Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framtiden på Torö
-
Jag håller med GW (Persson?..) till 110%! Ja, förutom det där med muskelgrupperna kanske…
På Torö är det så uppenbart men det sker lika ofta vid exempelvis Fituna att det skräpas ner och så vidare.
-
@pipe69 428258 wrote:
… jag undrar här publikt om det finns fler än mig som funderar seriöst på att hitta och realisera en lösning så att alla intressegrupper kan ha sina intressen tillgodsedda i en framtida nyttjandeplan och ägandestruktur?!
Har kanske nån/några bland er vindsurfare eller vågsurfare träffats och diskuterat? Kanske nån av er har även kontakt med eller är entusiastisk fågelskådare??
Vänligen kontakta mig då, för jag och några till (främst kitesurfare, men jag är före detta vindsurfare också) har avsikten att vara proaktiva på ett eller annat sätt i den nuvarande situationen.
Ingo Pfeiffer – flowsurf@gmail.com
Mob +46705945665
Skype: pipet469Vi i Södertälje Windsurfing Club skulle kunna bistå genom att knåpa ihop en skrivelse i styrelsens namn *) om värdet av Torö, vilken vi tillställer Nynäshamns kommun med en uppmaning om att förvärva området (eller lämplig del av det!). Vi har ju här i Södertälje kontakt med kommunen, bl a för den strand vi arrenderar vid Farstanäs och för parkeringstillstånd vid Sandvikens brygga, och vår erfarenhet är att sådana skrivelser tas på allvar.
Jag mailar dig om detta, Ingo.
/Lars
Kassör **), Södertälje Windsurfing Club, telgesurf.se*) om resten av styrelsen ställer upp på det, men det förutsätter jag.
**) (sorry, vi har inte 30 mille i kassan, bara en tusendel av det!), -
Alla verkar så negativa. Vem har sagt att den framtida ägaren kommer vara sur på oss som vill vara på torö? Kanske är en öppensinnad kille/tjej som tycker det är kul med aktiviteter att kolla på. Lite långsökt med det jag menar är att allt beror på vem som köper tomten.
Kontakta säljaren/mäklaren och be dem informera aktuella köpare att det finns intresse av olika gruppe att vara på udden. Om ägaren sätter upp vissa regler för parkeringar etc på en skylt och ber oss respektera den tror jag problemen skulle minska.
Har aldrig varit på Torö, än… Men förstår nog problemet ändå.
Är det helt omöjligt att hålla sig diskret? köra rakt fram på vägen fram till vattnet, parkera, rigga, surfa. Åka därifrån. Störs ägaren av det?
-
Människor med överflöd av pengar brukar vara giriga, och har förmodligen kört över många människor på vägen till framgång, så ha inte för stora förhoppningar..
Med reservation för att kanske vara en aning fördomsfull..:) -
Det finns många aspekter på det här. Problemet är dessutom mycket större än att gälla själva Örudden, stenstrand eller Torö. Privata fastighetsägare och kommunala tjänstemän bryter mot miljöbalken systematiskt på det rörliga friluftslivets bekostnad. Det nya naturskyddsområdet som kan komma att införas på Torö är inte i första hand ett skydd för naturen utan ett sätt att begränsa tillgängligheten för det rörliga friluftslivet på stränder och mark på Torö. Detta är i direkt konflikt med de nuvarande förordningarna från 1982 som innebär att länstyrelsen uppmanar kommunen att öka tillgängligheten på Torö för det rörliga friluftslivet.
Naturvårdsverket har inte resurser att svara på alla de ärenden om undantag från och tillstånd till byggande mm på strandskyddat område (de är den enda remissinstansen med lite inflytande). Kommuner ger systematiskt undantagstillstånd till diverse byggen på strandskyddat område, helt utan att de motiv som måste finnas med enligt miljöbalken. Dessutom sker mycket utan att någon tillfrågas överhuvudtaget.
Det rörliga friluftslivet har av hävd alltid fått vandra utmed stenstrand. Självklart omfattade av allemansrättens förpliktelser och skyldigheter om att visa hänsyn. Det nya förslaget innebär att detta ska förbjudas, förbudskyltar ska enligt förslaget sättas upp på tomtgränserna nere på stranden, osv. Dvs både den lokala hävden, länstyrelsens beslut och utredning från 1982 samt allemansträtten kommer sättas ur spel om kommunens nya förslag vinner laga kraft.
