Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda

• rasmus_w

Medlem
    24 mars, 2008 vid 12:34

Eftersom vi alla gör så nyanserade jämförelser…

Min Fanatic Freewave väger ca 6 kg. Vad väger en Kona One?

• nlc

Medlem
    24 mars, 2008 vid 12:58

15,5 kg – så kilopriset blir bara drygt 700 kr 😉

• Oregistrerad

Gäst
    24 mars, 2008 vid 16:33

För att återgå till frågan så tror jag en freeride på 110-130 liter skulle passa, märke är ganska ointressant men för att nämna några, Fanatic, Mistral, JP, Starboard.
    Har själv en Mistral Explosion 135l (väger 0,09 ton).

• sode

Medlem
    25 mars, 2008 vid 07:58

@Oregistrerad 453653 wrote:

Har själv en Mistral Explosion 135l (väger 0,09 ton).

Nog för att Mistralarna jämförelsevis har lite extra vikt, så tycker jag nog ändå att du har fått tag på ett måndags-ex… 😉

• ubaten

Medlem
    8 april, 2008 vid 17:27

måste bara fråga alla er som gillar kona . obs jag vet att detta inte är frågan här men har ni inte problem att hålla den under kontroll när det brallar på lite. jag provade en polares i helgen med ett north sail daytona 8,3 det gick bra i början min polare var ute på en fanatic xxx på 125 liter och ett np raf jet 7,4 i början så körde jag ifrån honom men när vinden gick över 6ms så flög han ifrån mig och när vinden i byarna blev öve 9 ms så gick kona brädan bara upp på sidan med följd att den blåste iväg alt så blev det slalom svängar ala stenmark
    jag kunde inte hålla ned den ens när jag flyttade fram mast foten längst fram.
    så vad kan det bero på

• Knatte

Gäst
    8 april, 2008 vid 17:50

@ubåten 457093 wrote:

måste bara fråga alla er som gillar kona . obs jag vet att detta inte är frågan här men har ni inte problem att hålla den under kontroll när det brallar på lite. jag provade en polares i helgen med ett north sail daytona 8,3 det gick bra i början min polare var ute på en fanatic xxx på 125 liter och ett np raf jet 7,4 i början så körde jag ifrån honom men när vinden gick över 6ms så flög han ifrån mig och när vinden i byarna blev öve 9 ms så gick kona brädan bara upp på sidan med följd att den blåste iväg alt så blev det slalom svängar ala stenmark
    jag kunde inte hålla ned den ens när jag flyttade fram mast foten längst fram.
    så vad kan det bero på

Hade du fällt in centerbordet då?? För om inte detta var gjort, så hade du med stor sannolikhet centerbordsplaning och brädan på högkant :tongue: Annars går ju en bräda upp på sidan om fenan är för stor för vind/segel:smirk:

• ubaten

Medlem
    8 april, 2008 vid 18:16

visste att man kunde lita på dig knatte det är du eller herr dr som brukar svara snabbt och enkelt . jag hade inte fällt in centerbordet tänkte inte ens den tanken då jag inte seglat med centerbord på fyra år. lite lättad är jag nu trodde att livet var över som vindsurfare

• Knatte

Gäst
    8 april, 2008 vid 18:30

@ubåten 457114 wrote:

visste att man kunde lita på dig knatte det är du eller herr dr som brukar svara snabbt och enkelt . jag hade inte fällt in centerbordet tänkte inte ens den tanken då jag inte seglat med centerbord på fyra år. lite lättad är jag nu trodde att livet var över som vindsurfare

Visst kan du lite på oss:smile: Men det är ju detta som är tjusningen med att segla med centerbordsbrädor att kunna balansera detta lagom, så att du för upp brädan lagom på kant..
    Då tar ju rasande bra med höjd…
    Men lika scary om du brädan bara centerbordsplanar eller välta av dig:mad2:

• tsss

Medlem
    8 april, 2008 vid 21:30

@Knatte 457115 wrote:

Visst kan du lite på oss:smile: Men det är ju detta som är tjusningen med att segla med centerbordsbrädor att kunna balansera detta lagom, så att du för upp brädan lagom på kant..
    Då tar ju rasande bra med höjd…
    Men lika scary om du brädan bara centerbordsplanar eller välta av dig:mad2:

hej Knatte

Skönt med kunskapskällor att ösa ur. Jag har ju en Fanatic Ultra Cat, men använder bara ett mycket litet, nedkapat – så att det inte sticker upp ovanför “däcksnivån”, centerbord. Lagom om jag ska “hem” till klubben och det är buskiga och svaga vindar med kryss, så kan jag fälla ned det för att få litet bättre höjd. Har således cb infällt för det allra mesta. Funderar dock på att sätta i det stora originalcenterbordet om jag ska göra någon längre tur, då det ju kan bli mycket kryss, och kanske i frisk vind.
    Det du skriver om att ” balansera lagom”- innebär det att köra med delvis utfällt cb, eller något annat….?
    Jag har inga krysstroppar på brädan, kommer det att komplicera saken?

hälsn Tomas

• peterka

Medlem
    8 april, 2008 vid 21:30

om du satsar på en Kona, så håller vi på att starta en “konasekt” i kalmarsund.
    Om det finns andra okända Kona one seglare i sundet så kontakta mig.

• Knatte

Gäst
    9 april, 2008 vid 04:52

@tsss 457202 wrote:

hej Knatte

Skönt med kunskapskällor att ösa ur. Jag har ju en Fanatic Ultra Cat, men använder bara ett mycket litet, nedkapat – så att det inte sticker upp ovanför “däcksnivån”, centerbord. Lagom om jag ska “hem” till klubben och det är buskiga och svaga vindar med kryss, så kan jag fälla ned det för att få litet bättre höjd. Har således cb infällt för det allra mesta. Funderar dock på att sätta i det stora originalcenterbordet om jag ska göra någon längre tur, då det ju kan bli mycket kryss, och kanske i frisk vind.
    Det du skriver om att ” balansera lagom”- innebär det att köra med delvis utfällt cb, eller något annat….?
    Jag har inga krysstroppar på brädan, kommer det att komplicera saken?

hälsn Tomas

Ha.ha Har inte seglat racebord på snart 20 år:tongue: (Om man inte räknar de korta stunder som jag seglade Exocet Pacer 290 förra året)
    Men som jag minns detta rätt, så kan man nog reglera balanserandet med hur mycket centerbord som är nedfällt. Brädan vill ju ställa sig på högkant om hela centerbordet är nedfällt och det tutar i. Fäller man in CB lite eller helt så lägger sig brädan mer i normalt horisontalt läge.:cool2: (Man minskar centerbordets lyftkrafter då man minskar ytan)

Har du inte kryssstroppar så har du väl lite svårare att hålla ner brädan via hävarmen, då kryssstroppar sitter lite längre ut på brädans kant.
    Men centerbordet skall ju vara infällt så fort man har bra tryck i grejerna och tar bra höjd. CB bromsar ju farten och försvårar gipparna:grin:

• oscar

Medlem
    9 april, 2008 vid 06:15

@Knatte 457102 wrote:

Hade du fällt in centerbordet då?? För om inte detta var gjort, så hade du med stor sannolikhet centerbordsplaning och brädan på högkant :tongue: Annars går ju en bräda upp på sidan om fenan är för stor för vind/segel:smirk:

Haha hade skrivit in den frågan och skulle trycka på “skicka” men tänkte att den frågan var för dum…”klart han hade fältt in centerbordet”…:grin:

• andersbq

Medlem
    9 april, 2008 vid 06:19

Principen på optimal kryss är att ha det så mycket nedfällt som det går. Men pga centerbordsplaningen måste man ibland fälla det lite bakåt. På undanvind, halvvind, slör, läns, har man i princip alltid det infällt helt. Dock kan man ha det ute för att skapa semiplaning i 3-4 m/s och ha det nere vid extrem pumpning på läns för balansens skull.

• ubaten

Medlem
    9 april, 2008 vid 18:48

tack för att du inte svarade då oscar. vad är en för dum fråga enligt dig så att jag vet i fortsättningen . jag har inte doktorerat i ämnet kona . men tack ni andra för hjälpen att förklara.

• oscar

Medlem
    9 april, 2008 vid 19:02

Menade givetvis inget illa med det, det som är självklart för mig är inte självklart för andra. Var rädd att nedvärdera dina kunskaper. Mest pinsamt för mig själv tycker jag.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freeridebräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.