Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle eller wave eller fs/w bräda?

Taggad: ,

• freestyle eller wave eller fs/w bräda?

Publicerad av marra på 5 november, 2003 vid 22:13

jag har kört på min 105liters freeride från -97 i ungefär 1,5 år nu och känner att jag måste byta till något som mer passar mina behov. ok, den är lätt att gippa med, snabb mm..
    men känns omöjligt att lära sig hoppa. jag har införskaffat en vågbräda för 500:- (även den -97 års modell) för jag tänkte att det blir lättare att hoppa med. har dock inte fått tillfälle att prova den. det jag tänkte på är att stropparna sitter precis invid varandra på vågbärdan, men ca 15cm ifrån varandra på freeriden. därav måste det vara svårare att hoppa med den, för brädan liksom välter i luften… hamnar på högkant, men i alla fall. jag vill ha en bräda som passa allt ifrån att lära sig grubby till framåtloopen. samt att den ska vara lätt att plana med även i svagare vindar, vilket min lilla vågbärda absolut inte är. ska man då ha nån sorts freestyle/wave hybrid? en större vågbräda? eller en mindre freestyle?
    eller ja.. jag vet inte..

tips?
    tongue.gif

ola-h svarade 21 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 november, 2003 vid 09:01

Fanatic Skate är ett tips, har bra ‘pop’. Goya Freewave ska vara grymma också. Annars har vi JP Freestyle eller Freestyle Wave, hoppar mer på att dom får upp så bra fart.
    Mistral Joker finns också, ska vara en ännu mer dedikerad freestyle bräda.

• ola-h

Medlem
    6 november, 2003 vid 14:38

Du nämner ju inget om segling i vågor, vågridning etc, så jag tycker inte en stor vågis är det rätta. Inte heller en “freewave” (som inte är detsamma som freestyle/wave) alá Fanatic Freewave eller Starboard EVO. Faktiskt låter det inte heller som en freestyle/wave är det rätta eftersom även dessa vågor har justerat designen för att funka hyfsat i vågor. Nej, det låter som en freestyle är det rätta, perfekt för grubby och framåtar. Möjligen kan det vara tveksamt med gipp-egenskaper och ren speed, men om du väljer någon av de aningen mer freeride inriktade freestylebrädorna (säg JP eller något år gamla Starboard) så bör du hamna rätt.

FUnderar du på lite vågor är nog en freestyle/wave rätt. De har i allmänhet bra freeridepotential också och kan klara en del moderna freestyletrick de med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle eller wave eller fs/w bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.