Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Framtidens windsurfutrustning
-
Träsurfarn;525248 wrote:I framtiden kommer det blåsa allt mindre i Stockholmstrakten och kring världens storstäder som är omgivna av vatten samtidigt som surfsuget finns och vägarna blir allt mer igenkorkade. Regeringarna har därför insett hur miljövänligt vindsurfing är och investerat mycket pengar för att sponsra vindsurfingindustrin att utveckla en teleskopisk och mycket effektiv batteri/solcellsdriven fläkt som sitter längs bak på brädorna. vindsurfingen kommer i framtiden att räknar till kollektivtrafiken och arbetsgivarna har skyldighet att ordna med brädförvaring och bärhjälp. Det finns kollektiva brädor som surfare kan boka samt möjlighet att planera samsurf för xx antal pers på samma bräda.
Låt oss surfa mot framtiden!
TräsurfarnDu tror inte att kraften från fläkten på luften och kraften från luftmassan som belastar seglet tar ut varandra och farkosten står helt still..:grin:
-
P Malmkvist;525531 wrote:Du tror inte att kraften från fläkten på luften och kraften från luftmassan som belastar seglet tar ut varandra och farkosten står helt still..:grin:
Det beror nog på var du sätter fläkten tror jag. Jag inbildar mig att om du har fläkten långt bak o riktar den mot seglet så åker du framåt förutsatt att du skotar ut ordentligt. Det fungerar i alla fall i liten skala. När barnen var små satte jag små hjul på en vindsurfingbräda i Lego och blåste på den bakifrån med en hårtork. Nog gick det framåt alltid! Men frågan är om det även skulle fungera i verkligheten? På isen utanför Kungsängen såg jag för ett par veckor sedan den enklaste flygmaskin man kan tänka sig: Den bestod av en trehjulig cykel med dämpar bak och en ordentlig stol. Det fanns även trampor på den. Den drevs fram med en sk. Para-motor som satt bakom piloten och hade en rejäl inkapslad fläkt. en bra bit bakom fläkten hade man en rejäl kite och linorna var givetvis kopplade fram till piloten. Jag förmodar att fläkten driver planet framåt och stigningen/höjden beror nog både på hur det blåser , fartvinden och vinkeln på kiten. Jag har sett en enklare variant på detta där föraren hade motorn på ryggen och sprang i gång för att lyfta.
Jag har ofta lekt med tanken om man skulle kunna ta sig fram på brädan i stiltje med hjälp av en fläkt plus en liten släpjolle typ Arken som fanns på 80-talet och dra ut på en långtur! Det är min vindsurfingdröm!
Andra vindsurfare kanske drömmer om att slå nya fartrekord eller bemästra värsta vågen, men det finns nog plats på spat för lite olika vindsurfinginriktningar:)
Träsurfarn -
Träsurfarn;525568 wrote:Det beror nog på var du sätter fläkten tror jag. Jag inbildar mig att om du har fläkten långt bak o riktar den mot seglet så åker du framåt förutsatt att du skotar ut ordentligt. Det fungerar i alla fall i liten skala. När barnen var små satte jag små hjul på en vindsurfingbräda i Lego och blåste på den bakifrån med en hårtork. Nog gick det framåt alltid! Men frågan är om det även skulle fungera i verkligheten? På isen utanför Kungsängen såg jag för ett par veckor sedan den enklaste flygmaskin man kan tänka sig: Den bestod av en trehjulig cykel med dämpar bak och en ordentlig stol. Det fanns även trampor på den. Den drevs fram med en sk. Para-motor som satt bakom piloten och hade en rejäl inkapslad fläkt. en bra bit bakom fläkten hade man en rejäl kite och linorna var givetvis kopplade fram till piloten. Jag förmodar att fläkten driver planet framåt och stigningen/höjden beror nog både på hur det blåser , fartvinden och vinkeln på kiten. Jag har sett en enklare variant på detta där föraren hade motorn på ryggen och sprang i gång för att lyfta.
Jag har ofta lekt med tanken om man skulle kunna ta sig fram på brädan i stiltje med hjälp av en fläkt plus en liten släpjolle typ Arken som fanns på 80-talet och dra ut på en långtur! Det är min vindsurfingdröm!
Andra vindsurfare kanske drömmer om att slå nya fartrekord eller bemästra värsta vågen, men det finns nog plats på spat för lite olika vindsurfinginriktningar:)
TräsurfarnHehehehe.. Jadu det beror naturligtvis på var du sätter fläkten.. Sitter fläkten fast i brädan och blåser på seglet så kommer du uppleva en kittlande varm känsla i bakre regionen men inte kommer prylarna röra sig, krafterna tar ut varandra. Sätter du däremot fläkten vid sidan om(inte fysiskt förbunden med segel/bräda) så kommer grejorna röra sig om du blåser på seglet.. Vänder du på den starka hårtorken/propellern så den blåser bakåt så kommer du röra dig framåt med segel och bräda fast då kan du skippa seglet..
Men det är roligt att drömma.. -
P Malmkvist;525694 wrote:Hehehehe.. Jadu det beror naturligtvis på var du sätter fläkten.. Sitter fläkten fast i brädan och blåser på seglet så kommer du uppleva en kittlande varm känsla i bakre regionen men inte kommer prylarna röra sig, krafterna tar ut varandra. Sätter du däremot fläkten vid sidan om(inte fysiskt förbunden med segel/bräda) så kommer grejorna röra sig om du blåser på seglet.. Vänder du på den starka hårtorken/propellern så den blåser bakåt så kommer du röra dig framåt med segel och bräda fast då kan du skippa seglet..
Men det är roligt att drömma..OK! Då får vi i framtiden lobba så att man bygger ut en massa fläktar längs farlederna som startas när vindstyrkan går under 3m/s 🙂
Träsurfarn -
@Träsurfarn 525769 wrote:
OK! Då får vi i framtiden lobba så att man bygger ut en massa fläktar längs farlederna som startas när vindstyrkan går under 3m/s 🙂
TräsurfarnDet kommer att vara nedlusat med vindkraftverk så det är bara att köra dom baklänges.
Logga in för att svara.