Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freerideköp

• Freerideköp

Publicerad av hildur_ på 28 december, 2007 vid 21:18

Hej!

Jag är på jakt efter ett komplett freeride-windsurfingkit.

Tidigare har jag surfat på farsans 27 år gamla bräda men nu i sommar tog jag en kurs i Åhus och fick känna på en modernare freeride-nybörjarbräda.

När jag diskuterade med min instruktör tyckte han att jag skulle satsa på en 130-140 liters freeridebräda med 6-7 kvm segel.

Jag fick nyligen svar på min annons här på steffo av en som vill sälja dessa produkter:

Bic Techno 272 125l
    460 mast, 30% kolfiber
    Gaastra Charger 6,5m2
    Gaastra Charger 5,0m2
    Bom Tecno limits

Priset sa han var runt 7000 kr.

Kan detta vara lämpligt att köpa?

Jag själv känner inte till märket och har blivit avrådd att köpa master med kolfiber innan. Hade varit intressant att höra era synpunkter.

Annars är min fråga till er vad ni tror är lämpligt att köpa istället. Jag har som sagt inte surfat jättemycket men jag kan alla grundliga manövrar och är villig att utvecklas. Därmed vill jag hellre lägga mig lägre än högre i volymklass.

Värt att tillägga angående vad jag ska köpa är att jag framförallt kommer att surfa i Habo Ljung, vad som nu är lämpligast att surfa med där.

Har ni något tips eller har ni kanske rentav ett överrensstämmande windsurfingkit till salu? I såfall får ni gärna skriva eller maila anton_palmqvist@hotmail.com.

Jag är mycket tacksam för alla typer av svar och synpunkter.
    //Anton

oscar svarade 16 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    28 december, 2007 vid 23:30

Hm. Det var runt 1990 som man brukade avråda folk från att köpa kolmaster eftersom kvalitetsproblemen inte var helt lösta på den tiden och flertalet kolmaster var ömtåliga lättviktsmaster för kappseglare. Idag är det kol i alla master, vågmaster och racemaster såväl som nybörjarmaster. Det är mest kolhalt och sånt som skiljer. Vågmaster med 100 % kolhalt utsätts ofta för väldigt mycket misshandel men går ändå väldigt sällan sönder.

Jag skulle säga att kitet du tittar på är rätt gammalt, ok, det är prylar från 2000-talet men 2000-talet har pågått ett tag nu. Säkert miljarder gånger roligare an farsans gamla grejer men en freeride modell 2007 i den storleken är ännu roligare att segla på.

• tim-eriksson

Medlem
    29 december, 2007 vid 09:42

Jag tycker det ser lite dyrt ut om det var från början av 2000 tal….

När jag skulle börja i sommras så köpte jag in bl.a. en 144 liters fanatic bee (01?), 3 st simmer segel från 02, 2 st master (30/75%) För en total kostnad på 4500 kr.

Så jag tror att du kan fynda bättre här på steffo om du bara väntar, i och för sig så plockade jag ihop mitt från olika säljare ska tilläggas.

• pure

Medlem
    29 december, 2007 vid 14:10

130-140 blir nog bra..

Här är nog en bra bräda till dig:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15667&sort=1&cat=12&page=3

Så kan du plocka ihop resten av grejerna vart som.. små prylar kan man ju köpa nytt utan att man
    behöver bli bankrupt men det är nog bra att börja med begagnade brädor och segel sålänge dom
    inte är för trasiga.

Om du har mer frågor och funderingar så skriv dom hellre i huvud vindsurfing forumet för där är det
    fler som läser och du får fler svar…

• oscar

Medlem
    29 december, 2007 vid 14:11

Ovanstående kit är ju komplett och ganska bra grejor att gå vidare på men ca 4-4500 kr är det kanske värt inte mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freerideköp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.