Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåten…igen?

• Framåten…igen?

Publicerad av tropic på 26 januari, 2005 vid 14:24

OK, nu har jag snackat och funderat länge nog…2005 SKA jag testa på framåten. Grejen är den att min utrustning är väl inte den mest ultimata…skit i det…jag ville bara höra vilket som är smartast: cambrat litet segel eller ocambrad 7.0a?? Nån som kan ge tips och råd??
    /Perra

herodude svarade 19 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • davo

Medlem
    26 januari, 2005 vid 14:39

Va fan, låna ett mindre segel då…går knappast sönder i början när du lär dig. 5,0 är en vettigt storlek o lite tryck i grejerna.
    /D

• jakob_s

Medlem
    26 januari, 2005 vid 17:59

Är is samma situation.. 05=frontloop !
    04 hadde dock frågan “framåten” aldrig upstått för mig 04 va första säsongen för mig.. Speedade runt gick i stropparna, sele, Gnetade snabbare slag lärde mig gippar och sen började jag öva på att inte totalt tappa kontrollen de gånger jag blev med vingar..

Problem med att jag kommer att Tveka finns (tyvär) inte..
    Får bara hoppas att man inte gör sig illa allt för mycket de första försöken..Det Kan vara magiskt vilka spärrar sånt kan skapa…

Blir sådär härligt Nervös bara av att tänka på loopen..

• ola_p

Medlem
    26 januari, 2005 vid 20:23

Bara du gör dom ordentligt med vinden och drar ihop dig ordentligt i luften är du ganska safe… Lite ryggplask å så får man räkna med men det är det ju värt… =)
    Och spärrarna är man inte medveten om förrän precis när man ska skota in! tongue.gif

• styret

Medlem
    26 januari, 2005 vid 22:50

håller med ola.

som oftast.

• tropic

Medlem
    26 januari, 2005 vid 23:24

Hmm, jag bör alltså inte prova med större grejer än 5.0 med de förutsättningar jag har? Mina ocambrade segel börjar nämligen på just 5.0…och neråt?
    /Perra

• ola_p

Medlem
    27 januari, 2005 vid 00:25

4.7/5.0 är ganska trevligt och lagom att börja med, det går lagom snabbt i rotationen, 5.4/5.6 kan ju funka, likaså 4.0/4.2 men det blir lite läskigare med dom små prylarna, och lite svårare med dom stora… jag skulle för första försöken hålla mig mellan 4.5 och 5.0 om möjligt. Men när man väl fått lite känsla för vad som händer så e det ju fritt fram att ladda med 3.5an också…
    Och absolut inga cambrade segel (inte för att jag testat men…), och ordentligt stora stroppar så du sitter kvar, jag kör mina dakine i näst största/största med skor…

Ola, som inte kan sova… tongue.gif

• basse

Medlem
    27 januari, 2005 vid 07:47

Greppa långt bak på bommen…. och sedan…. greppa ännu längre bak.

• tropic

Medlem
    27 januari, 2005 vid 09:44

Tack för svar Ola! Tekninken har jag läst på ett par hundra ggr, men tack ändå Basse =)
    Och du Ola…kanske dags att pröva med ett cambersegel så du får nåt nytt att bita i wink.gif
    /Perra

• ola_p

Medlem
    27 januari, 2005 vid 19:59

Inte förrns dom sitter rent å fint på freestyleprylarna inte…

Och ja, man skall greppa sjukt långt bak på bommen…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 februari, 2005 vid 07:41

Om man inte har tillgång till fetevågor men ändå tycker det är dax för framåten, hur gör man för att rotera mer horisontellt än vertikalt? Läste att man skulle börja ordentligt med vinden!?? Måste ju gå upp lite mot vågen för att få höjd på hoppet. Skall man direkt efter upphoppet fram med riggen och skota järnet? Ju mer sträck på framarmen ju mer horisontell rotation? Har precis börjat fundera på teorin så lite goa tipps hade suttit fint.

• jonatan

Medlem
    7 februari, 2005 vid 12:38

Jag försöker gå upp kraftigt mot vågen precis i upphoppet, för att komma upp i luften.. Annars är målet att köra så mycket med vinden som möjligt.

Min första framåt gjorde jag i lejet, så jag inte behövde oroa mig för att komma upp i luften utan kunde köra långsamt och sen bara “falla över” på andra sidan vågen, samtidigt som jag skotade in.

• herodude

Medlem
    7 februari, 2005 vid 14:26

skulle bara säga att i år är det ta mig fan dags för mig… 😛

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Framåten…igen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.