Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle- eller freeridebräda?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Freestyle- eller freeridebräda?
Publicerad av nachoman på 8 maj, 2007 vid 10:31Jag har surfat under -90-talet med en massa olika brädor och har idag börjat igen och köpt en freestylebräda. Men jag har funderingar om den verkligen är tillräckligt stor för att nyttjas i Sthlmsområdet och ostkusten, den är på 109 liter. Man vill ju ha så många planande segeldagar som möjligt och ändå ha en bräda som känns livlig och snabb.
Det jag vill är ju att plana så fort som möjligt!
Frågan är då, vad skall man ha för bräda för snabb planing och rolig åkning? (vill inte ha formula)
nachoman svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
@Nachoman 381724 wrote:
Jag har surfat under -90-talet med en massa olika brädor och har idag börjat igen och köpt en freestylebräda. Men jag har funderingar om den verkligen är tillräckligt stor för att nyttjas i Sthlmsområdet och ostkusten, den är på 109 liter. Man vill ju ha så många planande segeldagar som möjligt och ändå ha en bräda som känns livlig och snabb.
Freestylebrädor är oftast ganska långsamma. 109 liter freestyle (en JP kanske det är?), är rätt ordentligt stor. Men inte nödvändigtvis lämpad för stora segel för att pressa fart i lättvind. En till volymen lika stor, eller något större (110-130liter kanske) freeride/freerace bräda är nog bättre om du prioriterar att ligga å bränna. Fundera över vilka segel du vill köra (kanske 9.5 8.0 6.5 för lättvindsspektra på ostkusten), och välj storlek på bräda utifrån det.
Är prioriteten däremot att ladda manövrar, så som spockar, grubbies, flaka etc. så ska du ha en freestyle.(och då är nog 109 helt ok för sthlm-segling)
-
Misstänkte nästan att det lutar åt freeridebräda istället. Det är mycket riktigt en JP 109 och till den tänkte jag köra NP Expression 6,5 till en början. Jag kommer ju mest att åka fram och tillbaka och gippa och ibland i lite småvågor. Passar en freeridebräda till detta segel?
Vilken freeridebräda isåfall? Har kollat lite på Mistral Explotion! -
@Nachoman 381734 wrote:
Misstänkte nästan att det lutar åt freeridebräda istället. Det är mycket riktigt en JP 109 och till den tänkte jag köra NP Expression 6,5 till en början. Jag kommer ju mest att åka fram och tillbaka och gippa och ibland i lite småvågor. Passar en freeridebräda till detta segel?
Vilken freeridebräda isåfall? Har kollat lite på Mistral Explotion!109 är inte så dum att bara ligga och bränna med jag har kört min 109 med 7.5 6.3 5.8 och det är ok. 7.5 är väl aldrig kul men 6.3 är helt okej att trycka på. Nu gör inte jag det men du skulle ju kunna köra dubbelstropp bak och lite större slalom fena. Jp är dock en ganska snabb bräda för att vara en freestyle plus att du kan ladda på med den.
Exp 6.5 borde vara kanon på den!
Charlie
-
Håller inte med om farten heller, jag tappar någon eller några knop mot hyggliga slalom-gubbar med fina Pryde-camber på JP, på min Nasih Playmate 116. Med bra teknik och rätt vikt/längd så går det att få fart på det mesta!
-
Så då är den alltså helt ok att ha som freeridebräda?! Vad blir fördelen respektive nackdelen att gå på en lite större bräda typ freeride? Jag tänker framför allt på hur tidigt man kan komma upp i planing och hur lätt/svårgippat det blir!
Tack för alla svar förresten 🙂
/Lage -
I förhållande till sin storlek så tror jag att en JP 109 planar minst lika tidigt som en JP Xcite Ride 130 (typiskt freeride-altarnativ)…
Du har ju faktiskt en väldigt lättplanad bräda i förhållande till sin storlek. En fördel med just JPs freestyle brädor är ju att de går att köra som freeride.
Köp en 34-36 freeride fena, en begagnad 7.5a, skruva i dubellstropparna bak och sätt de främre långt ut. Kommer att funka bra, och du har en kalasbra bräda att lära sig gippar, manövrar och hopp med. Fin att loopa med oxå…
Gräv där du står, blir mitt tips här.
-
Tack för svaren. Ni har övertygat mig om att det är en bra bräda även för mig:)
/Lage
Logga in för att svara.