Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Framtidens FW inkl. slalom och course.

Taggad: 

• Framtidens FW inkl. slalom och course.

Publicerad av anonym-anvandare på 2 april, 2002 vid 17:04

Det är 12,5-seglen, 70-fenorna, 308-bommarna och de dyra ömtåliga masterna som skrämmer iväg folk från dagens utvecklingsnivå av racingen.
    Så länge vi ej har variofena är det stor risk att man pajar material för 10000-tals kronor, när man går iland med 12,5-segel vid shorebreak. Kristian Olsen (NOR 110)pajade bräda, segel och bom i shorebreaket vid VM i Brasilien, -70-fenan gör att du måste hoppa av brädan vid midje- till bröstdjupt vatten för att vara säker på att ej skada din mycket dyra Deboichet Custom. Vattnet som rinner ut från stranden trycker kroppen utåt, vilket gör det mkt svårt att snabbt springa upp på land, innan nästa våg bryter.
    Långgrunda stränder är ett annat dilemma så länge vi ej har variofena som jag länge längtat efter.
    Somliga har svårt att tänka i nya banor, de tror att slalom bara fungerar i hårdvind och att man måste ha massor av brädor för att segla slalom.
    Plocka bort alla låsningar och tänk så här istället:
    Vad är snabbast av att kryssa, länsa eller att köra halvvind i 7-10 knops vind?..
    -Då vet vi alla att slalom är den snabbaste disciplinen i lättvind!
    Om du vill plana tidigt, väljer du då att våldhöjda, länsa eller att köra halvvind?..
    -Då vet vi alla att slalom är den disciplin som är snabbast och planar tidigast! -den optimala grenen att köra redan från lättvind!
    Den som ryggar för 1m-brädor, 12,5-segel och 70-fenor ska veta att man ej behöver lika stora prylar vid slalom som vid I-banor (kryss/läns) vid samma vindstyrka! -KP vann VM med 90-bräda när halvvind/slör lades in i banorna.
    Framtidens FW, (gärna med variofena, vilket optimerar farten, är funktionellt och billigare än flera fasta fenor) då vi kör slalom vid tex 7-12 knops vind och course inklusive kryss, läns,halvvind/slör från ca 12 knops vind, kommer att ge mängder av positiva effekter! -Slalom från 7 knops vind kommer inte att kräva lika extremt stora prylar som FW idag och från 12 knops vind kör man course inkl. kryss, läns och halvvind/slör med samma bräda och 3 segel, FW-regeln om att 1 bräda och 3 segel ska registreras kan alltså behållas även när FW i framtiden består av både slalom och course. Utvecklingen av de framtida brädorna kommer att göra racingen mera fartfylld i lättvind och samma brädor kommer att göra racingen mycket skojigare vid +25 knops vind där dagens x186 mfl knappast kan sägas vara kul. Framtidens racebrädor kommer att vara roligare att segla, attrahera ännu flera till vår underbara sport!
    Kom inte och säg att du just köpt ny bräda och vill stoppa utvecklingen, -en sådan attityd implementerad i verkligheten skulle innebära att vi alla fortfarande stod på centerbordsbrädor. Våga tänka i nya banor istället ( i dubbel bemärkelse) så kommer vår fantastiska sport snart att bli an av de stora sporterna, -potentialen är enorm för windsurfing nu när äntligen focus ligger på lättvind!
    Vi ses på vattnet! -Ulf

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 1 Medlem · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2002 vid 18:16

Instämmer till 100% Uffe /Benke

• anonym-anvandare

Medlem
    3 april, 2002 vid 20:50

Lite prylar som i dagens FW men större vindomfång, bra ide Ulf! Jag håller fullständigt med! dessa prylar skulle bli intressantare på marknaden, eftersom de blir skönare att segla! B.G.

