Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framåtloop..?
-
Framåtloop..?
jopi svarade 20 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 68 Svar
-
ja å mr ian testa faktiskt frammåt ida.
slutsats av detta, de gick åt helvete å ja har ont i mitt lår. (mastlanning)
-
Tjenare alla goa gubbar i Sverige
Jag borjade lara mig frammat for tva manader sen har pa GC. Nu satter jag den at bada hallen. Ar det sma vagor skjuter jag alltid fram riggen sa att det blir en spinnloop med mer horisontell rotation. I borjan skot jag fram kroppen mer for att det inte skulle vara nagon risk att skada mig om jag inte lyckades med rotationen. Den tekniken tror jag ar bra de forsta gangerna men sen far man se till att andra den sa man inte noter in en kass teknik. Om man gor hoga loopar kan man anvanda samma teknik som spinnloopen men da maste man vanta till man ar hogst upp i hoppet innan man roterar(annars ar det latt att det blir en dubbel eller en och en halv). Desto mindre man skjuter fram riggen desto vertikalare blir loopen. Om man roterar for sakta och landar pa ryggen bor man tanka pa att titta bakat mot tailen och se till sa man inte skotar in med den framre handen, bara den bakre(verkar sjalvklart, men manga skotar in med framhanden ocksa utan att tanka pa det). Borja med sma vager, halvvind och med bra fart och rakna med att bli lite bla pa ovre delen av ryggen de forsta dagarna. Det blir en snabbare och skonare rotation med ett litet segel, men det gar bra med segel en bit over 6m2 ocksa. Lycka till.
/Henrik, Pozo GC -
Men hallå där… VEM sa det där?
Alla vet ju att jag är för feg för att ens tänka tanken. Vad betyder “lokal konkurrenter”?. Nu KRÄVER jag en förklaring!
/fegisen
-
tjena henke. när kommer du hem från dreamworld till verkligeheten i fiskebäck å visar upp va du lärt dig? behöver lite inspiration. de e ju nästan bara speed nissar kvar i fiskebäck.
-
TACK! Jag känner mig jättetaggad… Nästa gång skall jag f-nimen satsa!Kruka har jag numera, så NU J-Vlar…Jag har en månad i kapet på mig…
///Daniel -
Hur många säsonger har ni som ska satsa på framåt kört?
/Andreas -
Ja du fegis…med så fina nya prylar så finns det ingen återvändo eller? Vi ses på vattnet till våren. Kanske ölandsrepris under Kristi-H?
Mr Secret -
jag började med vindsurfing på allvar 2001…köpte grejer å så, innan de hade jag bara hyrt grejer (gick kurs 99)…ni andra då?
/F -
Tjenare Niklas
Jag har det fint har pa GC, nastan for bra. Idag karde jag overriggad 5.0 och min nyinkopta Cutrebrada. Grymt surf. JAg satte nastan cleana framatloopar och planade nastan ur dem. Spinloopen(speedloopen) ar oslagbar, du behaver nastan ingen vag alls for att gora en sa cool manover. Jag gjorde ocksa ett seriost forsok pa Bakatloopen men jag tog i lite med seglet sa jag tappade kontrollen. Bakatloopen ar inte langt borta nu, jag har varit nara flera ganger. Jag kommer runt men jag tappar seglet i landningen. Just nu ovar jag pa Spocken och Willyn. Volcanon beharskar jag relativt bra at bada hallen. ShowIt ovas ocksa ganska flitigt.
Jag har haft en del otur med skador, stukningar inflammation och infektion i armen etc..
Jag har andrat mina planer en hel del sen vi sags sist. Jag kommer hem till Sverige till jul i tre veckor men sen drar jag ner igen och stannar har till slutet av sommaren om jag klarar mig utan varre skador. Det ar oslagbart har. Jag kommer borja tavla till hosten och jag vill vara ganska sa bra da. Man utvecklas sa fort har for vindsurfarna har ar pa en annan niva an de flesta i Sverige, snacka om inspiration. Det ar underbart att gora det man tycker ar roligast i varden pa heltid.
Ha det gott! /Henrik, Pozo -
Tjenare Mr Secret, fan va hemlig man kan vara då
Ölands reprisen är redan mentalt inprogramerad och kommer att genomföras! Det var ju så jävla bra i våras.
