Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestylebrädor 2004 – ge era utlåtanden!
-
Freestylebrädor 2004 – ge era utlåtanden!
Publicerad av s på 7 juni, 2004 vid 09:47Tjenare
Det vore intressant att höra vad ni som köpt 2004 års freestylebrädor har för erfarenheter. Nu har ni ju förhoppningsvis seglat in er på dem och kan ge ett ärligt och öppenhjärtligt utlåtande.
Tidningstester i all ära… men de seglar inte i Sverige och man vet aldrig vilken bakgrund de har. Här kan vi ge våra åsikter om vad som känns bra på svenska vatten och med våra egna erfarenheter och kunskapsnivåer.
Berätta lite om er själva, vilken sorts segling ni gillar.
Berätta om ert brädval, varför och hur det fungerar. Samt vilka segelstorlekar ni använder på brädan./Staffan
s svarade 20 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag startar med min Compstyle!
Jag är toknöjd! Jag har 246:an.
Den accelererar och planar upp snabbt, tar bra höjd och har mycket så kallat popp! Lätt att hoppa runt på plattvatten. Och den fungerar (troligtvis tack vare bredden) bra att spocka etc i choppigt vatten också.
Lätt är den också!
Så det är en helt lysande freestylebräda!
Vad mer kan man behöva av en freestyle? Man skall upp i planing fort, ta lite höjd och göra sitt trick. Sedan upp i planing fort, ta lite höjd och göra sitt trick….Här kommer lite funderingar och reflektioner:
Jag själv är 186cm lång och väger 82kg. Jag gillar segling med fart. Trick i full planing. Segelsnurrar är jag inte mycket för utan det får tyskarna hålla på med….
Spockar, grubbys, flakas med varierad framgång är det jag gillar och tränar på.
Jag kallar mig en vågseglare som seglar freestyle – men snart är det nog tvärt om… Det har blivit mycket freestyleladdning senaste året. Första riktiga freestylebrädan köpte jag våren 2003 och det var då utvecklingen startade med tricken. Innan dess hade jag haft vågfreestyle. Vågbräda har jag alltid i bagaget!Jag valde den bredare och större F2 Compstylen i år (246×68,5x110liter). Jag testade först den mindre (244×63,5x95liter) men tyckte den var för liten för mig (82kg) och 6.4:a. Jag ville segla bekvämt med 6.4:a på den för att tycka att sådana lättvindsdagar också var värda att segla i. Den stora tar 6.4:an utan några som helst problem. Det känns fortfarande lätt och bra och inga problem att poppa upp. Peter, som också seglar den stora compstylen, kör även 7.0 på den och tycker det fungerar svinbra.
Nu har ju jag seglat den med nästan alla mina segel, mellan 4.5 och 6.4:a, och den är en helt lysande freestyle med alla dessa. Mycket vind är inga problem för denna bräda! Jag har heller inte haft några som helst problem då det varit choppigt eller lite vågigt. Det är klart att stora vågor och 4.5 samt feta noslandningar inte är kul med en sådan plattform, men i sådana förhållanden använder jag den ju inte. Men för freestyle i hårdvind och plattvatten eller choppigt vatten har det inte varit några som helst problem och jag har inte upplevt den obekväm eller stötig att segla.Jag har en teori om varför den fungerar så bra i chopp:
Compstylen är bred som Freesexen men har en annan tail som jag tror är mycket positiv. Den har dessa “urhuggningar” bak vilket gör att den våta ytan i tailen är smal precis vid fenan. Det gör att den “sväljer” chopp bättre än en bräda som är bred ända bak (freesexen och andra breda brädor har jag ju hört ryktesvägen är lite “fotknäckarbrädor” i choppigt vatten). Denna tail påverkar dock inte accelerationen och planingen negativt. Då jag accelererar upp den använder jag den (mycket) breda yta som är i centrum på brädan, då den planar kliver jag bak och har släppet av de skarpa kanterna i tailen. Så bra! Fungerar i verkligheten också!Kanterna i tailen har förresten blivit skarpare i år än förra året. Och rockern har blivit rakare. Förra året hade compstylen svårt med accelerationen då den sög fast lite pga sin bananrocker och rundade kanter i tailen. Det problemet är som bortblåst i år! Den släpper och känns livlig.
