borde vara bra. Kan rekomendera Rocket:en. Har 2006 års 125litare men har även seglat 150litaren och tycker dom är kanon bra. Det bästa med rocketen är att dom är korta men ändå stabila.

• fredrik-ygge

Medlem
    12 september, 2006 vid 06:14
    FlippoCalippo wrote:
    Har även kollat en del på beggatmarknaden men det kryllar inte direkt av freeridebrädor i rätt storlek o årsmodell.

Finns en kommentar till denna som gör att man får intrycket att den är såld:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=10195
    Du kan ju alltid dubbelkolla att det blev affär.

FlippoCalippo wrote:
    Har ngn erfarenhet av att köpa brädor utomlands som tex från Boardwise i England???

Inte från England (det brukar väl sällan löna sig), men många köper från Tyskland. Jag har inte köpta just bräda, men många segel och liknande. Lite trixigare än att handla hemma, men brukar gå utmärkt. Sök på forumet efter inlägg om t.ex. Keppler & Roth.

• surfen

Medlem
    12 september, 2006 vid 06:25

Kan bara hålla med dom andra inläggen! Titta på en bräda runt 120 liter istället. Att harva själv i 4 dagar lär man sig en hel del på, men att gå en kurs på 4 dagar så kommer man bra mycket snabbare förbi nybörjarstadiet och du växer ur den stora brädan fortare.
    Du har satt flera bra brädor på din lista, för bra är dom allihopa.
    Men gå till SURFBUTIKEN och kolla på en Exocet Scross 120-140 liter, kör själv 93litaren som största bräda och är helnöjd med den. Planar upp nästan direkt, otrolig känsla i vattnet, riktigt prisvärd…..

http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=176

//surfen

• flippocalippo

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:03

Wow vilket forum.. verkligen svar på tal.. tack för alla fina råd grabbar… drömmer redan om mindre brädor o jag e helt säker på att jag kommer köpa fler brädor i framtiden. När jag blir duktigare blir det nog både 120liters och mindre vågbrädor.. det är målet iaf… blev helt såld när jag var o kollade på dudesen på Waveclassic i Varberg.. Men jag tror att jag även behöver en lättvindsbräda för dom vindfattiga dagarna men är inte lika rädd för att ge mej på en 145l nu istället för en 160l… i slutet av månaden när lönen dimper ner gör jag mitt val… hade gött grabs

• brutus

Medlem
    12 september, 2006 vid 19:21

köper du en shark så gå på 145:an eller ännu hellre på 130 l:arn! Du kommer att lära dig snabbt på den – stabil som f-n! (har bara provat den ett litet tag, men den låg riktigt jäkla stabilt! Med din vikt är det inga problem, större kommer att bli för stort för fort!
    En del av tjusningen i början är ändå utmaningen!
    Började på 130 l bräda som första och det funkade fint, det var ändå en betydligt smalare sak än sharken. Den blev för stor på 2 säs.!
    Nästa blev på 112 l och den funkar utmärkt även när det blåser mindre, väger ca 85 kilo, kanske inte att rekommendera som första bräda ändå…

Jag lägger min röst på att skaffa en runt 130 l. i alla fall, kan du lära dig grunderna och dessutom utvecklas ett längre tag på!!

Lycka till med vad du än köper !
    /Martin

• flippocalippo

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 00:45

Tack för alla fina råd…
    Har nu funnit mitt kit o kan säga att jag e mkt nöjd.
    Seglet o brädan e i väldigt bra skick o jag fick dessutom allt för under 8000:-

Det blev:
    Bräda: Fanatic Shark 06 145l
    Segel: Arrows 8-Ball 05 6,4
    Mast: Okänd Mast 30% kol
    Bom: Arrows Weapon
    Mastförlängare o Mastfot: Prolimit

Dags att börja öva på allvar nu då… så ball va =D

• svenne

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 06:25

Nu äre bara å börja samla segel! Välkommen till sporten. 🙂

• jps

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 11:54
    Svenne wrote:
    Nu äre bara å börja samla segel! Välkommen till sporten. 🙂

Så sant, så sant…

En hel del fenor, master, bommar och brädor kan det också bli 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om freeridedjungeln? Fanatic,Mistral,Exocet,mfl?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.