Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freeride/freerace
-
Freeride/freerace
Publicerad av zurfman på 24 oktober, 2009 vid 14:21Gällande val av bräda:
Om man redan har en bräda ,69 cm bred, och vill fortsätta att utveckla sitt åkande genom att köra mer vid lättare vindar (då jag idag ej planar) och kunna göra planande gippar då.
Vilken är den maximala bredden för att kunna ta med sig kunskaperna från den bredare brädan tillbaka till en bräda på 100-120 l (just nu 120 l)?
Funderar på en 78 cm o en 85 cm Exocet Sting Wood (eller ev något annat)? Det gör inget om den inte är så snabb, men den får ej heller plöja i vattnet (som en ceterbordsbräda kan göra)
Vid vilken bredd går det en klar brytgräns gällande hastighet, om det finns någon…o då tycker jag alltså att de 70 cm breda brädorna är okej…Vilken är den maximala volymen för samma resonemang?
zurfman svarade 15 år sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
69 bred räcker väl bra till till lättvindar? Fortsätt du köra på den du har, planingen kommer inom sinom tid!
-
Det beror ju också lite på vad du väger och storlek på segel. Längd på fena etc…
Kör själv en F2 Stoke på 125L Bredd 67. L250.
Väger knappt 90kg och kör ett NP V8 9,0 som störst på den (rek max 8,5)
Fena 42 cm och med en setupen går den väldigt lätt och snabbt upp i planing.Så jag håller nog med föregående talare, håll kvar vid den du har så länge om du inte ska titta på Formula…
BooMan
-
Tackar för svaren! Jag väger ca 77 kg.
Ni har säkert en bra poäng där för jag kan åtminstone gå upp från min 7,2 till kanske en 8,0 eller 8,5 på min bräda med en större fena. Sen beror det på vad man menar med lätta vindar. Tanken var att en 78/85 cm bred + 8,5 (?) skulle kunna ge planing vid 5 m/s.
Frågan är då vad enbart en 8,5 + större fena (kanske 47-49 cm freerace) kan ge….Med tanke på att det är så byiga vindar tror jag kanske att en större bräda kan fungera litet bättre i vindhålen om den ligger litet högre upp i vattnet??? (inkl större segel)
Största problemet nu är att hålla höjd när det blir så dåligt tryck i seglet, vilket annars går bra när vinden ligger någorlunda jämnt från 8 m/s o uppåt… -
ror du kan börja med det, 8,5 o större fena, så kommer du att märka en betydlig skillnad. Om du inte testat segel med cambers förut, så gör det. Kanske inte värsta raceseglen, men nåt med ett par cambers, typ NP V8/V6, Sailloft Traction/2-cam eller liknande, grymma lättvindssegel och lättriggade. + Att de även tål mycket vind. Och de är fortfarande relativt lätthanterade.
Hade också en 76cm bred slalom freeride (Drops Glider) på 126L med 49cm race-fena(Select RS7) där jag körde samma segelsetup som till Stoken.
Känns faktiskt som om stoken ändå går lättare upp i planing. Höjdtagningen är dock lite sämre med den, men i mitt tycke roligare och lättare att gippa.
Bytte “ner” mig från slalombrädan till en AHD Fury, 110L så jag har den när det brallar i lite mera.Nu är inte jag nån expert, anser mig vara lite av medelkunnig, sätter gipparna i bland etc…men har hunnit testat många olika brädor och TROR :smirk: att jag hittat en bra kombo med Stoken och Furyn… + ett gäng segel 5,8 – 9,0
och fenor från 32-42cm…Lycka till…
-
Vad definierar du som “lättare vindar”?
Det som gör det svårt med denna sport utöver alla variablar och dyl. är ju att denna sport är ju så otroligt individuell; då jag kan stå och plöja vatten med en utrustning och vindföhållande så planar min polare med exakt samma utrustning och vind… :S
Om man antar att lättare = snabbare planing, så borde väl 8,5 freerace och modern freeridebräda på ca 80 cm bredd och seglare på 80 kg betyda planing runt 5-6 m/s?
-
Jag håller med flera av skribenterna här ovanför. Den första åtgärden är att skaffa en freeride/freerace 8.5 och prova om din nuvarande bräda klarar den med en litet större fena.
Ifall en smalare bräda kan bära det större seglet så ger en större och bredare bräda bara marginellt tidigare planing. Investera pengarna i en bra rigg i stället. Om den har cambers eller inte är en smaksak, det finns segel med tidig planing av båda typerna.
-
Vad har du för bräda idag? Om det är en 69 bred freestyle så är du ju igen idé att investera i en 8.5a.
-
Tackar för flera otroligt bra svar! Det är ju praktiskt att bara ha en bräda (slipper ta med fel om vinden skulle öka på). Största potentialen i tidigare planing ligger nog i större fena o större segel (8,0 är max idealt, o 8,5 är max rekommenderat) som ni skriver…
Den brädan jag har är en 120 liters JP X-citeride (freeride-bräda). ES-varianten (69 cm).