Rockern är som sagt också rakare. Den är helt rak där bak och har ingen taillift alls. Det gör att brädan “släpper” bra och ger bra fart, men detta skulle kunna göra brädan mycket stötig. Det är den dock inte och det tror jag beror på ovan nämnda teorier om tailens urhuggningar.Tailen med sin urhuggning där bak har enligt min åsikt ingen större funktion i spockar etc. Då har man sådan fart att man planar baklänges med fenan en bit upp och tailen tar aldrig i. Det är klart att det kan ha viss funktion då man precis håller på att sjunka genom men den är nog marginell.
Kanterna på främre delen av brädan är fasade (som på många moderna freestylebrädor). Det hjälper mig mer runt i spocken än tailen. Den fasningen gör att det blir mindre motstånd då jag slajdar runt brädan i spocken i choppigt vatten.Sedan är det “flakanos” på compstylen. Det är att nosen är lite urgröpt och tunnare i kanterna på ovansidan. Nu har jag ju bara satt en flaka hittills men testat på nånga. Jag tror inte att flakanosen är nyckeln till att lyckas men jag upplever det positivt trots allt. Då du sätter ner nosen i vattnet i flakan är det klart att en mindre volym är positivt!
Det enda negativa med denna bräda tycker jag är storleken på originalfenan! Den är hela 27 centimeter!!! Vad andra än säger i denna tråd om att det är skönare (och lika bra freestyle) att segla på fenan än på kanten anser jag är helt fel. Fenan skall inte styra din freestylebräda! En dominerande fena gör att du inte kan manövrera brädan fritt. En stor fena är också svårare att poppa och den gör att brädan blir stockigare. En mindre fena ger bättre “släpp” både i planing och då du skall tricka och hoppa. Du svänger dessutom inte alls lika bra eller skarpt med en stor fena medan en liten fena inte alls hindrar dig då du gör snabba ritningsförändringar. Så liten fena som möjligt är medicinen för bra freestyle. Att “segla på fenan” är för freerideseglare och de har köpt fel sorts bräda om de gillar det på en freestyle.
Nu jag shapat ner originalfenan till 23cm. (Det var nödvändigt då jag satte den i ett grund i full fart…) Som 23cm fungerar den utmärkt till 6.4:a vilket visar på att formen inte var fel utan bara storleken.
Jag har även en Stylemaster Large fena på 21 cm. Den fungerar kalas till 5.6 och även till 6.4 men är för bred i basen då det börjar bli fulldrag i 5.0 och nedåt. Då blir fenan dominerande framförallt då jag skall göra skarpa svängar i fullplaning för att tex göra grubby, flaka eller downwind 360. Rakt fram och i hopptrick är den dock bra.
Nu väntar jag på en laddning pro-limit fenor i storlekarna 20, 22 och 24. De är något smalare än originalfenan men i övrigt samma form. Jag tror att dessa kan passa riktigt bra på compstylen med 4.0 segel och uppåt till 6.4:a. Jag återkommer med utlåtande senare.Surfa på!
/Staffan
-
Kör ju Naish PLaymate nu..den lilla!
är helnöjd med den..fint popp och den carvar riktigt bra också.
lätt att slajda runt och glider balanserat bakåt.Kanonbräda.
