-
Framtidens FW inkl. slalom och course.
Det är 12,5-seglen, 70-fenorna, 308-bommarna och de dyra ömtåliga masterna som skrämmer iväg folk från dagens utvecklingsnivå av racingen.
Så länge vi ej har variofena är det stor risk att man pajar material för 10000-tals kronor, när man går iland med 12,5-segel vid shorebreak. Kristian Olsen (NOR 110)pajade bräda, segel och bom i shorebreaket vid VM i Brasilien, -70-fenan gör att du måste hoppa av brädan vid midje- till bröstdjupt vatten för att vara säker på att ej skada din mycket dyra Deboichet Custom. Vattnet som rinner ut från stranden trycker kroppen utåt, vilket gör det mkt svårt att snabbt springa upp på land, innan nästa våg bryter.
Långgrunda stränder är ett annat dilemma så länge vi ej har variofena som jag länge längtat efter.
Somliga har svårt att tänka i nya banor, de tror att slalom bara fungerar i hårdvind och att man måste ha massor av brädor för att segla slalom.
Plocka bort alla låsningar och tänk så här istället:
Vad är snabbast av att kryssa, länsa eller att köra halvvind i 7-10 knops vind?..
-Då vet vi alla att slalom är den snabbaste disciplinen i lättvind!
Om du vill plana tidigt, väljer du då att våldhöjda, länsa eller att köra halvvind?..
-Då vet vi alla att slalom är den disciplin som är snabbast och planar tidigast! -den optimala grenen att köra redan från lättvind!
Den som ryggar för 1m-brädor, 12,5-segel och 70-fenor ska veta att man ej behöver lika stora prylar vid slalom som vid I-banor (kryss/läns) vid samma vindstyrka! -KP vann VM med 90-bräda när halvvind/slör lades in i banorna.
Framtidens FW, (gärna med variofena, vilket optimerar farten, är funktionellt och billigare än flera fasta fenor) då vi kör slalom vid tex 7-12 knops vind och course inklusive kryss, läns,halvvind/slör från ca 12 knops vind, kommer att ge mängder av positiva effekter! -Slalom från 7 knops vind kommer inte att kräva lika extremt stora prylar som FW idag och från 12 knops vind kör man course inkl. kryss, läns och halvvind/slör med samma bräda och 3 segel, FW-regeln om att 1 bräda och 3 segel ska registreras kan alltså behållas även när FW i framtiden består av både slalom och course. Utvecklingen av de framtida brädorna kommer att göra racingen mera fartfylld i lättvind och samma brädor kommer att göra racingen mycket skojigare vid +25 knops vind där dagens x186 mfl knappast kan sägas vara kul. Framtidens racebrädor kommer att vara roligare att segla, attrahera ännu flera till vår underbara sport!
Kom inte och säg att du just köpt ny bräda och vill stoppa utvecklingen, -en sådan attityd implementerad i verkligheten skulle innebära att vi alla fortfarande stod på centerbordsbrädor. Våga tänka i nya banor istället ( i dubbel bemärkelse) så kommer vår fantastiska sport snart att bli an av de stora sporterna, -potentialen är enorm för windsurfing nu när äntligen focus ligger på lättvind!
Vi ses på vattnet! -Ulf
Logga in för att svara.