Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › framåtloop
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
framåtloop
rip svarade 20 år, 2 månader sedan 24 Medlemmar · 44 Svar
-
ja det är ett montage, omöjligt att få fem likadana killar att sätta framåt i sådan följd på likadana prylar, tror de att vi är dumma eller?
-
Svar till:
ja det är ett montage, omöjligt att få fem likadana killar att sätta framåt i sådan följd på likadana prylar, tror de att vi är dumma eller?
[/ QUOTE ]
HAHAHA!!! Det är ju sådant du, jag och Niklas tränar på i Fiskebäck!!! Strömhopp
Oj, fick jag inte avslöja det…???Det är klart att killen gör en framåt med de prylarna. Hur mycket bredare tror ni den är än min freestyle på 68.5cm som jag gör loopar med på plattvatten? En dm? Och han har ju en fet våg att ta av på – fusk!
/Staffan
-
trodde strömhopp var när man snubblade över kabelj*veln som ligger där man går i!
Den ser förvrigt till att det alltid, oberoende av vind eller tidvattensriktning, gör att det är strömt i fiskebäck.jaha, så får man hitta något nytt att skämta om.
Skulle mer oroa mig för landningen med de där prylarna. Skulle ju kunna vara påfrestande på diverse leder.
-
…samt nej, du får absolut inte avslöja sådant.
Jag ska konferera med mr.Nikke om vi inte måste döda dig, men jag ska ta upp förmildrande omständigheter såsom innehav av körkort och surfbuss.
-
Jag vill bara TACKA för tipsen från Martin S_136!!! Det var filmen som gjorde tricket för mig, kombinerat med tipsen.
Gjorde fasen sådär idag och hade jag inte tappat framfoten (?!? brukar vara bakfoten, nåja) så hade den SUTTIT! Djävelusiskt nära!
Testade på i stort sett helt platt vatten, skaplig slör. Inser att jag gjort det för svårt för mig tidigare med halvvind. Tror jag kröp ihop för dåligt, varför jag inte fick med mig brädan. Men en fot i bakstroppen och halvsnabb vattenstart efter rotationen kändes rysligt bra. Nu är det f-n nära. Ryggen smällde i fint… 🙂
TACK!
Loopa På!
-
GRATTIS Masse, det var roligt att höra. Skoj att det fungerade. Jag lovar dig, ladda bara på med ännu mer speed och mer agressivitet så kommer rotationen att gå ännu fortare och du kommer fullständigt flyga upp ur vattnet.
Det väsentliga är att du nu vågar och har hittat ett sätt att träna loopar på med minst dubbelt så många tillfällen på under en sässong. Det ger grymm utdelning.Jag bara sitter framför datorn och njuter med dig. Känslan är enorm. Visst är det skönt att på “äldre” dar äntligen komma över spärren??
– Att “kidsen” kommer spöa oss runt 30 är väl bara att inse. Det vi får slå tillbaka med är att bara ladda högre och med mer tyngd och vertikalare loopar än flugviktarna…;-)Verkar som om helgen kommer bli bra med tryck, så man får väl dra söderut (Varberg eller H-stad) och träna vidare på “Killer” loopen..
/Mart
PS. Finns visst ett brädmärke som är på G med en riktig vågbräda som har fina “loop-mått” …214 cm lång. Tror att Adde nämnt lite om denna tidigare. Man blir ju lite sugen på en nyinvestering. Har 1:a barnet på G och får nog göra de sista investeringarna innan barnvagnar och spjälsängar tar död på surfkontot…;-) DS -
Vad försöker du säga M1? Att när min nya bräda (214x59x85L) kommer så måste jag sluta skylla på materialet?
/M2
-
Nu är du farligt ute (vi har ju pratat om det här). Sluta ALDRIG att klaga på materialet!
Även om det, i ditt fall, kan bli nästan omöjligt… du får väl peta dit någon riktigt usel nedhalstamp och köra med gammal hederlig bröstsele eller nå’t!
Klaga På!
-
JA, det där med fler träningstillfällen är ju det som känns bäst! Kommer fasen att rigga 5.7 så fort det går och testa igen! (Skulle kunna testa med 6.7 oxå, men där är masten 100% sprödbakad kol…).
