Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framåtloop..?
-
Framåtloop..?
Publicerad av baywatch på 19 november, 2003 vid 22:36Vad krävs egentligen för att göra en framåtloop. Har hört att det tekniskt inte är så svårt. Räcker det med inställning och hjältmod eller bör man lära sig vissa andra saker först? Tar det lång tid att lära? Beror så klart på förhållanden men finns det inte någon som kan berätta som kan?
jopi svarade 20 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 68 Svar -
68 Svar
-
Borde kanske inte svara här eftersom jag inte kan, men jag kan nog den bra teoretiskt
Börja med att segla lugnt och håll brett mellan händerna (bakhanden långt bak). Titta snett neråt/bakåt och hoppa uppåt/framåt och dra seglet med dig för allt vad det går. Du ska alltså inte ta med dig brädan denna gången utan hoppa bara runt så att du landar på rygg på läsidan av brädan. När du känner att du vågar det så är det en bit på väg. I övrigt är det nog som du säger en psykologisk spärr som ska bort. Sitter i samma sits som du…hoppas kunna göra några försök nästa säsong
-
Tjenare,
Framåtloopen är som många sagt en utav de lättasta manövrarna att klara av. Att sen göra den snygg, clean och med bra rotation är en annan femma.Ofta för att kunna våga göra en framåtloop så
måste man ha bestämt sig innan. Och då menar
jag verkligen att BESTÄMMA SIG. Det går inte
att åka ut på vattnet och tänka “Om det känns
bra så kanske jag laddar på en framåt sen”.
Det här är det första stora steget att ta, det
som kommer sen är bara små detaljer.När jag hade “bestämt mig” (Pozo 2001). Så hade
jag en liten fix idé att jag först skulle hoppa
upp på en lagom brant våg på en meter ungefär,
för att sedan falla av i luften och skota hem.
Glöm alla dessa teorier, sluta tänka på hopp
överhuvudtaget. Det kommer bara gå illa då. Jag
fick en rejäl kyss på örat under andra försöket
på detta sätt.Efter min krash blev jag ordentligt tillrättalagd
av bror min och Peter Gereny att jag bara skulle
åka ut i bra fart, koncentrera mig på en dyning
eller litet chop och samtidigt som jag träffade
choppet så flyttade jag bak skothanden och drog
i den för allt jag hade. Jag landade min första
loop i första försöket på detta sätt.Svårare är det egentligen inte men här kommer en
liten checklista som kanske kan underlätta.1. Strunta i större vågor.
2. Bestäm dig innan på land och var bestämd på vattnet.
3. Flytta bak skothanden, man kan inte ha den för långt bak!
4. Så fort du träffar choppet, skota in allt du har och dra benen till dig under kroppen.
5. Släng dig inte framåt, det är utrustningen som ska rotera runt dig och inte tvärtom!Efter att ha gjort framåtloopen så har jag puschat på många kompisar som börjat ladda framåt och det finns ett par fel som de flesta alltid gör i början.
1. Hoppa inte upp i vind (kryss). Du behöver inte heller slöra innan utan halvvind räcker.
2. SKOTA IN, jag säger det igen.. DET GÅR INTE SKOTA IN FÖR MYCKET!!
3. Luta dig bakåt mot aktern på brädan och in mot bomnocken.
4. Hoppa inte innan du börjar rotera.Och till sist vill jag bara säga att släpp aldrig bommen, även om du känner att det går åt pipan så är du säkrare om du håller fast i utrutningen.
Lycka till!
/stefan kläppe -
Tack för tipsen, tänker ge allt för att lära mig
loopa nästa år. Tänkte avsluta nästsa års säsong
med att åka utomlands 5-6 veckor. Det jag funderar
på mer angående famåtloopen är vilka segelstorlekar
och väderförhållanden som är optimala? Ska man göra
sina första försök med en 5.3:a eller? Kanske lär man
sig fortare utomlands (mer tid på vattnet med bra förhållanden)??
Var ska man åka?? Många frågor, men
han som inte frågar får ju inte heller veta! -
Måste bara säga att Stefans beskrivning är klockren, jag satte min första i sommras och känner igen allt i beskrivningen. Framförallt släpp inte skotet, då tvärstannar rotationen och du slår hårt i vattnet. Och titta absolut inte rakt ner i vattnet framför dig i upphoppet, då känns det otäckt och där man tittar hamnar man.
Har svårt att säga något om segelstorlek, jag lärde mig med 4.2 satte sedan utan problem med 3.7, 4.7, 5.7. Tror snarare det är vinden som är det viktiga, när man seglar 3.7 så är det rätt bra märla så det kan kännas lite jobbigt, men 5.7 är och andra sidan lite stort. Tänk dock på att ha bra drag för det är vinden som slungar runt dig.
Lycka till! -
Skulle vara kul och följa upp dina resultat Baywatch. Vi verkar ligga på samma nivå när det gäller just denna manöver…nästa år smäller det…förhoppningsvis
-
här har ni ännu en som tänker satsa på framåt snart, tänkte testa vid nästa tillfälle sen om det blir i år eller nästa återstår att se, satsas ska det iaf…
kom över min rädsla lite vid ett ikrokat kastfall jag fick när jag i full spätta körde fenan i en sandbank och det blev tvärstopp,, synd att det bara var brädan som gick från 40 km/h till 0 på en bråkdels sekund . hur som helst, mkt värre än den kraschen tror jag inte det blir, inte så länge jag testar framåt från harmlöst chop iaf
lycka till ni andra!
/frille fralle
..måtte vinden infinna sig innan kylan blir en överman! -
hehe..ursäkta jag skrattar, men det lät ganska kul det där
Vi kanske skulle starta en klubb. “Visomsnartslängerossframåtklubben” VISSSOFK
-
Vi får dra igång en ny tråd till nästa säsong där alla vi som övar framåt rapporterar sina resultat. Hoppas bara att nästa år ger många dagar på vattnet med mkt vind! Tycker det varit lite dåligt den senaste tiden…
-
Jag oxå…viktigast är att komma före lokalkonurrenterna Feg, Fjant och Gurra78…
-
Svar till:
Tack för tipsen, tänker ge allt för att lära mig
loopa nästa år. Tänkte avsluta nästsa års säsong
med att åka utomlands 5-6 veckor. Det jag funderar
på mer angående famåtloopen är vilka segelstorlekar
och väderförhållanden som är optimala? Ska man göra
sina första försök med en 5.3:a eller? Kanske lär man
sig fortare utomlands (mer tid på vattnet med bra förhållanden)??
Var ska man åka?? Många frågor, men
han som inte frågar får ju inte heller veta![/ QUOTE ]
Det viktiga är inte segelstorleken. Det gäller bara att komma igång och göra skiten. Men man kan väl säga som riktlinjer att mellan 7.0-3.0 passar ypperligt
/stefan
-
Okej Stefan, eller nån annan kunnig…en fråga till! Är det mycket svårare med camber??
/Perra -
Svar till:
Okej Stefan, eller nån annan kunnig…en fråga till! Är det mycket svårare med camber??
/Perra[/ QUOTE ]
Att det är just camber har nog inte så stor betydelse, du får ju aldrig backwind i en framåtloop. Däremot så brukar camber vara synonymt med race segel vilka kanske inte är så väldans lämpliga att trixa med pga dragpunkt och hanterbarhet. Det är i alla fall min teori, men någon annan kanske har provat? -
de va la nån som loopat formulaprylar? då borde de ju gå me allt.
-
det finns de som tränar på trick såsom boardslide o andra diverse kamikaze-trick, betyder inte att det är lämpligt att börja med för det =)
Logga in för att svara.