Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda och stora segel

  • Freestylebräda och stora segel

    Publicerad av charlieb på 20 september, 2006 vid 13:51

    OK så här är det. Seglar mest vågor JP RWW 83 Evo 70, så långt allt bra. Har också två Carvar 123 och 99. Dessa ska nu bytas ut till något annat Funderar på JP Freestyle 109 och 100. Tanken är att använda dessa i vågor och att ibland med 109an ta en fetstor fena och kunna köra 7.5 hjälpligt. Ni freestyle sorkar och töser är detta möjligt? Jag delar mina prylar med min söta fru som är liten och nätt men det är jag inte dvs liten utan ca 85 pannor.

    Input?

    C

    charlieb svarade 18 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • basse

    Medlem
    21 september, 2006 vid 05:43

    Tidigare körde jag 6.9 utan problem på min JP 111 -04. Originalfenan på den tiden var 30 och den var helt ok till 6.9. Jag skulle tro inte det är några problem att köra 7.5 på en 109 om man skaffar lite mera fena.

    Det finns ju fler ganska feta FS-plankor att fundera på också. Jag tänker närmst på PlayMate 116.

  • charlieb

    Medlem
    21 september, 2006 vid 08:46

    Tack basse!
    Jag har kört JP 109 med 6.4 men var lite osäker på om mina vrister skulle gå av om man körde 7.5 med typ 38 fena.

    C

  • oscar

    Medlem
    21 september, 2006 vid 16:54

    Skulle satsa på en bräda som du kan köra dubbelstropp bak på. Hade en Compstyle -04 som jag körde 8.3 och 38 fena på men det hade inte funkat med enkelstropp…. Kolla hellre på en stor freestylewave som oftast går att köra dubbelmotage på.

  • charlieb

    Medlem
    21 september, 2006 vid 17:11

    Nu börja ni freestylekillar vakna. Tack för feedback! Compstyle F2. Måste bara kolla med fastlandsguten vars devis “F2 är så jävla rökta” har blivit en devis i hans kretsar. Skämt å sido dubbelstropp har sina fördelar.

    C

  • pelle_o

    Medlem
    21 september, 2006 vid 18:15

    Jag hade ett Expression6.7 till min JP fs100 och brädan klarade det utan problem, använde 25cm fena. Problemet är att det inte är kul att öva trick med så stora segel. Ska du ha dubbelstropp så behåll din Carve för det passar varken på freestyle eller vågbrädor. Ska du segla vågor så satsa på en freestylewave, det funkar mycket bättre.

  • poppo

    Medlem
    21 september, 2006 vid 20:17
    CharlieB wrote:
    Funderar på JP Freestyle 109 och 100. Tanken är att använda dessa i vågor och att ibland med 109an ta en fetstor fena och kunna köra 7.5 hjälpligt.

    Freestylebräda i vågor är helt värdelöst om du frågar mig. Alldeles för breda, boxiga och raka i botten för att kunna ha kul på vågen med. Stora segel (över 6,7) är iofs också värdelöst till freestyle, blir alldeles för ohanterligt. (Det sista förutsätter att det är just att freestyla som är huvudsyftet.)

    Sammanfattningsvis tror jag det finns andra brädtyper som passar dina syften bättre. En stor freestylewave kan nog vara något… Önskar dig lycka till!

  • charlieb

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:16

    Tanken är att när trycket är för dåligt för att köra 6.3 och RWW 83 kunna gå upp på en freestyleplanka och några få sommardagar på stranden då det kommer lite vind så ska jag kunna hjälpligt köra 7.5 då ett sådant segel faktiskt finns i quivern.

    C

  • oscar

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:20

    Värför inte en JP FSW 109 isåfall? Eller RRD FSW 109 eller Kombat 106?

  • endy

    Medlem
    22 september, 2006 vid 06:54

    Jag håller fullt med Poppo, ska du ha den för att köra i mindre vågor med en så pass stor bräda som 109, inte literna som sätter stopp, men upp mot 68-69 i bredd och så pass rak outline blir svårt att svänga med.

    Du som verkar vara lite småkär i Starboard borde väl kolla på en Aero, just designad för de förhållanden du pratar om?!
    Sedan komplettera den med en mindre freestyle/freewave.

