Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle segel till freeridebräda?

• freestyle segel till freeridebräda?

Publicerad av anonym-anvandare på 3 juni, 2003 vid 08:22

Såg ett Np freestylesegel här som jag funderar på att köpa. Nu har jag ju knappast någon freestylebräda utan en gammal freeridebräda. Bliur det några problem med ett freestylesegel till min gamla freeridebräda??

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • zehlertz

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:28

på en freeride kan du ta alla segel…

finns kanske vissa är mer optimala, men om du inte är nån pro så kommer du bara njuta av ett lätthanterligt skönt segel…

kanske med ngt sämre fart…

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:29

Lite lite info om din bräda, förhållanden och segelstorlek, men skjuter lite från höften ändå…

Om inte din freeride-bräda är rätt gammal (mer än åtta-tio år) så borde det funka fin-fint, framförallt för segel mindre än sexhalv, typ.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:35

jo det var jag med astrorocken, seglet är ett 7.0Np -01

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:44

Jamen, då har vi ju haft en skön harang tidigare om det här.

Soul 7.0 01 har jag själv haft. Gillade det mycket (snudd på att jag ångrar att jag sålde det).

Ett “snällt” segel, väldigt lättmanövrerat för sin storlek, lättriggat, hygglig fart (förvånansvärt bra för ett freestylesegel, tyckte jag) och kul att bränna runt med sådär i största allmänhet. Kändes mindre än sjunoll, vilket är ett bra betyg tycker jag.

Som en förlängning av vår tidigare tråd – bara att testa! Om inte annat kommer du att ha en bra sjunolla för att lära sig manövrar och utvecklas vidare med (om det nu inte skulle funka hundraprocentigt med Astron men du sedan köper en lite modernare bräda oxå).

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2003 vid 08:59

personligen tycker jag att man skall köpa en svingammal
    fatnose bräda, gärna f2 sunset slalom och sen lägger
    man resten av pengarna på ny 100%kolmast+kolbom och ett
    sprillans NP segel.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:07

tack, tack. Blir det märkbart sämre fart jämförts med ett freeride? Nåt som ett icke-pro märker?
    /Tomas

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:09

Absolut. Glöm inte att komplettera med en tokdyr custom Deboichet 70 fena (hård) så är du kitad för lättvindsdagar och kan ge formulagubbsen en rejäl match oxå! 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:12

Näe, inte sådär väldigt mycket sämre fart. Sålänge du åker på Astron så lär det inte bli några enorma fartskillnader mellan en modern freestyle eller freeriderigg.

Har en kompis som regelbundet åker om folk med freeride och freerace-segel på halvvind och slör med sina freestyle-prylar. “Bara att hålla i” som han brukar säga.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:12

det blir allstså ingen större fartskillnad mot ett freeridesegel??

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:16

Hur stor är stor? Ah, dessa ständiga filosofiska frågor. Eh.

Men på ett mer praktiskt plan. På halvind och slör kommer du inte att märka någon större skillnad. Dock är ett freeridesegel både enklare och snabbare att ta höjd med för de flesta, kräver mindre för många att få ur mer fart ur ett freeride-segel än freestyle, eftersom de har lite annan balans och oftast längre bom.

Farten i freestyle-segel är helt OK. Men om fart är tokigt viktigt så finns det ju såklart andra, snabbare segel, att välja. Men på din Astro tror jag att ett modernt freestyle-segel duger fint och kanske till å med är bättre än en modern freeride-rigg.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:21

Thank you my friend!
    /T

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing freestyle segel till freeridebräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.