Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › FREESTYLE BRÄDA SÖKES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
-
FREESTYLE BRÄDA SÖKES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
Publicerad av JOHN_j_RAMBOO på 26 april, 2004 vid 16:06En fet freestylebräda e jag sugen på, någon som passar mina kilon som ligger runt 60-65..vilket för mej är max 100liter!
Kommer troligen inte köra större än 6.0 på den..(som minsta 5.3)
Vill ha grymme poppen, samt lättplanad/lätt manövrerad..hyffsat kort bräda, järna skitkort, neråt 240
Alla förslag e roliga att kolla på, skriv mycket info!!!!
(bredd/längd/vikt/årsmod/volym/skick osv…)
järna bild oxå,höhö.
JOHN_j_RAMBOO svarade 20 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Lillbrorsans Starboard Freesex 96 2004 är 246 lång, 96 liter, 67 bred, 6,6 kg… som en skateboard ungefär. Kan nån annan bräda uppfylla dina krav bättre?
Och då brorsan har flyttat utomlands så är brädan till salu, med nygaranti och allt. Ett sammanträffande kanske.
-
asså, rambo jag vill inte pressa dig, men jag hoppas du förstår hur mycket du behöver den brädan!
-
Fortfarande ingen som kommer att sälja till dig utan att ta ett saftigt överpris när du visar att du är så korkad! (pga dumskallestämpeln är du fortfarande förlåten för att du postar i fel forum)!
-
Äh fan voodoo. Akta dig för att kalla folk för saker. Speciellt när det gäller just den här typen. Men det är klart, du har ju vart borta från matchen ett tag – jag har inte hört från dig på sistonne helt enkelt – så det tar ju lite tid att komma in i gemet. Den här typen har en himla frekvens och kommer fram med både det ena och det andra och man märker att det är nåt visst. Något är annorlunda. Revolution eller evolution, det är den nya generationen.
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst27 april, 2004 vid 14:24Haha..jag postar vafan jag vill!
Om dem vill få sålt grejjerna så väljer man rätt pris vilketsom..
“han med dumskallestämpeln” surfar lika bra/o mycket för det, o det e det som räknas..inte nog med det, jag her gryyyyyymt kul!!!
Har inte vart ute efter att bli vän med alla här inne, även om jag träffat nya surfarpolare..men det hör inte hit, nu var det en Freestylebräda jag var ute efter.Voodo..du suger elefant snabel!
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst27 april, 2004 vid 14:29Har faktiskt kollat på denna innan..tycker den är för bred.
Pratade med en annan om just bredden, men han tyckte inte jag skulle bry mej så mycket om just det..njaa, vet inte..det känns jävligt brett med 67 i mina ögon.
hellre den mindre varianten då kanske på 61cm…menmen.
-
Men dude… detta inlägg är inte särskilt allvarligt menat utan kom bara till för att……
Äsch Rambo vet proceduren!
Förresten Rambo…du suger fett C ya på SM -
Hej miljövännen
En F2 Compstyle 244 (2004) med mycket naturmaterial i form av kolfiber, kevlar och många oljebaserade produkter i. Vad säger du om det?
Måtten är
244cm lång
63,5cm bred
95 literJag seglade en sådan på långfredagen med en 5.6:a på. Det var en otroligt skön bräda!!! Den hade väldigt bra acceleration och var väldigt lätt under foten. Snabb! Kändes otroligt smidigt och liten trots sin storlek och det lyft som fanns i den. Den var helt enkelt väldigt bra!
Så det är bara att skrapa ihop 11.500kr och investera! För detta är en investering i pur lycka!/Staffan
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst27 april, 2004 vid 16:44hehe
Now we talking en bräda som börjar likna mina önskningar!
Låter supanice, det e väll mellan Compen o Playmate det står mellan..skall ta mej en funderare, har dock inte just nu den summa pengar..men det kommer!
-
88l bör passa dig.. den är grym..
-
Staffan; planar den nya comp stylen bättre än den gamla? Berätta gärna mer om vad du tycker när du testat den lite mer. Är sugen på en sådan eller en playmate….
-
Jo, det var faktiskt stor skillnad mellan den gamla och den nya compstylen. Utvecklingen har verkligen gått framåt inom freestyle!
