Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestylebrädor??
-
Freestylebrädor??
Publicerad av anonym-anvandare på 24 april, 2002 vid 18:13Är lite undrande vad gäller freestylebrädorna. Är det lättare att hoppa(jmfrt med freeridebräd.), lyfter de lättare? Eller är den största skillnaden att freestylebrädorna har volymen fördelad mer i fören för att man skall kunna göra segeltrick osv. Har lite funderingar på Fanatic Skate. Är det någon som har erfarenhet av de brädorna, främst 59 och 61? Planing, pop, sväng osv.
Tacksam för svar!
/Johananonym-anvandare svarade 23 år sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Ta en x-tra titt på RRD TT -02!
Har själv Medium modellen, och är mycket nöjd.
Har provat Skate 59:an, den är ganska liten och känns lite stel gemfört med RRD´n även om den är mindre.
Lycka till med nya freestylbrädan, dem är bra mycket roligare än freeride. -
Tror inte att du generellt kan säga att en freestyle hoppar bättre. Det beror från bräda till bräda. Det som är den största skillnaden mellan en freeride/freemove och en freestyle är följande:
-kortare, fetare shape (ej regel, kolla JP som gör grymma freestyles)
-stropparna sitter längre in pga av att du oftast seglar med midjesele och vill stå längre in på brädan för att få bättre balans vid manövrar. Detta gör det oskönt att segla rakt fram länge.
-mjukare shape på kanterna för att tillåta att brädan slidar i trick som spocks och inte skär fast.
-mindre fena, de flesta freestylebrädor levereras med för små fenor för den normale seglaren. Mindre fena ger lättare spinout vilket du vill ha när du gör spocks el liknande trick.En freeride/move kommer vara snabbare, plana tidigare och ta bättre höjd, pga av större fena, vara skönare att speeda omkring med och är säkert lämpligare för flertalet seglare än en ren freestyle.
Nu har ju många freestyle brädor som skaten fler stroppositioner vilket gör den mer lämpad för freeriding. Men ska man inte ha sin bräda till att träna spocks, grubbys och andra riktigt avancerade trick med så är det nog bättre med en freemove som t ex RRD avantstyle, Fanatic cross etc du kan fortfarande testa alla trick men kommer ha en roligare bräda för mer allround segling.
-
Tjenare!!!
Köpte en RRD TT nu i våras och tycker den e grymt mkt skönare och mer lättseglad än min gamla freeride bräda på 5 litras mindre… inte att jag är nån finsmakare och känner av allt med brädan.. men TT:n är bra mkt sköanre än min gamla bräda. planar tidigare.. mer lättgippad…. nada negativitet!!!
Lycka till!! -
Det som jag skrev kan givetvis inte appliceras på en jämförelse mellan en flera år gammal freeride och en ny freestyle. Jämförelsen gäller 2002 års brädor av liknande storlek. Det tillverkarna har lärt sig på feestylebrädorna har man tagit tillvara när man designar de nya freeride och freemovebrädorna.
-
ska inte bredden på en freestyle bärda göra blandannat att den planar igång tidigare än en ”vanlig” bräda?
/Junior
-
Jo till viss del, men kombinera detta med en 19-22 fena så planar den inte så tidigt, om du inte är duktig. Många av de nya freeride/movebrädorna är ca 60 cm breda och detta kombinerat med deras 30 fenor gör mycket för planingsegenskaperna. Du står dessutom i en bättre position på en freeride/move pga stropplaceringen, du hänger mer ut från brädan och planar därför tidigare.
Fenan går i och för sig lätt att byta……men jag tror att köra en 30-34 fena på en bräda med enkelstropp bak inte ger så mkt för planingsegenskaperna då du ändå inte får det tryck på fenan som behövs.
Bredden på freestylebrädor är inte bara för planingsegenskaperna, utan bidrar även till att det blir lättare att göra alla trick, du får lättare flow genom en spock bättre balans i segeltrick mm. Annars skulle inte Kevin Pritchard köra med en 67 bred bräda i alla vindstyrkor i freestyle.
-
Menar du att det gör skillnad för planingen om man kör med enkel eller dubbelstropp bak? på min RRD TT tycker jag att det är himmeln o slippa ”släpa hälarna” med bara ena stroppen på!
Kör med en 32 fena, skulle en större fena göra nytta?
/Ekberg -
Jag tycker att det är stor skillnad men då skackar vi stor Freestyle bräda. Bredden är ju en sak men sen har du ju ett one fot off mått och skulle tro att det är det samt stor fena som bidrar mycket till att Freestyle brädorna är Lätthoppade. Så svaret på din fråga är ja. en modern Freestyle hoppar, poppar och kanske planar bättre än en freeride bräda. Men det är klart att skillnaden är störst om man gämför med en något äldre FR.
Ett tips. Den nya stora Skate:en verkar mycket bra. ska du ha en freestyle så bör du ha en stor då överväger fördelar nanackdelarna. Detta beror förstås lite på vad du väger och hur lång du är. Sen har vi ju insatsområdet att tänka på men det har du ju inte berört. Men freestyle tycker jag ska köras i lite lättara vindar vilket det är mycket av i Sverige.Om du ska välja bräda eller brädor så är det ganska lätt under förutsättning att du vet var, när och hur du vill segla med den samt vilka segel du vill använda och till sist dina mått samt kunskaps nivå.
Lycka till.
-
Ska använda den till 5.3 och 6.7 segel! Har en stor freeride med 9.0 som jag seglar när det blåser lite och flow 276 när det blåser mer. Hade mer funderat över de mindre modellerna runt 90-100 liter, för att kunna ha roligt när det blåser mycket. Det jag mest är ute efter är att brädan ska ha ett bra pop och ”släppa” bra i hoppen. Segeltrick osv tror jag funkar ändå… Funderar också på RRD TT M -01, någon med erfarenheter?
/Johan -
Då måste du köra väldigt tajta stroppar eller ha stora fossingar. Själv kör jag VÄLDIGT stora stroppar (får in hela foten) men då kör jag bara korta repor och slänger in så mkt trick(FÖRSÖK) som möjligt. Tror inte så mkt större fena på en TT(max eller?) gör nytta, isåfall en 34 då, men mycket större går nog inte att köra, kanske går iochförsig men jag har inte kört med större än 32 på TTmaxen. Brädan är ju inte heller byggd för nåt annat än freestylesegling så en större fena ser jag inte nytta med på den brädan. Stropparna är ju inte placerade så att du kan stå och hänga mot en stor fena.
-
släpandet av hälarna var aktuellt på min slalomplanka, TT MAx är bred så det räcker!
-
Att placera fotstropparna på kanten gör att brädan lyfter ur bättre och blir snabbare, planingsegenskaperna påverkas givetvis inte om man har stropparna centralt eller inte. /Benke
-
i och med att du kan hålla ner större å större fenor ju längre ut från fenan du kommer så har stropplaceringen garanterat med tidig planing att göra. Men just på freestylebrädor planar man upp mer med hjälp av bredden av brädan än med fenan
Logga in för att svara.