-
Haha, nästan lika uttömmande som staffans svar…
Känns den inte väldigt rak, den ser ju ut som en brygga på ovansidan… -
hehe..ja minst lika lång o bra redogörelse..eller? 😛
nee alltså när man kör den så känns den inte så rak..jag trodde inte den skulle carva såpass bra som den gör pågrund av den raka rockern..
känns inte heller konstig att kliva omkring på det är snarare lättare p.g.a att den är så platt.. -
Hej,
I år kör jag Naish Playmate 115 och jag är grymt nöjd på det hela taget.
Rak rocker: Jo visst den ser rak ut och känns dessutom väldigt rak de första gångerna, men det vållar inga problem. Möjligen är hoppegenskaperna från vågor (lite brantare och större än chop) inte de bästa, men å andra sidan är det inte användningsområdet för brädan. Brädan planar väldigt tidigt vilket säkerligen har med rockern att göra.
Kanterna: Överlag är det rundade kanter längs hela brädan, med fasade kanter längre fram. De rundade kanterna bak gör att brädan svänger extremt bra. Det är en barnlek att sätta riktiga fullfartsgippar och andra carving manövrar, typ 360 downwind. Fasningarna längre fram hjälper till i vulkans och alla dess syskonmanövrar.
De runda kanterna gör naturligtvis att den inte kryssar som en freeride skulle göra, men det är inte meningen heller. Fokus ligger på trick inte frisegling. Om man bara kantställer brädan går det alldeles utmärkt att komma tillbaka till stranden och visst skulle det gå att lägga på en större fena. Jag seglar på orginalfenan på 25cm eller kapade prolimit tångfena och det fungerar bra.Storlek och vikt: Brädan är på 115 liter och jag väger 88kg så jag har gott om extra volym vilket, likt Staffans erfarenheter, inte påverkar egenskaperna negativt. Jag har seglat ned till 4.7 på brädan och det var helt ok, även om 5.3 nog är en behagligare nedre gräns. Jag upplever inte det som om segelytan spelar så stor roll utan det är mest storleken på chopen som begränsar. Däremot tycker jag att den känns lite tung. Jag har inte vägt den men det är en känsla jag fått. Har sett i tester att de ex de fått vägt lite mer än konkurrenterna, men de skulle vara förproduktionsbrädor så jag vet inte om det ligger något i det. Jag får väl leta fram en våg helt enkelt.
Sammantaget:
En ”extrem freestylebräda” som är gjord för trick men som inte är svårseglad för det. Min flickvän som håller på att lära sig segla med hängsele seglar på den och hon tycker också om den. Alltså en bräda för alla som vill lära sig freestyle och prioriterar det över freeride-egenskaper.Mvh
Peter -
Halloj
Jag håller med att det inte är segelstorleken som avgör om en freestyle funkar eller ej i hårdvind – det är mer storleken på chopp och vågor.
Intressant detta med kanter och rocker. Min förra bräda var en banan med runda kanter. Denna är rak i rocker som din, men den har faktiskt ganska skarpa kanter på bakre delen. Jag upplever det mest som positivt. Den planar iväg snabbare och har ett skönt släpp. Det enda som kan upplevas negativt är att i carvande manövrar så får man utöva mer tryck i svängen för att den inte skall skära snett – men det är ju bara en träningssak.
Fram har den runda och fasade kanter för att slajda runt enkelt.
/Staffan
-
Starboards kanter ser ju spännande ut, och jag tror egentligen det är mera rätt än compstylens ducktail, ducktailen är ju nästan aldrig i vattnet ju! Ok, kanske att den kan rädda en om man går genom en våg när det är choppigt, men egentligen så spelar det nog inte så stor roll så länge man har vikten rätt och bra fart. Tror att ytan är viktigare för att klara upp exempelvis vulcans. Man kanske inte kan säga något utan att ha testat exakt samma shape med och utan men…
Freesexens kanter tror jag mer på. (men varför inte hela vägen fram?) Borde hjälpa när man slajdar sidledes i spock, flaka etc. Eller en kombination av de båda… Hmm, frestylebrädorna kommer snart se ut som platta badkar… -
De kanter som Starboarden har har även många andra märken, F2 Compstyle, RRD etc. För jag förmodar att det är de “fasade” kanterna du talar om. De är väldigt karaktäristiska på Starboarden och man kan se på outlinen när de börjar och slutar i nos och tail.