Den gamla upplevdes lite som att den sög fast i tailen, den hade både mycket rocker, taillift och en ankstjärt. Det gjorde att du hade en trög planingströskel som krävde mycket kraft och/eller pumpning. Då du väl var uppe i planing höll den planingen bra även om den inte var snabb…
Den nya har ett helt annat släpp! Den accelereade väldigt mycket bättre och släppte direkt då jag fick en vindby! Dessutom så kändes den väldigt mycket lättare (vilket den också är, ett kilo!) och den är betydligt snabbare än den gamla. Förr blev jag alltid frånseglad men nu är jag lika snabb eller snabbare än vännerna på vattnet.
Man står väldigt bra på Compstylen! De har flyttat bak mastfoten och fram stropparna. Det gör att du står mycket mer centrerat än förr. Detta trodde jag skulle göra att den kändes seg i vattnet, men icke! Den känns värkligen inte seg utan loose och fin. Känslan att segla den – eftersom den är så kort, släpper bra och känns liten under fötterna – är som att stå på en wakeboard! Så otroligt smidig känns den!Jag startade ju naturligtvis att analysera alla dessa egenskaper med detsamma för att finna orsaken. Här är lite teoriserande:
Rockern – de har rätat ut den. 2003 var en banan vilket gjorde att den sög fast i starten, i år är rockerna rakare. Det skulle kunna göra den orolig och stötig i vattnet men det har de löst med att flytta fram stropparna samt att förändra tailen. Rak rocker ger också högre toppfart, snabbare släpp och bättre glid genom vindsvackor.
Tailen – en helt annan tail även om den ser lite lika ut. Den har en smalare yta vid fenan och den har skarpare kanter. Kanterna gör att den släpper bra och får bra fart. Den smalare ytan gör att den sväljer skvalpvågor bra. Du knäcker inte fotlederna. Tailen har dessutom lite nytta då du glider baklänges och börjar tappa farten – den skär inte ner som en traditionell tail gör.
Mastfoten – har flyttats bakåt. På 2003:an betydde en bakflyttad mastfot att den stegrade sig och sög fast. Men på 2004:an så fungerar det utmärkt eftersom rockern är rakare och de flyttat fram stropparna (jag satte dessutom stropparna längst fram efter lite testande – mycket bra). Du står mycket centrerat på brädan vilket förenklar i stort sett alla manövrar.
Fasade kanter – startar strax bakom mitten och framåt. Det gör att den glider runt lättare i spockar etc. i oroligt vatten.
Flaka nos – har jag inte lyckats testa än… Det kommerJag har hört lite rykten från öarna (läs Margarita inte Hönö och Öckerö… 😉 att F2:n fått toppomdömen som inovativ och väldigt lättmanövrerad och bra freestylebräda. JP är ok men ganska traditionell. Starboard är lite för bred och platt under vilket gör den till en fotledsknäckare i stökiga vatten. Aj! RRD fegar och har i stort sett samma shape som förra året (då de var testvinnare men utvecklingen går ju som sagt framåt).
Nu har jag köpt den stora Compstylen. 246/68,5/110liter. Det är pga att jag är större och vill segla 6.4:a på den. Jag har inte hunnit testa den utan bara den lilla (244/63,5/95liter). Så jag återkommer med testomdömen på den stora. Den ser dock mycket spännade ut och kommer säkert införliva mina högt ställda förväntningar.
/Staffan
-
Halllå det e ju en sån som jag har ju fast större…(hehe)
Vilket år som helst blåser det… -
Jo du Stefan. Jag har en liten funderare om dina rekommendationer. Det är ju klart jag är partisk och försöker se saker och ting på annat sätt.
Jag var ju på Margarita en månad i januari/februari förra vintern och 4.7- till 5.2-vind i chop hör ju hör till de vanligare förhållandena på Margarita. Det sätter gränser för hur stor yta man vill ha under föterna som trycker tillbaka…
Vi här hemma seglar ofta 6.2 och 5.4 och det ger lite planare förhållanden.
Jag skulle vilja höra utlåtande av freestyle-brädorna mot varandra i 6.2- till 5.4-vind, typ den segling vi får här i Sverige.
Niklas
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst28 april, 2004 vid 14:20Vet du något mera om Naishen?
E oxå sugen på den som faen..har samma choice som du, Playmate eller Compen, men det lutar åt Naishen..bara för de är en Naish
Men o andra sidan så låter Compen som en grym bräda enligt “miljögrodan”
Mycket roligare att höra från någon som seglat den än o bara läsa ett test..
Logga in för att svara.