Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrador?????

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2005 vid 15:10

Håller med Styret helt om att det är bakom spakarna det avgörs.

Trots att jag är rättså sopig på freestyle, så har jag ändå valt att åka på sådana brädor i några säsonger nu. Det är kul!, helt enkelt. Och lärorikt. Oj, vad jag badar.

Till skillnad från Styret så tycker nog jag att skillnaderna är rätt stora mellan olika brädor… bland de jag testat och ägt i alla fall (JP, Fanatic, Mistral, RRD och AHD)

På någe vis så finns det ju tre kategorier inom freestyle oxå (bara för att försvåra det ännu mer! oj, vad smart jag är!)…

– Allroundisar, Freestylebrädor som fortfarande är designade för att klara vanlig friåkning. Inte lika radikala i sin design, bredare målgrupp. Klarar fortfarande radikal freestyle, men utifrån mer “klassisk” design.

Exempel här är väl kanske framförallt JP och Fanatic. Båda lär funka hurbrasomhelst till radikal freestyle, men är helt OK för “normal” segling. Man kan nog även räkna Starboards tidiga brädor hit, inte Starboard förra året, kanske Starboard i år igen

– Radikalisar, freestylebrädor gjorda för att hantera de grymmaste tricken. Punkt. Ofta mer radikal design med lustiga nosar å häckar å kanter å fenor å sånt.

Exempel här är månne F2 compstyle 03 och 04 samt Chili, årets RRD TT modeller, årets AHD (?), Naish Flygande Grisar, förra årets Starboard.

– Radikalallroundisar, freestylebrädor gjorda för grymma trick, men lite mer lättåkta (planing och kontroll) än de värsta trickmaskinerna. Kanske mer av “traditionella” freestyletrick som 360 å olika roliga gippar å slag snarare än radikalisarna.

Tycker mig kunna se att Mistral Joker och Tabou Freestyle hör hemma här. Även RRD TT 105 från 2004 och 2003 skulle jag kunna peta in här, tror jag.

Som alltid kan jag ju vara tokfel ute, men det är skillnad på olika fresstylebrädor. Skillnaden mellan min JP, Fanatic och Mistral tycker jag har varit tydlig. Roliga brädor alla, men på olika sätt.

Själv så gillar jag de mer “allround” betonade freestylebrädorna, men så kör jag mest för enklare träning och kanske några repor i vågor då och då. Valet föll nyligen på en Skate 100 för min del.

Surfa På!

• styret

Medlem
    28 april, 2005 vid 19:26

hrhrmmm…

jag säjer det ighen. jag märker skillnad på bräderna men tror itne att valet har påverkat min utveckling inom freestylen så jättemycket.

måste ju förtydliga så folk inte tror jag är helt tappad. eller vänta nu… det är jag ju… …javafan… …eller?

hehe nä emn vad jag menar är att du troligen skulle märka skillnad men att du kasnke inte vet vad som är bäst ändå eller vad man ska säja. lurigt det där men hoppas ni missförstår mej rätt.

• bergelin

Medlem
    28 april, 2005 vid 20:04

hmm.. Maste borja att tacka alla for synpunkter om bradorna.. Pa nagot satt kanner jag att jag kommer att kopa, som dr Masse papekade, en halv-allround freestyle. Men jag vill garna halla volymen nere sa 100 eller nagra lite fler borde vara perfekt. Testade 114 liters Jokern i Dahab forra aret och den var valdigt lattplanad men den kandes som en ren trickbrada utan riktig kansla i “freeriden”.. Efter det bestamde jag mig genast for att forsoka halla litrarna nere lite sa 100 ar nog bra for mig. (179 cm, 74 kilo).. eller? confused.gif

hmm.. far halla ogonen oppna efter bra erbjudanden.. Aterigen, tack! smile.gif

• styret

Medlem
    28 april, 2005 vid 20:47

är exakt lika stor som dej (jovisst, har laggt på mej över vintern) och kör på 103 liters just nu. tycker det är perfekt storlek.
    med 6.2 planar jag i knappt 7 meter.

• dr-masse

Medlem
    29 april, 2005 vid 07:15

Mer tappad än oss kan man väl knappt bli, ah!

Min utveckling inom freestylen hade nog även den inte hämmats en millimeter om jag kört andra brädor. Eller en formula. Eller en bogserbåt.

När det gäller skillnad så är det ju såklart olika från bräda till bräda. Men jämför jag exempelvis min rättså freeride-orienterade JP FS 115 (min första freestyle) med Joker 114 så är den väldigt tydligt. Även klart grundläggande manövrar (dvs sådana som är asavancerade för mig) som 360 å sånt går bra mycket lättare på Jokern. Medan JPn var klart skönare att bara bränna runt på å hoppa med.

Som en tanke till Bergelin så väger jag exakt lika mycket. Har faktiskt gått ner lite i volym nu som ett litet test. Var helt inställd på att åter köra på en 110-115 liters sak för lättvindskul å så, men har nu valt en 100-liters för att få bättre allround-bräda. Återkommer med en liten “rapport” om det kan vara intressant?

Skata På!

• bergelin

Medlem
    29 april, 2005 vid 10:39

Det ar absolut intressant. Skall testa highflyers twin tip 105 liters om en vecka och kan ocksa forsoka marka skillnader och kommentera. (for andra som ar freestyle-nyborjare och som valjer mellan 100-105 eller 110-115)..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylebrador?????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.