    Jag har ju en custom freestyle som går bättre än de flesta i mindre vågor speciellt med tanke på tilltänkt användningsområde men att den skulle lira med 7,5 går bort.
    Även en stor freewave blir nog svårt att asa på en 7,5:a på, så jag tror faktiskt att en Aero skulle kunna vara något, även om jag borde rekommendera dig något annat 😉

  • fastlandsguten

    Medlem
    24 september, 2006 vid 05:15

    Det där med att jag skulle dissa F2, är inte sant:)…jag vill ju ha en Guerilla!

  • rookie

    Medlem
    24 september, 2006 vid 07:34

    Jag har satt mitt 7.8 freeridesegel på min FSW101 några gånger (metadonsurf). På vilket sätt skulle jag ha märkt att det inte fungerade?

    Byter till en 34cm freeridefena, ok fenan har väl släppt någon gång.

  • ola-h

    Medlem
    25 september, 2006 vid 06:45

    Håller med Poppo om att freestylebräda i vågor inte är nå’t vidare. Det kännt lite som om du behöver fundera på vad du heltst vill habrädan till. Kör du verkligen freestyle (dvs hopptrick ala Flaka, Grubby etc)? Om detta är vad du _huvudsakligen_ skall ha brädan till så är det kanske värt att kompromissa med vågseglingen samt prestanda och känsla med 7.5.

    Om du kan tänka dig att istället kompromissa med freestyleegenskaperna så är Endys tips om en Aero faktiskt klockrent. Du får en grym bräda för lättvindsvågor. Det som jag tycker gör den så rolig är att du även i jättelite vind och med supersega vågor kan lägge på rejält med tryck på brädan i bottensvängen och även träffa läppen. Det är alltså inte bara att det _går_ att köra utan det blir som en slags vågseglingssimulator där känslan i seglingen verkligen immiterar den man får med en normalstor vågis i finare förhållanden. Hemligheten är alltså att man del i bottensvängen redan i låg fart kan gå på hårt och rätt mycket över framfoten. I topsvängen har man i dessa förhållanden inte så mycket fart kvar men den superrunda outlinen gör at brädan ändå aldrig skär fast så om vågen bryter kan man bara forstätta att sikta mot “läppen” hur sakta det än går och sedan få den där sköna läppträffkänslan i alla fall.

    Samtidigt får du en rolig freeridebräda för 7.5:an (Aero 117 tar upp till 8-8.5, så 7.5 freeride är definitivt mitt i sweetspot) med stropparna monterade “utåt” och med freeridefenen på. Jag hade aldrig kört freeride innan jag skaffade Aeron, men blev lite biten faktiskt (och har nu skaffat en slalombräda för att utveckla mina åkasnabbtegenskaper). Den rena prestandan (fart, kryss etc) hos Aeron är inte som en iSonic direkt, men den grundläggande känslan finns där och jämfört med en vågis (eller Aeron i våg-trim) blir man ju betydligt snabbare och effektivare.

  • oaxen

    Medlem
    25 september, 2006 vid 08:22

    Är det Charlie med rötterna i Roxen?

    Hursom haver. Har seglat sedan 03 på F2:s fs-bräda från 02, 66 cm bred. Kör mest 6.2 och 8.1 på den, det funkar kanon. Det gäler bara att matcha seglet med rätt fena.
    Brädan har dubbelstroppar, tyvärr skulle jag vilja ha dem ännu längre ut på kanten typ slalom.
    Ska du köra stort måste du ha dubbel!

    Mvh

    Patrik

  • charlieb

    Medlem
    25 september, 2006 vid 13:11

    Hej Patrik, visst är det jag med rötterna i Roxens söta vatten!

    Mina hemmavatten på gotland bjuder i på fina vågor och närheten till underbar kust gör att alla vindriktningar funkar. 6.3-5.8 och ner är det vågor som gäller. Har starkt förälskat mig i min RWW83 som bär 6.3 och nedåt. När det är lite vind så att min gamla Carve 123 inte planar med 6.3 är det inte mycket vind eller vågor heller. Tanken var då att i stället för 123 gå på något annat lite losare och för min äkta hälft lätt att trampa i tropparna på typ freestyleplanka. Nu har jag ett 7.5 antisurfabstinenssegel som används i panik på vårarna när vinden sugit… eller på stranden mitt i smällvarma juli när vinden sugit… lite för länge. Verkar som många tycker det extrema i freestylen inte är någon bra ide´. Har kört JP FS 109 med 6.2 och tyckte efter den provturen att det skulle vara något men undrat hur den skulle vara att paniksurfa 7.5 med.

    PS Seglade Udden förra våren med 4.5 toktryck och bakom piren på udden var det minusvågor! Coolt! DS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebräda och stora segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.