Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framkrystat spot i 08 på SV-VSV
-
@Supasonic 386195 wrote:
Jag har också kört där när jag av tillfällig sinnesförvirring bodde i Stockholm ett tag. Tyvärr… det är skit. Suck, Stockholm är helt värdelöst för vindsurfing. Kunde man inte spränga bort skärgården och mälaröarna så att det blev lite yta och fina wejvs.
Nej nej. Rätt taktik för att fixa bättre surf i Stockholm är att återskapa Närkesundet. Det är inte skärgården som är problemet, det är Sverige. Spräng bort hela mellansverige så blir det schysst surf häruppe.
-
Men Rasmus!
Då har man ju sabbat snabbaste vägen till västkusten/Skåne!
Eller!? 😉
-
Ah, det är ju min hemmaspot också. Kul att fler än jag “uppskattar” byarna vid Eolshäll 🙂
Fungerar som sagt bra på Sv och Nv, men också ONO. -
Om vi nu ändå diskuterar surfspots som kanske är att betrakta som något inoptimala (Ja, jag vet – alla ni som bor på V-kusten sitter antagligen och garvar läppen av er – -eller kanske inte, varför skulle ni bry er om detta överhuvudtaget..) måste jag beskriva mitt egna “hemmavatten” på väst – är det någon mer som har surfat där?
….håll i er nu….Spotet heter Ältasjön (kolla in min korta länk ;)och ger hyfsat jämna vindar. Inte direkt open ocean sailing men funkar helt okej när man kommer hem från jobbet, barnen är lagda och klockan är 19…då kan man lätt få ett par timmar. Kör mest stora prylar men är man lättvindsräka kan man säkert öva lite snurr och tjo med tjim. Come out and play!
-
@Tall Jonny 461844 wrote:
Om vi nu ändå diskuterar surfspots som kanske är att betrakta som något inoptimala (Ja, jag vet – alla ni som bor på V-kusten sitter antagligen och garvar läppen av er – -eller kanske inte, varför skulle ni bry er om detta överhuvudtaget..) måste jag beskriva mitt egna “hemmavatten” på väst – är det någon mer som har surfat där?
….håll i er nu….Spotet heter Ältasjön (kolla in min korta länk ;)och ger hyfsat jämna vindar. Inte direkt open ocean sailing men funkar helt okej när man kommer hem från jobbet, barnen är lagda och klockan är 19…då kan man lätt få ett par timmar. Kör mest stora prylar men är man lättvindsräka kan man säkert öva lite snurr och tjo med tjim. Come out and play!
precis där i älta sjön har jag tänkt prova att speeda nästa gång det går av på väst
ser ofta ut som det blåser bra på älta sjön när jag kör förbi me bilen kan det bero på att den ligger så högt? -
Vackert! Det är något härligt fanatiskt med att gång på gång återvända till samma usla byiga spot, för att ändå få de där viktiga surfminuterna. Jag har en hat-kärlek till spot där förhållandet “ligga-i-vattnet-och-vänta-på-vattenstartvind”/”skön planing”/”toköverriggad dödsplaning-into-kastfall” är 1/1/1…
Själv har jag länge varit sugen på att prova det här stället, se bild. Ullnasjön… Det ser så snyggt och platt ut i kvällssolen när man är på väg hem från Åkersberga på sommarkvällarna. Någon som provat?
-
@Diil 461874 wrote:
Vackert! Det är något härligt fanatiskt med att gång på gång återvända till samma usla byiga spot, för att ändå få de där viktiga surfminuterna. Jag har en hat-kärlek till spot där förhållandet “ligga-i-vattnet-och-vänta-på-vattenstartvind”/”skön planing”/”toköverriggad dödsplaning-into-kastfall” är 1/1/1…
Själv har jag länge varit sugen på att prova det här stället, se bild. Ullnasjön… Det ser så snyggt och platt ut i kvällssolen när man är på väg hem från Åkersberga på sommarkvällarna. Någon som provat?
Jag är också sugen att testa denna sjö. Culin har tydligen provat.
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=52288&highlight=ullnasj%F6n//Björn
-
@Mården 461863 wrote:
precis där i älta sjön har jag tänkt prova att speeda nästa gång det går av på väst
ser ofta ut som det blåser bra på älta sjön när jag kör förbi me bilen kan det bero på att den ligger så högt?Det är möjligt att höjdläget ger lite effekt, det är bara att komma hit och testa!
-
Istället för ullnasjön så är det klart bättre att surfa i norra delen av värtan.
http://maps0.eniro.com/servlets/TilesDataServlet?id=SE_sv_aerial_10_1000.0_58.0_256_128_208_87Funkar mycket bra vid sydlig vind.
finns gräsplan att rigga på och en liten strand bredvid piren där man behagligt kan gå i. även kul att speeda i v-nv vindar längs med marinans brygga. lite byigt dock vid västlig vind…men grymt kul då man flyger i 35 knop i en vindby i plattvatten som känns som smör.
-
Bättre karta för norra näsbypark/stora värtan i täby. grymt vid syd.
http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22/images/point.png%22%20y%3D%226592980%22%20x%3D%221631593%22%3E%3Ct%3EH%E4r%20l%E4gger%20du%20i%20%28typ%20Dragskeppsv%E4gen%2013%2C%20
t%E4by%29%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E -
(Här lägger du i (typ Dragskeppsvägen 13, täby))
Fin karta, bara att hoppas på lite fina sydvindar snart för det ser riktigt blekt ut i några dagar.
Logga in för att svara.