Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle vs. wave!
-
Freestyle vs. wave!
Publicerad av surfskutt på 23 oktober, 2003 vid 21:51Sitter i bräd köpar tankar… behöver en mindre bräda att komplettera min 135L freeride de blåsiga dagarna.
Frågan är nu om man ska satsa på en freestyle eller en vågbräda? Bor i Sthlm så någon frekvent vågsegling lär det väll inte bli tal om. Har varken hållt på med freestyle eller vågridning tidigare, men hade tänkt att lära mig. Är det smartast att köpa en vågbräda på kanske 80-85L eller ska man satsa på en mindre freestyle bräda?
Är det stor skillnad när man övar manövrar om man har en freestyle eller wave? och tvärtom. Eller spelar det ingen roll när man är nybörjare på området?
/Andreasola-h svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Det finns en medelväg: Freestyle-wave, freewave etc, ännu en brädtyp som gör det lättare att välja 😛
Kanske en sådan runt 85-90 liter? Är nog bra för sthlms-choppet, om du inte ska rippa Torö de stora dagarna…
Volym avgörs av din vikt etc. Skriv vad du väger så får du bättre tips… -
Det är faktiskt otroligt stor skillnad på de två brädtyperna. Man kan säga att det enda som är gemensamt är att de båda syfter till att någon typ av manövras skall kunna utföras på dem. Man kan säga att den här skillnaden blivit större och större för varje år.
Siktar man på att kanske försöka sig på både lite freestyle och lite vågsegling finns en speciall brädtyp -freestyle/wave. Här kombinerar man tll synes motsägeslefulla egenskaper och inte förvånande är det rätt stor spridning på dessa brädor. Typiskt kan man dock säga att det är vågbrädor som trimmats för bättre freestyleprestanda (och även freerideprestanda ibland).
-
Ok, jag väger ca 65 kg. Ola du är väll en duktig seglare vad jag förstått av alla inlägg om dv olika saker, tänkte höra om du upplevt den stora skillnaden när du blev duktig eller om den är lika stor för en nybörjare. Skulle det inte gå att köra en 80-90L freestyle i vågor? Annars kanske freewave inte är så dumt förslag…
Men i och med att det mest kommer övas olika maövrar så är nog det viktigast. -
Jag har kört vågbrädor väldigt länge, sedan innan jag blev ”duktig” kan man säga. Den enda personliga erfarenheten jag kan relatera till var när jag efter att ha kört vågbräda gick tillbaka till mina gmala Tiga Slalom 260 (som för övrigt betraktades som en väldigt ”svängig” och allround slalombräda). Den kändes då plötsligt omöjlig att få sväng på.
Givetvis GÅR det att ta ut en freestylebräda i vågorna. Det är bara det att det inte går så bra (inte alls kan man säga) att vågrida och det dessutom ofta är problem med kontroll. Det är för övrigt långt ifrån säkert att du kommer uppleva en modern freestylebräda som särskilt skön på plattvatten heller.
När det gäller skillnaden mellan hur nybörjare och avancerade upplever saker så är det en komplicerad fråga. Å ena sidan är en avancerad seglare i allmänhet mer kräsen och kräver mer absolut prestanda. Å andra sidan kan en duktig seglare pressa en bräda mer även i riktningar den inte är designad för. Så, rent principiellt kan en duktig seglare få en viss freestylebräda att funka i vågförhållanden bättre än en nybörjare, men den duktiga seglaren kommer samtidigt kanske tycka att kombinationen funkar sämre än vad nybörjaren tycker. Den som antagligen händer nybörjaren är att han eller hon kommer tycka att segling i vågor är väldigt svårt och inte utecklas på det här området.
Skall man börja försöka köra lite i vågorna och kanske rida lite så är min åsikt att ha en bräda som är någorlunda orienterad mot vågor. Det betyder vågbrädor av olika slag, våg/freestyle, men också kanske vissa mindre freeridebrädor. Freestyle är högst tveksamt, tror jag.
En sista sak, Freewave är inte nödvändigtvis samma sak som freestyle/wave. T.ex. Fanatics freewave är snarare en ren vågbräda för lite ”sämre” förhållanden än en vågbräda som har viss freestyleinriktning. En freestyle/wave verkar vara den bästa kompromissen förr dig, som sagt. I alla fal om du inte är besatt av enbart plattvatentrickning eller är besatt av snabbsegling.
-
hmm… det låter ju som om freestyle inte är något att satsa på. Hur fungerar en vågbräda att göra manövrar med då? Som sagt så är det ju inte direkt willy skippers o spocks som ska övas utan kanske mer duckgipp och i sinnom tid vulcans.
-
Alla typer av vågbrädor funkar bra för alla slags carve-trick (jippar, 360 etc). Det gäller bara att inte ha en allt för liten bräda, och möjligen inte heller allt för lättsvängd. Här är freestylevågisar riktigt bra och i allmänhet bättre än riktiga freestylebrädor som i princip enbart är optimerade för hoppsnurrtrick, ala spock, gruppy, onehandedswitchstanceponchintoflaka osv
Enklara hopptrick (vulcan) är också OK på vågisar, skulle jag säga, men det är för just sådant som freestylevågisar är lite tilltweakade relativt de rena vågbrädorna. Bättre POP kallas det och det betyder att brädan är lättare att hoppa till med utan en stor ramp. Många freestylevågisar har också jämfört med rena vågisar kanter som gör dem bättre anpassade till snurrar på vattnet alá det som händer i en spock.
Jag är själv ingen freestylenisse (men tänkte kanske bli nästa år…) men tycker min freestylevågis (Starboard Trance 84) har snurrat på bra de få gånger jag provat på trick som flaka och grubby. Jag har visserligen inte satt tricken, men det känns som det skulle kunna funka även med den brädan.
-
Hej.
Tänkte lägga mig i frågan eftersom jag e inne på lite samma fråga…
Är det stor skillnad i ”stabilitet” på freestyle och wave-brädor? F-brädorna är ju bredare…
Håller på och lär mig på en gammal race-bräda på ca 85 liter å förutom att det vinglar åt alla möjliga håll vid gipparna så går det förvånadsvärt bra :-). Å jag vill ju segla i vågor, men inser ju att vägen dit e, kanske inte så jättelång, men en bit. Kan man gå på en vågbräda direkt, eller skall man först lära sig ordentligt på en freestyle?
ha det fint
/e
-
Det är många faktorer som avgör stabiliteten. Jag har tested rätt stora freeridebrädor som var grymt vingliga i låg eller ingen fart. Min freestylewave och min stora vågis är lika breda, men freestylewaven är otroligt mycket stabilare. Det är inte heller alls säkert att en gammal racebräda är stabil, antagligen tvärtom.
Att gå på en vågis direkt är kanske inte det lättaste, men med lite talang och vilja bör det gå. Min fru lär sig t.ex. från scratch på min freestylevågis. Tricket är snarare att inte skaffa en för liten bräda. Innan man har full kläm på saker och ting blir en bräda med lite volym väldigt oförlåtande.
Freestyle tror jag inte heller här är att rekomendera i allmänhet (förutom vissa freestylebrädor som har en hel del freeride i sig). I så fall är en bra freeride mer lämplig. Det finns många freeride/freemove-brädor som är gorda specifikt för att vara lättseglade och allround, men de nämns inte så ofta på ett sådant här ställe eftersom de inte är like ”coola” som våg och freestyleprylar.
Logga in för att svara.