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2002 vid 00:09

Håller med dej Ulf! Det vore super om vi kunde köra banor med kryss, läns och halvvind/slör även i hårdare vindar tack vare att vi regat in prylar som funkar i slalom från 7 knops vind och då inte behöver vara så förbannat stora som 12,5-orna och dagens formulabrädor/fenor, vilka gör att vi tvingas sitta på land när det blåser mer än 15 m/s! Jag hoppas verkligen att din vision slår igenom Ulf! /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    4 april, 2002 vid 21:44

Skarpa, härliga och intressanta inlägg du gör Uffe!
    Jag förstår att det är du som skriver under Ulf Astrom i starboardforumet mfl. Ni verkar ha kul där uppe i Skellefteå, jag hittade skellefteå surfing sajten som din kompis riggat bra och din surf skola var sund och tankeväckande. Jag visste knappt att det fanns vindsurfare norr om Gävle, men där ser man. Du verkar vara så outstanding i freestyle och racing på hemmaplan, är det inte dags att du kommer ner och seglar i mellansvenska?
    Hälsningar Anton Lindberg.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 april, 2002 vid 09:20

Framtiden är nära…….
    Följande inlägg går att läsa om Starboards senaste slalom concept som släpps till hösten!??

“Hi Martin,

The latest (of many) protos for the new XXXXXSonic has just returned again to home base in Thailand after an extensive secret hitout in Maui..
    There are again some new ideas learnt during our Maui test time that we want to include in yet another Rev (this will be V7.1?) and hopefully the final before production of the first model..
    So far, the boards seem to work very well, and have verifiable speed alongside proven “fastest” boards such as Sonic55 which we use as a test benchmark..The fact that you can plug in a 9.8m and go in light wind is the real bonus..
    Size is not final…but they are short (!!??) and wide…and a pretty interesting hullshape..

Stay Tuned..

Aloha..
    Ian Fox~StarBoard Team
    (aus001@ianfox.com)”

Och:

“Yes, 9.8 is great. But also, if the wind picks up a lot, one day I was sailing it in almost 30 knots I put on it a 4.2 and enjoyed it a lot. You feel incredible speed and control. It will be soon in a new version as Ian said.
    Wait a bit more please……
    Ricardo Guglielmino
    Starboard Team / Peru
    (windsurf@peru.com)”

4.2 – 9.8!!! Låter inte helt fel, känns som det är brädan man väntar på! Har Starboard gjort det igen!?

/Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    6 april, 2002 vid 11:23

Starboard team har verkligen bidragit till sporten! X- projekt mm är precis vad vi behöver, brädor med stort vindomfång, ( även segel förståss). Under 80- och 90-talet åkte jag många gånger de 2750 km tor Apelviken för att få bra förhållanden, under senare år har jag istället sett till att seglingen är riktigt kul på hemmaplan, bla tack vare det relevanta material som nu finns på marknaden och ger mycket Time On Water. Mina utlandsresor med flyg på vintrarna ger också mycket TOW relativt restiden, som var ohygglig när man satt och kuskade runt Sverige i bil.
    Jag har länge försökt påverka de styrande inom sporten att fokusera på lättvindsslalom mm, allt som gör att vi får mer TOW, fler utövare och lyckligare vindsurfare ute på vattnet även på real world spots såsom norrlandsrivieran där jag bor. Magasinen påverkar sporten oerhört, därför har jag också lagt ned energi på att få dem att lyfta fram real world-prylar, och till min glädje fick jag alldeles nyss ett mycket positivt svar i starboardforumet från amerikanska Windsurfing, som lovar att sätta waveprylarna i baksätet och lyfta fram TOW-segmentet vid kommande test.
    Jag har insett att man inte kan sitta och vänta på att vågseglare på Maui eller i Syd Afrika ska promota de prylar vi behöver på norrlandskusten.
    Bosse, Benke, Jonas, Per (med och utan h) och alla ni andra som har insett hur lätt det är att byta ut frustration mot lycka på vattnet, skriv en rad på de internationella fora som har världsvid spridning (starboard, gaastra,ahd) när det blivit mörkt och vinden mojnat på kvällen, -eller kör ni med pannlampa för max TOW? -ler.
    Grabbarna som kan göra verkstad av snacket (starboard team, Barry Spanier mfl) lyssnar uppmärksamt och ni påverkar därmed materialproduktion mm så att vi blir ännu fler som kan ha kul på hemmaplan. -Ulf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Framtidens FW inkl. slalom och course.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.