Jag håller inte alls med GW om problembeskrivningen på Torö. För 20 år sedan fanns det en parkering vid kurvan. Den är borttagen INTE för att den skadade naturen eller för att det parkerades hur som helst, den togs bort för att ett par enstaka fastighetsägare enträget var på kommunen med osanna historier om diverse vandaler mm. Bjuder man på gott kaffe och bullar tillräckligt ofta och blir bundis med kommuntjänstemännen kan man få till rätt mycket för sin egen vinnings skull. Det är inte fastighetsägarnas omsorg för naturen utan deras omsorg för sina egna projekt omfattande svartbyggen, anläggningar på strandskyddat område etc som ligger bakom utvecklingen på Torö.
Det är bara att kolla in Torö efter en bra kite-, vind- och surfsurfingdag. Inte en skräpbit. Det finns självfallet rötägg inom alla grupper, men jag vågar påstå att de inte är vanligare bland surfare, vindsurfare, kitesurfare, fågelskådare, bärplockare med flera Toröbesökare än bland Torös privata fastighetsägare – TVÄRT OM!
Skicka nu brev till Nynäshamns kommunstyrelse och protestera mot de nya tolkningarna av både strandskydd och allemansrätt som det nya förslaget innebär. Protestera mot att kommunen inte har infriat sina skyldigheter i enlighet med 1982 års utredning och beslut om att öka tillgängligheten på Torö för det rörliga friluftslivet. Visst, man skriver att man ska placera ut några informationsskyltar och soptunnor (bra) men de viktiga skrivelserna om att allemansrätten inte längre gäller på de privata fastigheterna och att man inte längra får gå utmed stranden, de smyger man in så försiktigt och obemärkt man kan – de står dock där – svart på vitt. Se under “HANDLINGAR” på
Skicka breven till angiven adress på ovanstående hemsida. Men det är nog ännu effektivare att också skicka till komunfullmäktiges samtliga ledamöter. Det gjorde jag för ett antal år sedan när de (privata fastighetsägare och kommunen) höll på som värst med att gräva diken och baxa stenbumlingar på naturskyddsområdet. Det blev riktigt fina svar från politikerna!
Eller också skiter vi i det helt och hållet!?
/Jesper B
-
Bra rapport och inlägg Jesper.
Och tack för dina insatser i tidigare samrådsgrupp.…taget ur “Handlingar” texten;
http://www.nynashamn.se/kommunen/miljoochsamhallsbyggnad/miljoochhalsa/naturvard/orensnaturresarvat.4.119ceaa9115ceb5449680001238.html“Målen ska uppnås genom att:
• Informationsskyltar sätts upp.
• Skyltar ska klargöra var allemansrätten gäller och vad som är privat tomtmark där allmänheten inte har tillträde.
• En samrådsgrupp med representanter för berörda intressegrupper inrättas.….
-oopps där smög det sig in …
“De delar av Ören som utgör privat bebyggd tomtmark, [highlight]inklusive stränderna[/highlight] , omfattas dock inte av allemansrätten [highlight]och är därför inte tillgängliga för allmänheten”.[/highlight]….
Som Jesper sa, lite väl mycket gott kaffe har nog serverats.
Det skulle innebära att kärringviken “is history”…eller?….
Saxat om Allemansrätten;http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten
Sedan 1994 finns följande inskrivet i Sveriges grundlag: “Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Själva lagarna som styr allemansrätten behandlas dock i huvudsak i 2 och 7 kap. miljöbalken. Allemansrätten kan i viss mån inskränkas även genom [highlight]lokal ordningsstadga[/highlight].-Här kan det nog diskuteras…och påverkas!
Samtidigt kommunens text…Strandskydd http://www.nynashamn.se/download/18.119ceaa9115ceb5449680001273/Ören+Bilaga+1+skötselplan.pdf
För hela Ören gäller strandskydd. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för
allmänhetens friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och vatten för växt- och
djurlivet. [highlight]Inom strandskyddsområde råder förbud mot bland annat att uppföra nya byggnader
och att utföra ”anläggningar och anordningar varigenom mark tas i anspråk som tomt eller
vidta åtgärder som medför att allmänheten hindras eller avhålles från att beträda område som
de annars skulle ha rätt att nyttja”. [/highlight]SVT:s tv-inslag om Torö´s problem; privat inmutning… förslag på bla ett gångstråk längs hela stranden för allmänheten…var ett förslag från en instans…
….
