Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freeridebräda
-
Eftersom vi alla gör så nyanserade jämförelser…
Min Fanatic Freewave väger ca 6 kg. Vad väger en Kona One?
-
Oregistrerad
Gäst24 mars, 2008 vid 16:33För att återgå till frågan så tror jag en freeride på 110-130 liter skulle passa, märke är ganska ointressant men för att nämna några, Fanatic, Mistral, JP, Starboard.
Har själv en Mistral Explosion 135l (väger 0,09 ton). -
@Oregistrerad 453653 wrote:
Har själv en Mistral Explosion 135l (väger 0,09 ton).
Nog för att Mistralarna jämförelsevis har lite extra vikt, så tycker jag nog ändå att du har fått tag på ett måndags-ex… 😉
-
måste bara fråga alla er som gillar kona . obs jag vet att detta inte är frågan här men har ni inte problem att hålla den under kontroll när det brallar på lite. jag provade en polares i helgen med ett north sail daytona 8,3 det gick bra i början min polare var ute på en fanatic xxx på 125 liter och ett np raf jet 7,4 i början så körde jag ifrån honom men när vinden gick över 6ms så flög han ifrån mig och när vinden i byarna blev öve 9 ms så gick kona brädan bara upp på sidan med följd att den blåste iväg alt så blev det slalom svängar ala stenmark
jag kunde inte hålla ned den ens när jag flyttade fram mast foten längst fram.
så vad kan det bero på -
Knatte
Gäst8 april, 2008 vid 17:50@ubåten 457093 wrote:
måste bara fråga alla er som gillar kona . obs jag vet att detta inte är frågan här men har ni inte problem att hålla den under kontroll när det brallar på lite. jag provade en polares i helgen med ett north sail daytona 8,3 det gick bra i början min polare var ute på en fanatic xxx på 125 liter och ett np raf jet 7,4 i början så körde jag ifrån honom men när vinden gick över 6ms så flög han ifrån mig och när vinden i byarna blev öve 9 ms så gick kona brädan bara upp på sidan med följd att den blåste iväg alt så blev det slalom svängar ala stenmark
jag kunde inte hålla ned den ens när jag flyttade fram mast foten längst fram.
så vad kan det bero påHade du fällt in centerbordet då?? För om inte detta var gjort, så hade du med stor sannolikhet centerbordsplaning och brädan på högkant :tongue: Annars går ju en bräda upp på sidan om fenan är för stor för vind/segel:smirk:
-
visste att man kunde lita på dig knatte det är du eller herr dr som brukar svara snabbt och enkelt . jag hade inte fällt in centerbordet tänkte inte ens den tanken då jag inte seglat med centerbord på fyra år. lite lättad är jag nu trodde att livet var över som vindsurfare
-
Knatte
Gäst8 april, 2008 vid 18:30@ubåten 457114 wrote:
visste att man kunde lita på dig knatte det är du eller herr dr som brukar svara snabbt och enkelt . jag hade inte fällt in centerbordet tänkte inte ens den tanken då jag inte seglat med centerbord på fyra år. lite lättad är jag nu trodde att livet var över som vindsurfare
Visst kan du lite på oss:smile: Men det är ju detta som är tjusningen med att segla med centerbordsbrädor att kunna balansera detta lagom, så att du för upp brädan lagom på kant..
Då tar ju rasande bra med höjd…
Men lika scary om du brädan bara centerbordsplanar eller välta av dig:mad2: -
@Knatte 457115 wrote:
Visst kan du lite på oss:smile: Men det är ju detta som är tjusningen med att segla med centerbordsbrädor att kunna balansera detta lagom, så att du för upp brädan lagom på kant..
Då tar ju rasande bra med höjd…
Men lika scary om du brädan bara centerbordsplanar eller välta av dig:mad2:hej Knatte
Skönt med kunskapskällor att ösa ur. Jag har ju en Fanatic Ultra Cat, men använder bara ett mycket litet, nedkapat – så att det inte sticker upp ovanför “däcksnivån”, centerbord. Lagom om jag ska “hem” till klubben och det är buskiga och svaga vindar med kryss, så kan jag fälla ned det för att få litet bättre höjd. Har således cb infällt för det allra mesta. Funderar dock på att sätta i det stora originalcenterbordet om jag ska göra någon längre tur, då det ju kan bli mycket kryss, och kanske i frisk vind.
Det du skriver om att ” balansera lagom”- innebär det att köra med delvis utfällt cb, eller något annat….?
Jag har inga krysstroppar på brädan, kommer det att komplicera saken?hälsn Tomas
-
om du satsar på en Kona, så håller vi på att starta en “konasekt” i kalmarsund.
Om det finns andra okända Kona one seglare i sundet så kontakta mig. -
Knatte
Gäst9 april, 2008 vid 04:52@tsss 457202 wrote:
hej Knatte
Skönt med kunskapskällor att ösa ur. Jag har ju en Fanatic Ultra Cat, men använder bara ett mycket litet, nedkapat – så att det inte sticker upp ovanför “däcksnivån”, centerbord. Lagom om jag ska “hem” till klubben och det är buskiga och svaga vindar med kryss, så kan jag fälla ned det för att få litet bättre höjd. Har således cb infällt för det allra mesta. Funderar dock på att sätta i det stora originalcenterbordet om jag ska göra någon längre tur, då det ju kan bli mycket kryss, och kanske i frisk vind.
Det du skriver om att ” balansera lagom”- innebär det att köra med delvis utfällt cb, eller något annat….?
Jag har inga krysstroppar på brädan, kommer det att komplicera saken?hälsn Tomas
Ha.ha Har inte seglat racebord på snart 20 år:tongue: (Om man inte räknar de korta stunder som jag seglade Exocet Pacer 290 förra året)
Men som jag minns detta rätt, så kan man nog reglera balanserandet med hur mycket centerbord som är nedfällt. Brädan vill ju ställa sig på högkant om hela centerbordet är nedfällt och det tutar i. Fäller man in CB lite eller helt så lägger sig brädan mer i normalt horisontalt läge.:cool2: (Man minskar centerbordets lyftkrafter då man minskar ytan)Har du inte kryssstroppar så har du väl lite svårare att hålla ner brädan via hävarmen, då kryssstroppar sitter lite längre ut på brädans kant.
Men centerbordet skall ju vara infällt så fort man har bra tryck i grejerna och tar bra höjd. CB bromsar ju farten och försvårar gipparna:grin: -
@Knatte 457102 wrote:
Hade du fällt in centerbordet då?? För om inte detta var gjort, så hade du med stor sannolikhet centerbordsplaning och brädan på högkant :tongue: Annars går ju en bräda upp på sidan om fenan är för stor för vind/segel:smirk:
Haha hade skrivit in den frågan och skulle trycka på “skicka” men tänkte att den frågan var för dum…”klart han hade fältt in centerbordet”…:grin:
-
Principen på optimal kryss är att ha det så mycket nedfällt som det går. Men pga centerbordsplaningen måste man ibland fälla det lite bakåt. På undanvind, halvvind, slör, läns, har man i princip alltid det infällt helt. Dock kan man ha det ute för att skapa semiplaning i 3-4 m/s och ha det nere vid extrem pumpning på läns för balansens skull.
-
tack för att du inte svarade då oscar. vad är en för dum fråga enligt dig så att jag vet i fortsättningen . jag har inte doktorerat i ämnet kona . men tack ni andra för hjälpen att förklara.
-
Menade givetvis inget illa med det, det som är självklart för mig är inte självklart för andra. Var rädd att nedvärdera dina kunskaper. Mest pinsamt för mig själv tycker jag.
Logga in för att svara.