• Publicerad av nordgren på 3 februari, 2004 vid 20:37

Hallå, börjar bli lite sugen på Starboard Freesex 04, det finns en test på den i senaste numret av tyska surf, någon som förstår vad de säger och skulle vilja samanfatta det?

Egentligen är jag uta efter 108 litersvarianten men…
    Fast den är ju helt sjukligt bred 70,5 cm (!) Hur kan den vara att freerida med?
    Skulle vara kul att ha en man båda kan ligga och bränna runt med och börja lära sig att freestyla.

Någon annan freestylbräda som fungerar bra som freeride också? JPs freestyle ska ju passa utmärkt till detta men det verkar inte som något säljer sådana beggade (vill hällst köpa beg.)

oscar svarade 21 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    3 februari, 2004 vid 21:03

Freesex är kass för freeride enligt testet i SURF, däremot en sjuhelvetes tävlingsfreestyle…ska du freerida så är det JP eller fanatic som gäller.

• nordgren

Medlem
    3 februari, 2004 vid 21:05

Hum okej, ja det var ju lite tråkigt, jag tycker att starboard har så grymt snygga brädor. smile.gif
    Men skaten, fungerar den också bra om man vill freerida också?

• diil

Medlem
    3 februari, 2004 vid 22:26

Tror du behöver en smalare Freesex ändå, typ 61,3cm eller så, blink blink… wink.gif /D

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 07:58

Kan nog hålla med, föregående års freesex var mer allround.

• nordgren

Medlem
    4 februari, 2004 vid 11:51

Mjo fast diils är två år gammal, men visst, den är säkert grym ändå…

• bonasurf

Medlem
    4 februari, 2004 vid 12:05

Ursäkta frågan. Men vad är freeride??? Trodde att det var ett förlegat uttryck som mer eller mindre ersatts av just freestyle?

• nordgren

Medlem
    4 februari, 2004 vid 12:11

Freeride är när man ligger och bränner runt, kanske hoppar någon gång och drar en carve 360 eller två, medans freestyle är massa segelsnurr, hoppande, loopar på plattvatten och slidetrix typ.

Alltså freeride är betonat på att bränna runt och kanske göra något enklare trix imellanåt medans freestyle är hardcore trixing.

• diil

Medlem
    4 februari, 2004 vid 12:17

Jag tycker inte min 2002:a är att rekommendera till freeridande, den kan vara bumpig och studsig. Men det är inte brädshapen som gör detta, utan framför allt den höga stancen. Det blir jobbigt i längden att stå så högt upp på brädan som man gör på Freesexarna om man bara ska bränna rätt fram längre sträckor, man får fel tryck på brädan för att freerida skönt, speciellt om man är överriggad och behöver hålla nere brädan. Men detta är inget som bekymrat mig, jag har den inte till att köra snabbast i viken, jag hoppar och gör tysktrick på plattvatten (eller försöker), och då är den en smekning.

Jag har bestämt mig för att behålla den, så du behöver inte fundera på den om du nu gör det igen, Nordgren. Hoppas du hittar nåt bra!

/Daniel

• ola-h

Medlem
    4 februari, 2004 vid 12:18

Freeride är raktframåkning, gärna fort, med lite normala gippar och sådant inslängt här och där. Kan utföras på insjö eller i hav, på plattvatten, i chop eller i vågor.

Freestyle är ren tricksegling. Moderna freestyle är i princip enbart diverse snurrtricks rint diverse rotationsaxlar, huvudsakligen alltid i stropparna. ”Klassisk” freestyle är mer svängmanövrar (360 osv), segel- eller kroppssnurrning osv och är en närmnare släkting till freeride.

Övriga kategorier är race (formula, slalom, speed…) och våg.

Våg och freeride har för övrigt ett barn ihop: bump&jump, men våg har också sedan den tiden setts vänslas med freestyle. Supercross å andra sidan är resultatet av het natt i form av en trekanten med våg, slalom och freestyle i huvudrollerna.

• jeppe

Medlem
    4 februari, 2004 vid 14:34

Om du är ute efter freeride bräda, så har ju Starboard även en sådan linje, av vad jag förstår i världklass.

Skall dessutom vara grymt snabba. Bara att välja storlek.

http://www.star-board.com/products/carve.asp

• nordgren

Medlem
    4 februari, 2004 vid 14:39

Jo jag vet, det är mest dom jag har kikat mellan, var mest inne på carven förut men gick över till freesexen för att jag vill kunna trixa.
    Får se lite hur jag ska göra, JP freestyle kanske skulle passa bäst eftersom den fungerar bra till freeride också….hum är så osäker på vad man ska köpa, får se om något schysst kommer upp på beg. marknaden…det är ju inte kris att skaffa nytt.
    Men hittar jag inget innan senvåren så blir det nog en SB Carve, JP freestyle kanske en JP super-x eller så om jag köper nytt…

Carven skulle väll gå att lära sig freestyla med kanske?

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 15:42

Ja absolut, inga problem, en del storlekar har ju tillomed en channel för att greppa bättre vid willysar o vulcans..

• nordgren

Medlem
    4 februari, 2004 vid 17:03

Oscar, hur fungerar twistern föresten? Funderade lite på en sådan förut, bra att lära sig trixa med?
    Hur går den annars?

• oscar

Medlem
    4 februari, 2004 vid 17:48

gör ett sök på twister då hittar du allt jag skrivit om den…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.