Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle kategorier

• Freestyle kategorier

Publicerad av gear78 på 14 juni, 2006 vid 08:32

Hej, av det jag läst på forumet har jag förstått att man delar in freestylebrädor i två kategorier – allround freestyle (ex. JP Freestyle och Fanatic Skate) samt en kategori med mer extrema, utpräglade freestylebrädor (ex. rrd tt, f2 chilli).

Stämmer det och kan man få fler exempel på allround freestyle-brädor tack!?
    AHD FS t ex, är det allround eller mer åt det extrema freestyle-hållet?

philippos svarade 18 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • gear78

Medlem
    14 juni, 2006 vid 08:34

Och vad är egentligen skillnaden? Brädans rocker eller tailens utformning??

• philippos

Medlem
    14 juni, 2006 vid 11:14

Jag upplever det så här:

2004 – JP och Fanatic tillverkar, precis som du beskriver, mer allround-betonade freestylebrädor som passar minst lika bra för freeride. F2s freestylebräda Compstyle var en av de första brädorna att vara mer åt det extrema, utpräglade hållet och fick väldigt mycket uppmärksamhet. Compstylen var både bredare och kortare är konkurrenternas och shapen visade sig vara väldigt lyckad. Den hade även väldigt vulgära fasningar i form av bl.a. spocktailen bakpå brädan.

2005 – JP och Fanatic övergår nu också till att göra mer extrema freestylebrädor men lyckas även baka in fina carvingegenskaper på ett nästan bättre sätt än konkurrenterna.

2006 – Ja vad ska man säga. Alla märken verkar ha hajjat hur man ska shape:a en freestylebräda och idag känns det knappt som att det finns någon dålig freestylebräda. Av de brädor jag har sett (RRD, Tabou, F2, Fanatic, JP) verkar alla se grymt sköna ut. Någon som kan säga/sia något om 2007?

/ Filip
    …som seglar på en F2 Chilli 107 och är mycket nöjd.

• gear78

Medlem
    16 juni, 2006 vid 12:51

Tjena, du har säkert rätt i att det inte finns någon dålig freestyle-bräda (nåja, nån finns det väl alltid) men det är nog fortfarande så att en del är med åt freeridehållet och en del är mer åt det extrema freestylehållet.

Any clue, någon?

Någon som seglar på AHD-brädor?

• philippos

Medlem
    16 juni, 2006 vid 23:42

En annan anledning till varför jag tror att alla freestylebrädor blivit mer freestyleorienterade och mer lika varandra är att det på senare år dykt upp brädkategorier som ligger väldigt nära freestylebrädorna t.ex. cross-brädor. Vill man ha en freestyle som även funkar i vågor köper man en stor freestylewave. Vill man ha en freestyle med freeride-egenskaper köper man en liten bräda i cross-kategorin.

Det finns säkerligen nån freestylebräda som inte håller riktigt samma klass men av de märken jag räknade upp så tycker jag att alla verkar hålla en väldigt hög standard.

Jag har inte hört så mycket om AHD. Det är ju inte det vanligaste märket direkt. Om jag ska grunda en åsikt på de två AHD-brädor som jag har testat så kan jag väl bara säga att jag är måttligt imponerad.

Vad är det du söker egentligen? Vill du ha en freestylebräda med bra freeride-egenskaper och isf varför?

/ Nyfiken Filip

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle kategorier

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.