Så en bredare freeride, Wood, har kanske litet att påverka planingen också…
En 85 cm Wood väger ungefär som min 69 cm breda X-citeride… -
Körde precis en JP Supersport 127 liter här på hyrcentret igår med 9.0 kvm NP V6 och 46 cm fena (original?). Tror lugnt du kan prova att lassa på mer segel på din bräda och gå mer på hur det känns än vad fabrikören skrev på specen. Sjunker brädan har du för stort segel 🙂
Jag hade dock gärna velat ha mer fena än den (längsta) de hade.Prova gärna mitt freerace 9.5 vid tillfälle och gärna en rejält lång fena om du vill plana tidigt. Bra också när du pumpar igång friskt.
Slår du till snabbt så ingår instruktion i pumpteknik på plats 🙂
-
Okej! Tack för ett bra erbjudande. Ditt 9,5 ser bra ut, men aningen stort nu tycker jag…
Skall nog satsa på ett av dina tidigare tips…. ett Traction 8,5 + en stor fena (Kanske då en Select RS7 med 47 cm) med bra höjdtagning ( o ev bräda….funderar på brädan….), alternativt ett NP V8 8.0 och en stor fena.
Vilka fenor finns det som har mycket bra höjdtagning (o bra i övrigt)?
Måste dock säga att det finns potential att plana snabbare med en bred freeride, t ex planar ju vissa betydligt snabbare med 6,0 o 160 liter än vad jag gör med 7,2 o 120 liter….(jag är aningen tyngre också). Tror att en fet fena skulle vara bra där vi kör… (i Haga är de jag har tillräckligt bra, körde 2 storlekar mindre där med bara någon spin-out emellanåt, testade tom att köra 6,1 med en freestyle-fena, det gick men då fick jag spin-out ganska lätt…kul att prova ändå)
-
Du kan ju alltid köra ett benchmark med Miguel som kör ett Traction 8.5 i Österskär.
-
Nu vet jag inte var du bor, du har fått svar från stockholmare såväl som västkustbor och min erfarenhet är att det vi Stockholmare kallar lättvind är vindar där västkustbor ofta skiter i att segla och i stället vilar kroppen lite inför nästa riktiga vind.
Vad gäller planande gippar så är svårigheten i svaga vindar ofta att man har för hög fart in i gippen så man får backvind och inte får seglet att rotera i gippen. I det läget spelar det rätt liten roll om brädan har en gippvänlig form eller inte, problemet är att man måste sakta in när man går in i gippen för att komma runt, men samtidigt vill man inte sakta in så mycket att man slutar plana. Helt tvärtemot hur man seglar i starkare vindar, där man vill ta med sig så mycket fart man kan in i gippen, och lite till.
Själv har jag nästan lagt ner det där med att gippa i svaga vindar, för mig handlar lättvindssegling framförallt om att underhålla styrkan och flåset så jag orkar segla när det börjar tuta i så jag kan plocka fram 75-litaren. Om jag trots allt gippar så passar jag på när det kommer en vindby, annars slår jag i stället. Det har å andra sidan gjort att jag fått en helt annan rutin på att slå vilket har för med sig att jag numera kommer runt i ett och annat slag på min freewave 86:a och har provat enstaka slag på 75:an.
-
Träna teknik, jag är övertygad om att planing handlar otroligt mycket om teknik.
När vissa har svårt att plana, kör andra med mindre segel och mindre bräda. -
Japp det är jag medveten om och har nog en hel del att lära mig där… i somras tyckte jag att jag lärde mig att utnyttja segel-storleken litet mer i alla fall…
Det som är störst problem är egentligen att hålla höjd bättre o samtidigt plana samt att hålla planing genom vindhål (det sista kommer lösa sig med ett större segel är jag 100% säker på, behöver marginellt bättre tryck)
Höjdtagning löser sig nog också med större segel så man får bättre tryck, med 7,2:an har man ju knappt kunna hänga ordentligt (mer power!!!) Sen med en längre fena med höjdtagningsegenskaper så blir det perfekt.Litet mer planing ger litet mer övning så det blir nog en positiv spiral….
Tack för att ni delar er kunskap!
-
Knatte
Gäst31 oktober, 2009 vid 09:45Zurfman;586034 wrote:Japp det är jag medveten om och har nog en hel del att lära mig där… i somras tyckte jag att jag lärde mig att utnyttja segel-storleken litet mer i alla fall…Det som är störst problem är egentligen att hålla höjd bättre o samtidigt plana samt att hålla planing genom vindhål (det sista kommer lösa sig med ett större segel är jag 100% säker på, behöver marginellt bättre tryck)
Höjdtagning löser sig nog också med större segel så man får bättre tryck, med 7,2:an har man ju knappt kunna hänga ordentligt (mer power!!!) Sen med en längre fena med höjdtagningsegenskaper så blir det perfekt.Litet mer planing ger litet mer övning så det blir nog en positiv spiral….
Tack för att ni delar er kunskap!
Ibland kan man ju få lite bättre tryck i grejerna och man släpper lite på uthalet och bukar till seglet en smula.
Men samtidigt tappar man lite av övre gränsen av vad seglet kan orka hållla/vid överriggande förhållanden mm.:wink:
Logga in för att svara.