Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framtiden på Torö
-
Framtiden på Torö
Publicerad av pipe69 på 12 november, 2007 vid 21:34Hej alla Toröfantaster!
Snart är det visning och möjligtvis även ett ägarbyte av den av oss så frekvent besökta tomten på Torö.
Visst skulle det vara katastrofalt om framtida ägare skulle göra Stenstranden, Örudden eller Kärringviken otillgängliga för oss – surfare, vindsurfare, kitesurfare, fågelskådare eller allmänt natur- och strandälskare. Även om detta skulle vara det värsta scenario, så kan man väl konstatera att det har varit otrevliga möten och samtal med tidigare ägare som mest troligtvis även kommer att ske med framtida ägare, särskild om denna inte informeras om alla intressegrupper som vistas på tomten vid sidan om ägaren. Sådan information saknas nämligen i mäklarens annons (http://www.skeppsholmen.se/showItem.php?url=http://w4.objektdata.se/pregen/873/OBJ11816_849309873/wp.htm?GID=OBJ11816_849309873).
Detta är en av anledningar att jag undrar här publikt om det finns fler än mig som funderar seriöst på att hitta och realisera en lösning så att alla intressegrupper kan ha sina intressen tillgodsedda i en framtida nyttjandeplan och ägandestruktur?!
Har kanske nån/några bland er vindsurfare eller vågsurfare träffats och diskuterat? Kanske nån av er har även kontakt med eller är entusiastisk fågelskådare??
Vänligen kontakta mig då, för jag och några till (främst kitesurfare, men jag är före detta vindsurfare också) har avsikten att vara proaktiva på ett eller annat sätt i den nuvarande situationen.
Ingo Pfeiffer – flowsurf@gmail.com
Mob +46705945665
Skype: pipet469electric svarade 16 år, 11 månader sedan 34 Medlemmar · 92 Svar -
92 Svar
-
Läge att starta en namninsamling till kommunen, skapa en facebookgrupp och få lite media på det. Vore sjukt sorgligt om ett så grymt område stängdes av av privata ägare. Det finns väl mediamänniskor och byråkrater och andra här på konfen som tillsammans borde kunna ordna en bra kampanj. Borde inte det finnas ett intresse från typ kommunen att köpa den här marken?
-
Oregistrerad
Gäst13 november, 2007 vid 01:05Kommunen kan om dom vill utnyttja sin förköpsrätt ( till ett lägre pris ), och förverkliga saker och ting dom puffar för.
http://www.nynashamn.se/upplevnynashamn.4.6f017df6112ae0dea21800025075.html
http://www.nynashamn.se/kommunen/kontaktmedkommunen.4.6f017df6112ae0dea21800043720.html
-
Ni får väl låna ihop några rostiga folkabussar och rigga allt ni har på söndag mellan 12-13.00…
-
Jag är med, även om jag har annat att stå i också. Vet själv bara inte var jag/vi ska börja… ?
-
Oregistrerad
Gäst13 november, 2007 vid 20:10Ursäkta min korkade fråga men hur kommer man ut till udden?
-
Har aldrig varit där men är det inget strandskydd där(d.v.s. allemansrätten gäller?) eller ligger tomten precis vid havet?
-
Tomten verkar å ned till havet, men om jag förstått det hela rätt finns två Allmänningar där man kan komma ned till havet. Vid en av dessa ger vindsurfingen huvudsakligen, men ofrånkomligen blir man inspolad på den privata marken då och då.
Det finns ju för övrigt också en rätt stor parkering för “allmänheten” (säkert 50 platser) en liten bit bort. Ligger den också på den privata marken?
-
Oregistrerad
Gäst14 november, 2007 vid 10:55Till stenstranden kommer man nog alltid kunna komma ned men ibland är det väldigt bra att kunna gå ut från udden och då är man tyvärr ganska nära det hus som nu är till salu. Det största problemet är nog för kitesurfare och andra som brukar segla i kärringviken. Hela det området ligger väl på den här tomten, delvis inom synhåll från huset. Det är nog dessutom en ganska trolig plats för en blivande brygganläggning, kanske med ett litet brygghus, och då är det nog helkört att hävda allemansrätten för att hänga där.
-
@Ola H. 428492 wrote:
Tomten verkar å ned till havet, men om jag förstått det hela rätt finns två Allmänningar där man kan komma ned till havet. Vid en av dessa ger vindsurfingen huvudsakligen, men ofrånkomligen blir man inspolad på den privata marken då och då.
Det finns ju för övrigt också en rätt stor parkering för “allmänheten” (säkert 50 platser) en liten bit bort. Ligger den också på den privata marken?
Nej parkeringen ligger inte på den privata marken. Däremot på andra sidan staketet.
-
Tomten är ju så stor att de knappast kan hävda att det är tomt och att inte allemansrätten skulle gälla på stranden. Givetvis är det “tomt” d.v.s ingen allemansrätt närmast huset men uddarna i NV och SV måste man få beträda.
Hur är det med allemansrätten och vindsurfing? Ger allemansrätten rätt till surfing?
MVH Ebbe
-
Jag trodde faktiskt att den där tomten bara sträckte sig till staketet ner mot kärringviken men på den bifogade bilden ser man att den faktiskt innefattar hela kärringviken… Jag vet inte vad det innebär men nu förstår jag trådskaparens oro mer.