Jag tror att Starboarden slutar med dem där bak för att om de skulle gå runt så skulle brädan suga fast. Vattnet skulle följa botten och sedan upp längs fasningen och suga ner brädan. Inte bra för planingströskeln. Nu slutar de så att brädan har ett skarpt avslut i tailen och därmed släpper vattet bra.
Fram kanske de kunde finnas men de gör ingen nytta längst fram. Nosen sätter du ner initialt i en vulcan, flaka etc men sedan, så fort du börjat glida, är nosen över vattnet. Sedan tror jag en del av det faktum att de fasade kanterna tagits bort fram på Starboarden också är en designsak, brädan skall se twintip-aktig ut. Dvs lika fram och bak så man får illusionen av att man seglar en wakeboard som går lika bra vilket håll man än seglar den.
Det är alltså i mittensektionen som fasningen behövs, det är där du slajdar runt i spockar, flakas etc. Fastningen gör då att brädan lyfts och glider runt lättare.Compstylen har dessa fasade kanter från nosen och ca 75% bakåt (har jag för mig, jag har inte brädan här). De avtar succesivt bakåt.
Jag skrev om tailen och dess “urhuggningar” i mitt tidigare inlägg om Compstylen. Där konstaterade jag som du säger att dessa “urhuggnignar” inte har någon direkt funktion i spockar etc eftersom man då har sådan fart att man planar baklänges med fenan en bit upp och tailen tar aldrig i. Av samma anledning anser jag att de fasade kanterna inte behövs där bak. Du glider aldrig runt med tailen i vattnet. Antingen så är tailen i luften eller så greppar fenan.
Jag tror inte att F2:s designer har tänkt sig att tailen skall hjälpa till i spocken. Däremot så har dessa “urhuggningar” bak en annan funktion, att minska den våta ytan i tailen. Den är smal precis vid fenan vilket gör att den “sväljer” chopp bättre än en bräda som är bred ända bak.Tailens volym och stuk behövs ändå ibland, så jag skulle inte vilja ta bort den. Jag tror inte att brädan skulle vara så förlåtande om man helt tog bort det “överhäng” och volym som tailen har. då jag landar en spock hårt kan man ibland gå i med tailen innan själva planandet bakåt startar. Då är tailen till nytta. Och om jag tappar farten i en spock etc kan jag flippa seglet och stå kvar i stropparna och flyta ur den. Hade jag inte volymen där bak som lyfter mig så skulle jag sjunka och missa tricket. Nu sitter tricket inte perfekt och jag får inte maxpoäng i en tävling men jag får poäng. Och det jag tror är att många av grejerna på en modern freestylebräda är designade för att göra brädan maximalt förlåtande för seglarens missar. En liten miss repareras av bredd/volym/fasad kant eller liknande. Seglaren klarar tricket och får poäng. Sedan kanske inte denna design är optimal för en freeridekille – men vad gör väl det? Det är ju att klara tricken som gäller!
Jag tycker det är synd att Compstylen inte är med i fler tidningars tester. Den är inovativ och den fungerar riktigt, riktigt bra! Jag är övertygad om att den tillhör årets absolut bästa freestylebrädor!
Men framförallt blir jag irriterad då en freestylebräda i ett freestyletest skrivs ner för att de inte är bra att freeridea med. De är ju inte byggda för det – varför då testa det? I så fall riktar sig testet till fel målgrupp. Freestyletest är för freestylers, freeridetest är för freeriders.Det är spännande att se vad som kommer nästa år inom freestyle. Har tailen försvunnit och ersatts av något annat som ger samma funktion och som ger en ännu kortare och lättare bräda? Eller har kanterna rundats/fasats/vrängts? Får vi ännu bredare brädor som är ännu smidigare?