Hann väl med en fyra-fem försök. Ett riktigt bra som sagt, ett med ännu mer speed (jädrar! vad det snurrade, tappade bommen och studsade som en liten macka på vattnet, flyga upp ur vattnet var det!) och två ganska usla.
På någe vis blir jag ju ändå lite sur på mig själv, har fan micklat med det här sen 1996 (no joke!), men liksom åkt och väntat på rätt våg å rätt vind å rätt väder å rätt känsla å rätt förutstättningar å rätt spolarvätska i bilen å rätt… Nu har jag tröttnat! Det var bra.
Åter – TACK!
Loopa På!
-
Ahh, vad skulle man göra utan dig!
Dr Loop (aka S-136) mfl skall till Klittmöller om några veckor, han hotar med utebliven hemtransport om jag inte (försökt) loopa(t)…
Vad tror du? Simulera sendrag sista dagen borde funka va?
/adde
-
Nu är du inne på fel spår. Igen.
“Sendrag” är inte utrustning utan den egna kroppen. Den är ju alltid i toppform! Förnekelse, förnekelse, förnekelse – det är fina grejor det!
Det som skall beläggas med häftig kritik för att hindra din utveckling som tokloopande surfäss är ju två saker – utrustning (alltid) och omständigheter (ofta, men inte alltid, nästan bättre, men kräver lite kreativitet).
Utrustning är ju enklast. Själv skulle jag pröva någon eller några eller alla av “jag får ingen pop med brädan idag”, “måste ha ett jack i fenan, så fort jag skall loopa så blir det spin-out”, “bommen är för mjuk, kol är överskattat!”, “det är ju fasen omöjligt att ställa in fotstropparna rätt! (en höjdare!)”och slutligen klassikern “jag är underriggad”.
Omständigheter är ju bäst. “Ville ju inte loopa över den där söta lilla andungen!”, “såg ni vilken enorm vindvridning jag hamnade i när jag laddade för loopen?!?”, “är inte vattnet väldigt segt här? (denna är jag själv väldigt nöjd med och kommer själv att använda)”, “har ni oxå seglat in i en massa fisknät idag?” och slutligen klassikern “fy fan vad byigt det är, går ju inte att göra NÅGONTING idag!”.
Utebliven hemtransport från the Klitt låter ju som rena vinstlotten. Som den loooser du är så kommer ju loopen att sitta direkt!
Dr Loop, det låter som hans nya aka! Skall fan skicka ett diplom till grabben om (när) jag kommer runt å får med mig brädan!
Loopa På!
-
Haha! Verkar som vi ligger lika till adde…. No more chicken curry, nu drar jag den på söndag om vinden kommer…
Polarn hann före, det smärtar, men det taggar juh upp en nå helt sjukt!!!Good looping
-
Förresten, dr Masse! Under de 4-5 år jag har vart konfare har jag aldrig hört på maken! Jag trodde du var “antilooper”? Rätta mig om jag har fel?
Stort grattis iaf! -
Grattis Masse! Och tack! Jag har också varit i precis samma situation i flera år, och när jag läste den här tråden igår gav jag mig fan på att inte vara sämre själv. “Kan dr Masse så kan jag med” försökte jag intala mig igår kväll ute i Björlanda, och jajjemän! Gjorde väl sju, åtta försök varav två bra.
Idag ömmar ryggen och låren ganska bra, men det känns sjukt gött! Mitt problem är att jag slarvat med vulcanträningen och har svårt att få upp brädan i luften över huvudet taget, så den ligger kvar på precis samma ställe medan jag och riggen roterar i nåt sorts diaboliskt kastfall.
Fast det känns mest som detaljer, huvudsaken är att den mentala spärren är bruten, och det tackar jag dr Masse för. Jag lyfter min gath-hjälm för dig och bugar!!
/jeppe, gladare än på väldigt länge
-
Ha, ha! En till! Skönt att man inte är ensam.
Nu har jag försökt ytterligare två sessions. Fortfarande ingen landad. Kommer runt, men i bästa fall vattenstart. Spinloop är rätt svårt, tycker jag just nu. Men jag försökte en på en våg som kom på sådär lite halvvind/slör och då kom jag runt ordentligt, men badade ändå på någe vis. Förstår fortfarande inte hur jag lyckades dribbla bort det försöket… 😉
Nåja. Ge mig en våg så…
Varsågod!
Logga in för att svara.