Jag skickade dock in fyra Lotto-rader med Joker för onsdag och lördag så med “lite” tur kan jag lösa detta problem nästa vecka 😀
-
Har inte någon här på konfen, Jesper B kanske, haft kontakt med Nynäshamnskommun angående den här tomten.
Tänker dom missa oxå detta tillfälle att köpa loss den där tomten, har för mig att det har pratats om detta förut eftersom resten av Ören, som inte är tomter, är naturskyddsområde.
Någon som vet? Någon som frågat kommunen? Någon som vet vem man kan ringa?
/ Calle -
@EbbeK 428549 wrote:
Tomten är ju så stor att de knappast kan hävda att det är tomt och att inte allemansrätten skulle gälla på stranden. Givetvis är det “tomt” d.v.s ingen allemansrätt närmast huset men uddarna i NV och SV måste man få beträda.
Hur är det med allemansrätten och vindsurfing? Ger allemansrätten rätt till surfing?
MVH Ebbe
I sverige har vi fri tillgång till alla stränder, vågbreak etc. Undantaget lite fågelskydssområden, skyddsområden (försvar/kärnkraft etc), områden med segelförbud etc.
Men erfarenheter från tex här i Onsala är att de som äger strandtomterna försvårar tillgängligheten genom att sätta upp staket, utemöbler, skyltar etc, så man ska känna/få intryck att man gör privat intrång på deras egendom.
Dessutom kan dom försvåra genom att göra området svårtillgängligt med bil. Typ sätta upp bommar. Allemansrätten ger ingen rätt att åka med bil eller andra motorfordon på andras egendom. Och som bekant så vill ju vi brädsportare alltid köra ända fram till de bästa vågorna, (se Apelviken, Lejet, Åsa-trådarna). Man skulle ju kunna vara lite orolig att en ny ägare på Torö skulle vilja annektera hela området. (jag tror dock att ingen människa i världen kan hindra oss från att surfa t ex Torö eller Åsa, (inte ens om man tar till polisen, som på Hookipa). Kommer det vägbommar, så kommer vi börja bära eller skaffa en extra fena så man kan kryssa upp lättare från något annan launchområde.
-
Torö är speciellt på flera sätt, det är ett sånt där område där husägarna gör sig till lite extra för att vara omständiga och sura. Lite åt “jag har minsann betalat för att bo här så just här gäller inte allemansrätten”-stuket. Samtidigt trängs både surfare, fågelskådare och andra trädkramare där i ett relativt litet naturreservat. Just bommar tror jag inte att de kommer att lyckas med då jag gissar att de får ut underhållsbidrag för vägen och då måste den vara öppen (förmodligen extra mycket för att det ligger ett reservat där). Däremot kan de fortsätta att lägga krokben på alla andra som vill ägna sin tid där ute. Det är ju inte olagligt att vara sur…
-
Vad som framgått i lokal media (Nynäshamnsposten) är att ägaren är mycket störd av den “vandringsled” som skapats längs med sjökanten, ofta har folk även promenerat runt husknuten och tom kikat in genom fönster.
Därför har den nuvarande ägaren sökt bygglov om en bastu som ska ligga vid vattnet för att som han säger markera att detta är tomtmark. Jag trodde iofs att han inte fick bygglov, för det blev ett djävla liv på kommuninnevånarna och ingen bastu dök upp……men i annonsen står det bygglov för bastu.Men……faktiskt har vi en del i att det blivit som det blivit, och jag kan delvis förstå ägaren, men bara delvis. Man ska också komma ihåg att det inte bara är surfare som tomtägare har synpunkter på.
Mycket av problemet ligger i att många inte respekterar allemansrätten utan bara anser sig ha rättigheter, inga skyldigheter. Allemansrätten är mycket tydlig vad som gäller, klippt från WikipediaAllemansrätten är en för Finland, Island, Skottland, Norge och Sverige ganska unik rättighet för alla människor att vistas i naturen. Det är också en medicinsk term som betyder att alla muskler kan påverka varandra. Allemansrätten ger en begränsad rätt att färdas över privat mark och tillfälligt uppehålla sig där. Med rätten följer krav på hänsyn och varsamhet; mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor.
Dessa krav kanske inte alltid har uppfyllts på Torö…….
Det finns vissa växter längs med stranden tex som är mycket ovanliga, hur många har brytt sig om dom….?de flesta har nog inte ens en aning om hur dessa ser ut. Varje gång jag är där ligger det massvis med surf och kiteutrustning mitt uppe på dessa växter.
Inte alls ovanligt att man hittar skräp efter oss….lämnade lunchlådor och drickaburkar. Kasserad surfutrustning, lär inte vara fågelskådare som lämnat, trasiga hängseletampar mm som direkt är kopplat till vår hobby.Det jag skrivit ovan är direkt kopplat till den tomt som nu är till salu.
Att det sedan också blivit djupa diken och stenar runt vägen i kurvan är väl inte heller så märkligt, folk parkerade kors och tvärs och fan hur som helst, tom inne i skogen! Tyvärr finns det surfare som än idag parkerar i kurvan, vilket jag tycker är oerhört respektlöst.
Om alla ställer sig på parkeringen, tar med sig skräpet hem, går ned via den led som finns till Kärringviken, ger fan i och vistas nära huset eller försöka hålla sig ur synhåll från huset (där är kitearna hopplösa, dom står och torrkitear på “ängen” precis vid udden) och respekterar växtligheten genom att rigga, lägga upp och gå längs med stranden så tror jag att konflikterna skulle minska radikalt.
Logga in för att svara.