Hur har din höst förflutit? Du hade ju krossat fjolårets rekord i genomförda surfdagar. Vi har ju bildbevis som fjant lagt upp på konfen nån stans från en av dina höstsurfdagar vid Matsväg, har det blivit nåt mer?
Vi (fjant och jag) körde som fan i augusti och september, nästan inget under oktober och bara en gång i november (1/11 Torö stenstrand).
Tyvärr har jag inte lyckats få någon kontinuitet på vare sig formula, freeride eller nya vågisen eftersom förhållanderna har varierat så förbannat i år…
Hoppas på mer vind nästa år! Då jävlar ska jag lära mig!!!
/feg
-
Hehe…jag ska logga in i fortsättningen…
Hösten har varit kass. Efter en kanondag i Fituna i slutet av augusti så tog det tvärstopp pga ryggproblem. Fjolårets antal surfdagar överträffades dock med nästan 100%… Jag avslutade vasst med att komma på att jag måste trycka runt seglet i gippen för att hålla planingen… Jag ska omsätta detta i praktiken i vår. Dessutom är jag på gång med pushtack och hoppas få en bra vår så att framåten kommer under sommaren. Jag är lite orolig för Gurra78 som satsar hejdlöst på farliga manövrar, inget fel på modet där inte…
Jag ska ha en till knodd i februari så det kan bli lite tufft nästa år… Men…man borde ju åka till tex Paros en vecka i vår för att få en bra start på säsongen eller??? Jag kommer att skjuta på formulainköp och bara inrikta mig på manövrer nästa år. Även när det inte blåser så mycket ska jag snurra segel och träna balans. Bra intentioner eller???
Borde man inte ta en surbärs i vinter? Kanske det blir en surfpub här i läbbiga storstan?
Mats, numera ohemlig… -
Kört i omgångar då jag började och höll på i slutet på 80-talet fram till 92-93 någonting. Tog upp surfingen igen för ett par år sedan igen. Grunderna fanns kvar, men utvecklingen på sporten hade utvecklats enormt märkte jag
-
Synd på ryggen, hoppas att det är bättre nu.
En erfaren kruka som jag undviker total depression genom att inte jämföra sig med halvgalningar med underskott på feghet. Det är bara gratulera den dag nån sätter ett trick, själv vågar jag ändå aldrig.
Surf planeringen för min del lyder vinter-surf-resa och sedan Öland som nästa exotiska resmål, däremot ingen “upptakts-resa” till våren. (Säga och göra är ibland olika saker, får se vad fjant hittar på, förut snackade han om Gran Canaria till våren, men då måste jag börja satsa på hästar eller bingolotto)
Efter sommaren inser jag att man kanske bör fokusera på en “gren” för att behålla den känslan och därmed utvecklas. Jag inser också att jag är för mycket loooser för att tillgodogöra mig tiden på vattnet. 63 dagar på vattnet hittils i år, ändå uteblir resultaten.
Framöver ska jag KONCENTRERA mig i varje manöver, känna efter och analysera. Inte bara “crusa-runt” och le som vanligt. Däremot kommer jag nog fortsätta att splittra min obefintliga talang på tre olika brädor osv./feg
-
Svar till:
….Inte bara “crusa-runt” och le som vanligt. Däremot kommer jag nog fortsätta att splittra min obefintliga talang på tre olika brädor osv.
/feg
[/ QUOTE ]
Klockrent !
-
Till Feg: Tack, ryggen är bättre. Hoppas att det håller i sig. Du har ju en eminent sparringpartner i Fjant! Det är bara å fokusera. Jag började lite smått på Öland och flera timmars där nötande gjorde att helikopterslaget funkar ganska bra nu. Egentligen borde vi ut ett gäng tillsammans i syfte att bara träna. Ingen får åka mer än 50 meter åt samma håll…;) På Öland hade de ju ett freestyleläger förra året och om det blir ett dylikt nästa år igen ska jag vara med på det. Det går lättare om det är flera som knasar sig samtidigt. Jag är less på att cruisa runt och se glad ut speciellt eftersom freestylebrädan går så erbarmligt långsamt så att det är en ren plåga att ligga å brassa… Fjant hade ju satt framåten mentalt redan i våras…stopp i maskinen?
Nä…ner i gymmet och träna och sen ut och bränna lite av de hälsomedvetna hjärncellerna som skriker FAAAAARLIGT när man närmar sig tankar om läbbiga manövrar som framåtloopar…
Mats
Logga in för att svara.