Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vs Race

• Freestyle vs Race

Publicerad av anonym-anvandare på 7 mars, 2000 vid 08:37

Vill få fakta angående planingsegenskaper hos F2 Air 265.
    Kan man skita i 3 meters racebrädan och satsa på en bräda för allt utom vågsegling?
    Har för närvarande bra vågprylar, men vill utöka timmarna på vattnet drastiskt.
    Kan man alltid gå ut och segla med F2:n, eller krävs det att man skaffar sig en race bräda. Jag väger 85kg. Är det önsketänkande att jag drar rigg med en 7:a å F2:n? (115 liter)
    Vet du något annat alternativ till F2:n med liknande egenskaper?

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • nemo

Medlem
    7 mars, 2000 vid 09:16

Hade en Air 265 förra året i kombination med en 256 våg. jag hade tidigare äget Air 260 som enda bräda. Jag tyckte 265 kändes för stor för freestyle och för slö för att funka som freeride. Har nu en lättvinds kossa i stället plus freestyle på 102l. Om du vill ha en snabb livlig lätt-medelvindsbräda skulle jag ta en koll på F2 ride modeller 279 och den nya 284. Men det beror på vad man är ute efter . Segeltrick 360.s mm fukar ju på en större freeride också, och när det blir lite mer vind vill jag inte ha mer under fötterna än vad man behöver. Personligen tror jag att Jättfreestylebrädorna passar bäst till våg/f´reestyleproffs som inte alls är intresserade av slalom.
    mvh nemo

• anonym-anvandare

Medlem
    7 mars, 2000 vid 09:27

Skit i kossan och skaffa dig en lättare freestyle än F2, alltså en som är gjord i Cobra fabriken. Blir MYCKET kvickare än en plastbräda.

• racer

Medlem
    7 mars, 2000 vid 20:03

Har en Seatrend Race 290 på ca 7kg och 118liter. Planar tidigt som fan, det är en plan rocker du behöver för att plana tidigt. Men en slalombräda typ SLE runt 100 liter så planar du tidigt och hoppar högt. Racebrädor är billiga och lätta, och svänger dessutom med en freeride fena som inte är för lång. Dock ömtåliga, men va fasen, ha en bra försäkring…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 mars, 2000 vid 20:49

Du har helt rätt. Varför köpa en plastbräda när man kan få en “riktig” bräda för samma pengar??? Det är ungefär som att köpa en Skoda för samma pris som en Mercedes. Och om det är nån som menar på att Dunkerbeck och Stone kör F2 måste jag tyvärr göra er besvikna. Den enda likheten mellan deras brädor och F2 är dekalerna och färgen.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 mars, 2000 vid 21:11

JA men är alla F2 gjorda på samma fabrik thommen, axxis,ride mfl
    FÖRKLARA!!!!!!!!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 mars, 2000 vid 21:22

Thommen ja……men inte dom andra europeiska plast bitarna

• n

Medlem
    7 mars, 2000 vid 22:20

85kg på en 115 litersbräda har vart okay för alla mina polare. 100L funkar för mina 70 kg

• linsurfer

Medlem
    8 mars, 2000 vid 10:38

Tror att Thommen brädorna byggs i Cobra fabriken men är inte säker. F2 är inga plastbrädor dom har bara ett ASA-skikt ytterst för att skydda extra vid slag.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 mars, 2000 vid 16:39

Gammalt Surf ordspråk:

När brisen med 9.3 an muckar står wave gossarna kvar på stranden och suckar !!!!!

//Kalle

• anonym-anvandare

Medlem
    8 mars, 2000 vid 18:04

Eller också är wavegossarna hemma och fuckar!!!!!!!!!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestyle vs Race

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.