Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle fena i hårdvind

  • freestyle fena i hårdvind

    Publicerad av snaffe på 7 maj, 2007 vid 17:18

    Ska köpa en ny fena till min skate 100 -05. Fenan skall fungera bra till 4,5 och 4,0. Söker kontroll i dessa vindar och att den ska vara bra till freestyle såklart. Vill dock inte ha en fena som man behöver kämpa hela tiden med för att inte få spinout med.

    zehlertz svarade 17 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hakman

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 08:34

    Det går inte att kompromissa här. Antingen har du en jättekort som är grym till freestyle och inte har någon stabilitet, eller tvärtom. Personligen så tycker jag att korta fenor är mycket goare. Du kan alltid kapa fenan så att den får perfekt längd sen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 maj, 2007 vid 12:57

    G-sport Freestyle T1 21cm.
    Riktigt Grym fena som inte ser så speciell ut.
    Tati & Tonki kör på dessa fenor.

  • ola-h

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 15:35

    Jag tror Drakes (Starboard original) Crossoverfena är densamma som G-sport T1. Helt säkert är att den är designad av Curtis och ser likadan ut. Dock är jag osäker på om dn finns i mindre än 22cm, men det är en rätt smal fena (jämför med en del andra freestylefenor) så 22:an kan kanske funka OK.

  • naish

    Medlem
    9 maj, 2007 vid 20:31

    Som hak säger. Kapa din fena själv så du får rätt mått.. Har jag gjort med alla mina freestyle fenor och det funkar skit brao!

  • snaffe

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 10:26

    Kapa är jag inte riktigt sugen på den jag har funkar riktigt bra till 5,7 men just i hårdvind börjar det bli tufft. Vad tror ni om Lars Pedersens freestylefenor.

  • snaffe

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 10:27

    G-sport Freestyle T1 21cm.
    Riktigt Grym fena som inte ser så speciell ut.
    Tati & Tonki kör på dessa fenor.

    Var köper man dessa?

  • jonteasu

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 15:54

    @snaffe 382227 wrote:

    Kapa är jag inte riktigt sugen på den jag har funkar riktigt bra till 5,7 men just i hårdvind börjar det bli tufft. Vad tror ni om Lars Pedersens freestylefenor.

    Tror dom menar att du ska köpa en ny som är förstor, och sedan kapa.

  • militaren

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 08:13

    Min åsikt är att 21 cm är för stort. själv har jag testat mig fram och kapat av en MFC Freestyle 25 cm till 18,5 och använt den fenan till segelstorlekarna 4,5-6,1 utan att uppleva spinouts. kör på en 105 literbräda och väger 70kg.Ska kapa en till fena för segelstorlekarna 4.1-4.5 och ska testa med en längd på ca 16 cm. det jag vill få fram är att du får mer utav din bräda med en mindre fena. det är dom erfarenheterna jag kan dela med mig av.

    //Micke

  • zehlertz

    Medlem
    12 maj, 2007 vid 15:39

    Lyckas du köra sjukt på mkt kanten m brädan så kan du med hjälp av en sjukt liten fena hålla ditt 4,7 väldigt mkt längre än med en längre fena.

    jag gjorde min fena lite för kort (blev 13cm). resultatet blev att brädan går konstant på sladd (alltså mkt mer grepp än vid spinout, men fortfarande lite på snedden). MAn roterar fort som satan, men tappar all lyft när man ska hoppa.

    JAg har bara kört den med 4,7 86liter freestyle/wave (som e min största bräda).

    men märkte att dagar då jag eg skulle kört 4,2 med en vanligt 19cm fstyle fena så kunde jag köra 4,7 o den lilla fenan…
    som sagt ta ett par gamla vågfenor, kapa, slipa o känn dig fram… kapa cm för cm…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle fena i hårdvind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.