…Synpunkter på förslaget;
Den som har synpunkter på förslaget bör framföra dessa skriftligen till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens expedition, 149 81 NYNÄSHAMN eller till miljo-och-samhallsbyggnadsnamden@nynashamn.se. Skriv namnförtydligande, adress och fastighetsbeteckning i yttrandet.
Senast den 31 december 2007 ska synpunkterna ha inkommit till expeditionen.
Har du några frågor
så besvaras de av Gun Svedman
tel. 08-52068354 eller
gun.svedman@nynashamn.se—-
Jesper länk med samlad bra info;
http://www.nynashamn.se/kommunen/miljoochsamhallsbyggnad/miljoochhalsa/naturvard/orensnaturresarvat.4.119ceaa9115ceb5449680001238.htmlDet är november…
/ Calle N
-
Jesper, du vistas väl aldrig i Kärringviken såvitt jag förstår, eller hur? Det är i den viken som problemet är, inte på Stenstranden där du jämt föredrar att vara. Stenstranden däremot som är allmänning har väl inte riktigt samma problematik. Hur skulle du själv reagera om du ägde en strandremsa som efter en blåsig dag belamrades med 100 surfare som inte har kännedom om den känsliga natur som finns, samt att det ligger skräp efter samma klientel?
Eller att natur/rekreationsvandrare går direkt utanför fönstret och din entredörr, kommer gärna och knackar på och frågar om man får låna toaletten……Att det skulle bjudas på “kaffe” till kommunens anställda tror jag inte ett skit på, är kollega med en person som delvis arbetar inom Nynäshamns kommuns bygglovsavdelning. Vi har ofta diskuterat just Torö (som f.ö är ett mycket kärt samtalsämne bland Nynäshamnare) och ute på Ören har det varit mycket konflikter mellan tomtägare och kommun. För ca ett år sedan blev samtliga längs med Stenstranden tvingade till att ta bort sina bryggor (vet inte om alla ännu är borta fysiskt), vilket tyder på att det inte fungerar med kaffe och fikabröd. Känner också till att kommunen är som hökar ute på halvön eftersom man vet att klientelet Örenmarkägare har en alldeles egen ideologi.
Bastun däremot som anges i mäklarens annons förvånar mig, ska faktiskt kolla det med min kollega och höra varför, det retar mig……..Den känns som ett direkt övertramp mot de direktiv som finns.
Angående parkeringen så förstår jag inte riktigt hur du menar, en bra dag så räcker inte den nuvarande stora parkeringen ens till, bilar står parkerade längs med vägen eller rent av en bit upp i skogen ibland. Kanske inte så konstigt att man gjorde som man gjorde, den gamla parkeringen var på tok för liten och om du har glömt hur det såg ut tidigare med bilar överallt OCH inne i skogen så bör du rannsaka ditt minne.
Om man inte var bland de första innan soluppgång (ironi) en kulingdag så gick det knappast att komma fram på vägen. Minns mycket väl en gång när sopbilsgubben var vansinning för han kom inte fram genom kurvan……och alla var ute och surfade så ingen bil kunde flyttas. Nästa gång kanske det är ett utryckningsfordon som ska fram…..Angående skräp så kanske problemet inte är så stort just vid Stenstranden, men i Kärringviken syns det desto tydligare. En brutal dag så är det inte så många som går ut just från Stenstranden av överlevnadsskäl, men från Kärringviken kan uppemot hundra surfare och Kiteare vistas under samma dag, och jag lovar dig Jesper, det finns tydliga spår efter en sådan dag!
