Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle med 77 litersbräda

• Freestyle med 77 litersbräda

Publicerad av aronh på 4 oktober, 2007 vid 11:43

Jag har precis skaffat mig en ny bräda med måtten L:244cm B:57cm V:77liter. Rekomenderade storlekar är 5.3 och ner till 4.0 eller något i stil med det. Den är mer åt freestyle/wave hållet. Har inte hunnit prova den ännu. Hur funkar det att ha detta som enda bräda? Hur funkar det att köra freestyle?
    Jag väger ca. 65 kg (Det är mest på tanke på min vikt som jag frågan) och har brukat köra 5.3 och neråt. Jag planerar eventuellt att skaffa något större men inte över 6.0 m2.
    Jag har precis lärt mig vulcan och sicktar nu på att lära mig spock, grubby och shove it. Jag har en freestyle på 105 liter och en klassisk vågbräda på 83 liter (lite längre och smalare, inget som inbjuder till freestyle direkt). Jag vill försöka klara mig på en bräda om det är möjligt.

donpedro svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • styret

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 16:30

det funkar ju men man får ju itne ut maximalt med dagar på vattnet. jag har gjort mej av med store freestylebärdan och kör nu bara min 74liters klassiska våig och tycker det funkar fint att freestyla med. jag gör inget avancerat men vulcano och willyskipper går fint. har fåt runt den halva varvet i flaka några gånger med men vet inte hu det har sett ut. kanske bara känns som det.

det funkar om man mest freestylar dom dagfar det inte är vågor men vill bli freestylefantom så är nog något som det du har runt 100 liter den rätta vägen.

• militaren

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 16:37

Mina erfarenheter att freestyla på en 77L FSW är på en Goya ONE 77L med följande mått:

Volym 77 liter
    Längd 233 cm
    Bredd 56.8 cm
    Vikt 5.5 kg
    Fenbox Powerbox
    Fena 22 cm
    Segelstorlekar < 6.0 kvm Har freestylat i ungefär ett år och lärt mig det flesta tricken på en 105L freestyle bräda. Testade nyligen att köra freestyle tricken på den lilla brädan också med bra tryck i 4.5 och satte hela mitt registret utan problem spock, spock 540, flaka, grubby m.m. skillnaden jag kan tycka mot att köra freestyle med en större bräda är att brädan svarar snabbare och allt går snäppet fortare, bra för en med erfarenhet på tricken men det kan vara ett hinder om man vill utvecklas snabbt i freestyle djungeln. Väger 73kg. //Micke

• aronh

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 17:59

Låter som det inte blir så dumt att ha den som enda bräda. Jag kör(eller försöker) nästan bara freestyle när det inte är vågor. Klart att det blir svårare men men…
    Tack för svaren. Det är så bra med ett forum som funkar såhär bra och att man kan få svar på frågor.
    Är det någon som vill skjuta in något så varsågod.

• donpedro

Medlem
    4 oktober, 2007 vid 22:02

Jag tror att när du väl kan tricken är det lungt att köra dom på vågisen när det är bra tryck. Prblemet är väl när man ska utveklas och lära sig nytt, då blir nog vägen till framgång ganska mycket längre om man bränner runt på en vågis jämfört med en didikerad freestyle. Men de e klart det går men jag tror det krävs lite mer tålamod och mer träning för att lyckas samtidigt som du begränsar antalet dagar i och med att ha en mindre bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle med 77 litersbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.