Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle progression för nybörjare

• freestyle progression för nybörjare

Publicerad av nossodo på 23 juli, 2006 vid 07:35

Tjena!

Har vindsurfat 20 år till och från (mest från kanske ;). Är säker på små brädor, använder hängsele och stroppar, vattenstarten är bombsäker, kan hoppa lite och gipparna sitter väl 90% av gångerna. Jag skulle vilja ha lite tips om vad som är nästa steg, och nästa… Tips på bra siter, har läst det mesta på guycribb.com

Kan någon också beskriva de olika hoppteknikerna och vad som skiljer, hur gör man tex en pop, har inte hittat någon bra förklaring till det, är det mycket teknik eller poppar man högre ju starkare och spänstigare man är?

Vilken utrustning är bäst att lära nya trick på, tex heli tack märkte jag att funkar bra att lära på en större bräda, finns det fler?

emil_h svarade 18 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • emil_h

Medlem
    23 juli, 2006 vid 15:22

Jag kan rekommendera att du börjar med Duckjipp. De ser oehört läckert ut om man gör det snyggt i full planing. Jäkligt lätt att utföra dessutom. Ladda upp rejäl fart på halvvind, flytta bak bakhanden långt, i samma ögonblick som du ska falla av så släpp framhanden, då kommer seglet att “trilla ner”, och i samma ögonblick som det gör det tar du tag med andra handen på andra sidan. Det går ganska automatiskt efter att du släppt framhanden, går inte att misslyckas. 😉

Med “pop” menas att du kan hoppa upp brädan utan någon våg. Det fungerar ungefär som när du poppar/hoppar upp en skateboard. Svårt att förklara men du studsar liksom upp brädan med fötterna. Trycka ner med bakfoten sen trycka upp med framfoten….tror jag. :S När du kan poppa så kan du exempelvis börja med vulcan.

Bästa brädtypen för freestyle är givetvis en freestylebräda. Men man kan göra de enklare tricken med de flesta brädor.

http://www.guycribb.com/userfiles/documents/vulcan%20Jan%2005.pdf

http://www.continentseven.com/moves.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle progression för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.