Vid Stenstranden är inte heller naturen lika känslig, säger sig självt eftersom det bara är sten och några martallar på den ytan. Vid Kärringviken däremot finns det en mycket ovanlig (för Svealand) fauna som sträcker sig bara några få meter från vattenbrynet, den faunan är en del av varför Ören är ett naturskyddat område. Vi måste respektera det…… -
Fika funkar fint. Owe Norell tjänsteman på Nynäshamns kommun och ansvarig för en stor mängd godkända bygglov i direkt konflikt med länstyrelsens anmaningar och gällande lagrum om strandskydd berättade hur Jonas S (ägare av de tre stora fastigheterna ute på udden) bjöd på gott kaffe och bullar ute på Torö. Norell var där för att informera om passersrättshävd mm men det slutade som sagt i ett godkänt bygglov för staket, orimligt stor hemfridszon, bastu på stranden mm. Som tur var överklagades detta bygglov av högre instans. Hur det sedan gick har jag faktiskt inte kollat upp. Gör gärna det någon. Owe är en trevlig prick, men när jag pressade honom om hur han tänkte kring bl a bygglovet för bastun blev hans förklaring just kaffe och bullar av Jonas och hans trevliga fru…
Om det skräpas ner inne i kärringviken får vi verkligen skärpa oss (precis som jag med att inte parkera i kurvan, åtmninstone inte förrän vi återinfört den fina lilla parkeringen som fanns där). Vi måste vara mer eller mindre “perfekta” för att våra argument ska bita. Dags attt bilda den där stiftelsen “Torös vänner” som vi snackat om så mycket i så många år. GW, ikan inte du ta tag i det?
Det finna 14 privata fastighetsägare och det är väl max hälften av dem som upplever sig ha problem med det rörliga friluftslivet. Ska 5-10 privata fastihetsägare kunna förstöra för hundratals natur och Toröälskare? Det vore 100% fel.
Visa hänsyn, ta med skräp hem och framförallt – engagera er och skriv protestbrev till kommunen!
/Jesper B
-
Angående fikat så tror jag nog inte att det räcker med just fika för att få bygglov…….Kanske ligger en hund begraven i det bygglovet, myndighetspersoner har missbrukat sin ställning tidigare!
Men jag lovar Jesper, jag checkar vad som är sagt angående bygglov på Ören längs med strand.
Tyvärr så kan jag inte dra igång något angående Torös vänner, då jag nyligen varit i kontakt med Stockholms stad för att få hjälp med Fituna, my homespot…..skräpigt där också samt numera en parkeringsproblematik pga av sandupptag! Men som tur är dras vi inte med egensinniga tomtägare i närheten.
-
Hej!
Var det någon som var på visningen idag?
Jag skulle gärna engagera mig i “Torös vänner”, men jag vet inte hur en sån här förening ska drivas och vad den ska göra …eller om jar har tid. Om det skulle innebära att man kommer lite närmare varandra och även kan använda tiden till att hitta på lite olika sätt att ha ännu roligare ute på Torö så vore det ju något!
Niklas
-
Ursäkta en möjligen naiv fråga från en som bara varit ett fåtal gånger på Torö, men varför öker man hela vägen dit för att segla i Kärringviken som väl i princip är plattvatten, eller?
En av gångerna jag var på Torö via det i princip helt fullparkerat överallt, men färre än 10 personer som var ute och körde i vågorna, alla andra verkade köra i Kärringviken. Borde det inte finnas “mindre problemastiska” ställen om man vill köra plattvatten?
-
Ola H.;429365 wrote:Ursäkta en möjligen naiv fråga från en som bara varit ett fåtal gånger på Torö, men varför öker man hela vägen dit för att segla i Kärringviken som väl i princip är plattvatten, eller?
En av gångerna jag var på Torö via det i princip helt fullparkerat överallt, men färre än 10 personer som var ute och körde i vågorna, alla andra verkade köra i Kärringviken. Borde det inte finnas “mindre problemastiska” ställen om man vill köra plattvatten?
På insidan finns det ändå vågor. Och man blir inte spolad. Men vågorna är rätt små och för det mesta är det plattvatten eller chopp som seglas. Kanske är det mijlön och mystiken som drar? I riktigt hård vind kan det bli ett par svängar på vågen på vägen in. Och så finns det ju lite plattvatten att freestyla på också (även om det är stenbotten som vissa råkar stöta på 🙂 ) Ja, det finns säkert annat som drar också…
-
@Ola H. 429365 wrote:
Ursäkta en möjligen naiv fråga från en som bara varit ett fåtal gånger på Torö, men varför öker man hela vägen dit för att segla i Kärringviken som väl i princip är plattvatten, eller?
Det hör till mystiken/romatiken att köra Torö( och Salnö ) då har man varit DÄR och kört med LEGENDERNA de EPISKA dagarna som omskrivs på Steffo.
Logga in för att svara.