Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle som freeride..och freestyle?

• Freestyle som freeride..och freestyle?

Publicerad av surfjohan på 4 juli, 2005 vid 06:44

Har funderat ett tag nu på att kanske byta ut min jp fr 129 mot en freestylebräda. Har redan en freestyle/wave på 99 liter som jag kör när det blåser lite mer. Jag skulle vilja veta vilken freestylebräda som funkar bäst att köra freeride (blasta i 7 – 12 m/s) med och om freeride upplevelsen kommer vara roligare alternativt sämre med en freestylebräda. Om vi nu ska ta nån som exempel så kan man ju börja med en Fanatic skate 112 -03, vad tror ni om den med hänsende till min frågeställning och jämfört med min nuvarande freeride? Väger ca 83 kg.

Tacksam för svar!
    Peace!

soulandradical svarade 19 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • adde

Medlem
    4 juli, 2005 vid 09:04

Skaten 03 var riktigt bra både som freeride och freestyle. Carvar helt okej och är rätt så snabb. Tyckte kanske den var lite smal i tailen för freestyle (glida bakåt etc.) men det gör den ju andra sidan bättre för carving trick.

/adde

• philippos

Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:15

Helt rätt att byta freeridebrädan mot en freestyle. Du kommer upptäcka att det finns mycket annat än bara gippar och slag att göra på plattvatten. Skillnaden är i stort sett att freeridebrädans sväng/carvingegenskaper minskats till förmån för freestylens pop- och snurregenskaper. Freestylebrädan är inte lika kursstabil och känns lite som ett tefat. När den planar upp känns den som en skateboard och inbjuder till ett aktivt trickande.

• surfjohan

Medlem
    5 juli, 2005 vid 07:48

Ok. Ingen som har en skate 112 -03 som kan säga hur den är att ligga och blasta med och om den är lättgippad och så vidare?

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 07:53

Jag har kört en del på den där. Den har bra fart (utan att vara någon raket) och funkar fint för att ligga och bränna med. Svänger riktigt bra, men det kan man ju vänta sig. När jag körde Skate 112 med 6.2 var det riktigt kul. Även Skate 64 kan vara värd att kolla efter (föregångaren).

Några “freestyle” brädor som även de är väldigt freeride-vänliga är JP, även om de blivit mer freestyle-orienterade efter 2004. Har själv haft en JP Freestyle 115 och den funkade utmärkt för cruising. Möjlighet till dubbelstropp bak, främre stropparna hade både yttre och inre fästen. Tyckte faktiskt att den hade riktigt bra fart, väldigt lättplanad var den oxå för sin storlek.

Stajla På!

• adde

Medlem
    5 juli, 2005 vid 07:53

Du läste inte mitt inlägg en rad ned?

/adde

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 08:13

och här är det ju som upplagt för att skriva något raljerande i stil med “det är ingen som läser dina inlägg” eller “vem bryr sig vad folk med sloganizers tycker?” eller “adde – we try harder” eller… 🙂

Men sånt gör inte jag. Jag är snäll, minsann.

Lite att göra på jobbet, moi? Nejdå. Jag säger som Bob Hund – jag stänger av min mobiltelefon, det är ändå ingen som ringer till mäijjjjj.

Surra På!

(och snart kommer nästa inlägg – “Adde – the revenge of the sith”)

“the mean lean forum lurking machine”

• surfjohan

Medlem
    5 juli, 2005 vid 08:21

he he.. Jo jag läste ditt inlägg Adde, bara det att det kan vara trevligt med fler erfarenheter även din åsikt säkert är väldigt skarpsynt wink.gif Ok, tack för infon dudes.. Tål väl att fundera på detta då.. Man vill ju inte göra nåt felköp. Sen funderar man ju på om det är tillräckligt med volym och så för att den ska ersätta min jp 129 som lättvindscruiser men samtidigt ha freestyle egenskaper.

• adde

Medlem
    5 juli, 2005 vid 08:32

Jo visst är det lite träligt på jobbet just nu…

På 83 kg kommer Skate 112 gå rätt bra i 7 m/s och 7.0. Sätt på en lite större fena än originalet så kan den kanske klara 7.5 men jag tror inte det ger specielt mkt tidigare planing. När det gäller snabbheten så körde några i Fanaticteamet superX med skate 04 på Fuerte förra året.

En mkt bra bräda som min sambo har tagit över nu.

/adde

• s

Medlem
    5 juli, 2005 vid 11:31

Svar till:

Jo visst är det lite träligt på jobbet just nu…

På 83 kg kommer Skate 112 gå rätt bra i 7 m/s och 7.0. Sätt på en lite större fena än originalet så kan den kanske klara 7.5 men jag tror inte det ger specielt mkt tidigare planing. När det gäller snabbheten så körde några i Fanaticteamet superX med skate 04 på Fuerte förra året.

En mkt bra bräda som min sambo har tagit över nu.

/adde

[/ QUOTE ]

Intressant att hon “tagit över” din Skate! Det är ett fenomen jag råkat ut för också. Man lånar ut en sak till flickvännen och helt plötsligt säger hon “min kolbom” och “min freestylebräda” när jag skall använda dem igen… Då vet man! Det är kört, det är övertaget och alla chanser att sälja och få in lite kosing är brända!!! wink.gif

/Staffan

• dr-masse

Medlem
    5 juli, 2005 vid 11:42

Oaaaah! Vilken bra spaning! Gäller ju så oändligt mycket mer än surfprylar. Jag önskar att jag en dag kunde får höra från min formidabla fru “var är min Fanatic Skate?” men det lär inte hända…

Själv skall jag redan idag gå hem och fråga var frun har lagt min nya handväska.

Spana På!

• surfjohan

Medlem
    5 juli, 2005 vid 12:14

he he.. jag ska kanske sälja min jp freeride till min flickvän smile.gif Varför gör ni inte så?

• soulandradical

Medlem
    5 juli, 2005 vid 13:28

ni ska vara [email=”jk@#lgt”]jk@#lgt[/email] glada att era fruar säger “min” om kolbommar, brädor och diverse utrustning. smile.gif

Allt blir så mycket lättare om de är med på resan:
    *lättare att få förståelse för säsongens feta investering som ju egentligen skulle gått till vindsisoleringen etc.
    *lättare att få förståelse för att man vill semestra på en blåsig strand (eller på en kall och blåsig strand som Klittmöller ofta är när det blåser)
    *lättare att få förståelse för att man bara måste dra ut på midsommar eller före ett barnop osv

you name it, det finns hur många fördelar som helst

• lars_k

Medlem
    5 juli, 2005 vid 13:46

Jag har en Skate 64 (02:an med 112l) och tycker den är ganska freeride:ig (lättplanad,riktningsstabil,carvar bra,fullfartsgippar…). Dock har den inte samma pop och lösa känslan som t.ex brorsans F2 Compstyle 258. Kanske beror det också på fenan som är mer åt vågfena på Compstylen jfrt med Skatens mer raka fena.
    Tyska SURF har alltid sett Skate:n som en väldigt allround bräda som får bra freeride-betyg. Kan nog passa dej wink.gif

• surfjohan

Medlem
    6 juli, 2005 vid 14:48

Adde funderar inte på att sälja skaten då? wink.gif

• adde

Medlem
    6 juli, 2005 vid 14:51

Om du betalar bra är allt tillsalu laugh.gif

/adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle som freeride..och freestyle?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.