Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle el. freeride?

• freestyle el. freeride?

Posted by anonym-anvandare on 22 september, 2001 at 15:34

tänkte köpa en ny bräda, har haft en freeride innan, men skulle jag inte lika gärna kunna ha en freestyle, funkar den köra i vågor och så också, alltså inga extrema vågor, vilka är de stor skillnaderna egentligen. hade tänkt att volymen skulle vara omkring 100-110 liter

anonym-anvandare replied 23 years, 3 months ago 5 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    22 september, 2001 at 21:12

Köp freestylebräda om du gillar tricks,brädan är slöare men dem planar tidigare än freeridebrädan.
    Freeridebräda = fast,spätta

• anonym-anvandare

Member
    22 september, 2001 at 21:23

Heloooooo

Köp en F2 air 265. Det gjorde jag och jag är nöjd. Planar bra, lätt att trixa med och fungerar OK i vågor. Den är på 115 liter.
    Det enda jag kan anmärka på är att den är lite ömtålig och att fenan de skickar med är för liten.

/Johan

• frank

Member
    23 september, 2001 at 08:06

kan man säga att freeridebrädan är lite stabilare, det gillar jag, har freestyle brädan ett lika brett vindregister som freeridebrädan?

• dude

Member
    23 september, 2001 at 11:27

freestylebrädan är stabilare eftersom den är bredare. freeridebrädan har ett bredare vindregister eftersom den är smalare och därför kan seglas i hårdare vind och krabbigare sjö.

Mvh,

Niklas

• kris

Member
    23 september, 2001 at 14:43

Seglingsställningen är mer upprätt på freestylebräda, stropparna är lite längre fram och längre in på brädan. Det kan bli lite obekvämt för anklarna om man bara ligger och drar, f-sbrädan är ju inte till för det egentligen. Läste någonstans om en ny f-sbräda vars däck var betydligt plattare än tidigare vilket gjorde det obekvämt (för fotlederna) på raksträckorna.

• pete

Member
    24 september, 2001 at 08:07

Vilken brädtyp är bäst att hoppa & ha kul med i småvågor/chop om man jämför en freeride med en freestyle på 100-110 liter? Har själv en freeride på 105 liter från -97. Känner mig ännu inte riktigt motiverad att byta ut den. Borde jag det?
    Diskussion, tack!

• anonym-anvandare

Member
    24 september, 2001 at 09:55

Varför inte köpa t.ex. en F2 max2air? Det lär vara en “convertible” eller som jag kallar det free-ride-style. Köpte en sådan på Surfcompaniet i Göteborg för några veckor sedan. Den fick ersätta min F2 axxis 273. Med sina 100 liter, 259 lång, 60 bred är det en freestyle-betonad freeride-bräda. Efter att ha seglat in mig lite på min nya bräda kan jag jämföra de båda brädtyperna:

Sammanfattning:
    Man förlorar ganska mycket vad gäller toppfart och kontrollerbarheten och bekväm segelställning i höga farter. Samtidigt vinner man en del när det gäller avancerade trick, hopp och tidig planing. Förmodar att en ren free-stylebräda ger ännu mer trade-off på hög fart varför jag rekommenderar nämnda brädtyp (convertible) för de som inte tävlar i free-style. Testa dig själv: På väg till surfet, tänker du: “Idag ska jag segla ifrån alla och bränna järnet på slören” eller “Idag ska jag sätta det där tricket som ingen annan i viken klarar”? Välj bräda efter svaret men välj ingen renodlad free-stylebräda om du inte är proffs.

max2air:
    + något stabilare och mer förlåtande i manövrar där man inte planar
    + mycket lättare att hopppa med
    + något mer lättsvängd i t.ex. vågridning
    + lättare att utföra f-s-trick , t.ex. willy skipper, där man står på nosen
    + planar tidigare
    + något lägre vikt
    – mindre stabil i höga farter i choppigt vatten
    – något slöare, lägre toppfart
    – obekvämare segelställning, framförallt för fötter och smalben
    (detta beror säkert på att jag placerat fotstropparna för vågridning/manöverbarhet mot mitten på det plana däcket. Det går att placera dem betydligt längre ut vilket säkert ger en behagligare segling.)
    – ömtåligare. Bara väntar på att dra masten i nosen…

/Robert

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle el. freeride?

You must be logged in to create new discussions.