Tricken utvecklas, brädorna utvecklas – jag anser att freestyle står för de största inovationerna inom vindsurfing just nu.
/Staffan
-
Jag tror Staffan har rätt i dessa teorier. Möjligen är detaljen on ducktailen inte riktigt som jag tror. Jag tror snarare att denna lilla avfasning inte spelar så stor roll och i praktikan inte hjälper näämnvärt vid de “fellandningar” Satffan skiver om. Snarare tror jag brädans helhet, spelar roll. Om man har trycket på brädan rätt, han “vinglar till” lite eller om tailen går genom ett litet chop så kommer brädan glida igenom i princip oavsett tailutformnin. Det omvända gäller om amn verkligen belastar brädan fel, då hjälper ingen tailutformning utan man kommar skära ned sig.
Jag tror det funkar ungefär som nosen på en vågis. Om det är lite flip längst fram eller ej spelar ingen roll när det gäller om brädan kommer dyka ( efter en toppsväng t ex ) eller ej. Det är för övrigt rätt ofta som man i en toppsväng skär med nrädan så hela nosen dyker under vattnet. Har man då bara rätt typ av tryck på brädan så skär den lugnt upp igen (se t ex sista sekvensen på http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/hookipa020315.html )
Å andra sidan väger mina teorier lätt här eftersom jag precis börjat med lite freestyleövningar. När jag fått segla lite mer så skall jag återkomma med en recension på mi FreeSex 84. Om jag seglar samtidigt som Staffan eller Ola P någon gång kan vi ju kanske lånbytas.
-
Du har så rätt doktorn!
En riktigt utförd manöver med rätt vikt på brädan – då spelar brädans små detaljer i tail och nos ingen, eller mycket liten roll. Men faktum är att min procent på utförda manövrar har höjts rejält då jag seglar en riktig freestyle istället för en stor vågis eller liknande. Den har en mycket mer förlåtande design. Det är klart att jag utvecklats också men skillnaden mellan mig och Mattias är inte så stor direkt, och han har problem att han sjunker igenom ibland och annat stök som vi tror hör mindre brädor till. Han har ju RRD freestyle 90 som är 60cm bred. Min är ju hela 68,5cm bred.
Det du nämner med helheten på brädans utformning tror jag är väldigt viktig. Och alla detaljer samverkar. Därför menar jag att man inte kan peka på någon enskild detalj som gör en bräda bättre eller sämre. Men en detalj kan gör att en bräda blir mer förlåtande i en viss situation.
Ta detta med mina “tunga” landningar i choppvågor som exempel. Jag menar inte att jag landar så mycket fel utan bara tungt. Det är en situation som jag kan tänka mig att denna ducktail med dess överhäng är positiv (förrutom den som jag nämnt med att den blir lugnare i chopp med en mindre yta i tailen). Jag upplever där att tailens uppböjda bakdel kan hjälpa mig upp på rätt köl, hade den varit skarp hade den kanske dykt och orsakat krasch även om jag stog rätt pga att jag i den tunga landningen sätter ner tailen lite för mycket. Men nu lyfter den mig.
Men, detta kan lika gärna vara tex scoopet på brädan som hjälper mig upp. Att nosen då den glider baklänges “sugs” ner i vattnet pga sin böjkurva. Vad vet jag?!?! Så i detalj kan jag inte analysera en befintlig shape och jag kan ju inte jämföra samma shape utan ducktail eller samma tail med mindre scoop då jag seglar. Det får man hoppas att F2:s utvecklingsavdelning testat.Jag testar gärna din Freesex 84. Men då får det npg blåsa 5.0, kanske bra drag i 5.6. Annars är det nog ingen idé då den är mycket liten. Du kan ju dock ha roligt på min med stora segel.
/Staffan
Logga in för att svara.