Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylesegel hjälp

• Freestylesegel hjälp

Publicerad av surfjohan på 7 mars, 2006 vid 13:09

Jag har ett problem som håller mig vaken om nätterna, nu har man lyckats spara ihop några stackars stålar så nu tänkte här satsas inför vår stundande säsong.

Tänkte vara trendig och försöka skaffa mig en segel-lajn 🙂

Jag tänkte nöja mig med min jp freestyle 109 som enda bräda och jag har ett NP Expression 6.2 som jag gärna vill behålla, och tänkte alltså utgå ifrån det. Det jag har varit inne på är att komplettera med en np exp 5.2 och ett 4.7 men det jag undrar är om dessa två segel är för lika varandra och ifall jag kanske endast ska nöja mig med ett av dem eller kanske skita i lajngrejen och köpa några helt andra segel. Eller kanske kan det vara så att det är flera som kör med 5.2 och 4.7 eller är det helt meningslöst?

Kan inte en av våra experter på konfen ge mig ett vist långt råd om hur jag ska gå till väga? Pleease.. behöver sova mer än 4 timmar 🙁

surfjohan svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • adde

Medlem
    7 mars, 2006 vid 13:55
    Surfjohan wrote:
    Jag har ett problem som håller mig vaken om nätterna, nu har man lyckats spara ihop några stackars stålar så nu tänkte här satsas inför vår stundande säsong.

Tänkte vara trendig och försöka skaffa mig en segel-lajn 🙂

Jag tänkte nöja mig med min jp freestyle 109 som enda bräda och jag har ett NP Expression 6.2 som jag gärna vill behålla, och tänkte alltså utgå ifrån det. Det jag har varit inne på är att komplettera med en np exp 5.2 och ett 4.7 men det jag undrar är om dessa två segel är för lika varandra och ifall jag kanske endast ska nöja mig med ett av dem eller kanske skita i lajngrejen och köpa några helt andra segel. Eller kanske kan det vara så att det är flera som kör med 5.2 och 4.7 eller är det helt meningslöst?

Kan inte en av våra experter på konfen ge mig ett vist långt råd om hur jag ska gå till väga? Pleease.. behöver sova mer än 4 timmar 🙁

5.2 till 4.7 är väl ett okej hopp, men 6.2 till 5.2 tycker kanske jag är i största laget. Men det är klart, skall du gå upp i stolek hamnat du väl på 5.7 vilket är i största laget. 6.2, 5.4, 4.7 tycker jag är en bra linje.

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:04

Ah, vad skönt att läsa om en till som gett sig på den lagom korkade linjen i Neil Pryde Expression…. När jag hade Expression var jag inte så lite sur på stegen i linjen, faktiskt.

Jag förstår inte hur de har tänkt. 6.2 till 5.7 är ju fasen overkill, steget till 5.2 tror jag funkar bra men är stort. Och 6.2, 5.7, 5.2 och 4.7 blir ju nästan bissart många segel. Och bissart dyrt.

Mitt tips är att kolla på Search. Bra pulver i 5.4 och funkar bra till Freestyle. Om du nu vill hålla dig till Pryde, vilket kan vara bra när man lär sig rigga och har rätt master å sånt. Lägger du till 4.7 så blir linjen som Adde tycker.

• Oregistrerad

Gäst
    7 mars, 2006 vid 14:41

6.2 till 5.2 tycker jag låter alldeles lagom om seglet går att trimma ordentligt, kör själv 6.4 till 5.4 utan problem bara att dra lite extra i nedhal/uthal el tvärtom 😉

• surfjohan

Medlem
    7 mars, 2006 vid 14:58

Okej, så om jag fattat det rätt så ska man försöka få till en linje som ser ut såhär: 6.2, 5.4, och 4.7. Och för att göra detta så skall jag alltså ha expression 6.2, Search 5.4 och expression 4.7. Hmm, detta känns lite surt när man ändå ska köpa nya segel, att helt plötsligt slänga in ett renodlat vågsegel i mitten.. då blir det ju heller ingen ”riktigt linje”. Detta är väl säkert psykologiskt men känns ändå inte så bra, är ju trots allt en del stålar. Men jag har väl kommit fram till att 5.2 -> 4.7 är för litet hopp för att det ska vara värt det. Får väl kanske bli att skita i 4.7:an helt då, eller alternativt köpa nån begagnad 4.7:a senare. Tack för kommentarerna!

• adde

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:09

Nja skita i 4.7 tycker jag inte du skall göra. Varför inte välja både 5.4 och 4.7 Search i så fall? någonstans kring femhalv brukar nog de flesta välja att gå från freestyle till vågsegel (även om expression fungerar bra även till vågor).

Tänkte du ha 5.2 som minsta segel i så fall???

Alternativen (om man nu vill hålla sig till NP) är kanske combat 05 som finns i 5.4, 4.7. 06 finns 5.2 och 5.6… Search finns som 5.4+4.7 från både 05 och 06.

• ola-h

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:30

Att köpa segel i en line är normalt sätt bra eftersom du lär känna seglen både till karaktär och handhavande samt framför allt har extra goda möjligheter att lära dig trimma seglen optimalt (vilket rätt många aldrig lär sig).

Sedan är ju det här med storleksglapp en fråga för sig. Jag kör själv 5.3 till 6.3 och det passar mig utmärkt. 6.3 seglar jag i princip endast på plattvatten och jag kan tänka mig att selge lite överriggad om det kniper. Mao är jag inte så noga med att ha det precis perfekta draget och känslan när jag seglar plattvatten. I praktiken håller jag faktist 6.3:an så länga att jag sedan byter till 5.0. Däremot är jag rätt noga med känsla när jag seglar vågor så min linje fortsätter med 5.3-5.0-4.5 och nedåt.

Detta kan du jämföra med t ex Staffan (S..) som jag har för mig kör 5.2-5.7-6.2 och inte skulle kunna tänka sig vara utan 5.7:an, troligen just av anledningen att han vill kunna ha perfekt känsla i det storleksintervallet (hoppas jag citerar Staffan rätt nu, om inte vet jag minst en annan seglare med liknande linje och liknande argument, så exemplet gäller ändå).

Poängen är att det är svårt att rakt av säga vad som är bäst för dig utan att veta mer om dina preferenser. En ledning får man dock av att du enbart komemr köra freestylebräda. Då gissar jag att rätt mycket av seglingen kommer ske i spannet 5.2-6.2 och då menar jag att det är smart att ha lite extra tätt mellan seglen här. KOmmer du mest bränna omkring så klarar du dig förståss med 6.2-5.2 men kommer du verkligen försöka köra lite mer seriös freestyle så lär du tjäna på tätare steg, gissar jag.

Dock blir ju som sagt linjen 6.2-5.7-5.2-4.7 rätt bisarr för den som inte har sponsorliknande deal eller gått om deg. Så därför håller jag med drMasse om att det kan vara läga ett se sig runt efter andra segel att komplettera med. 5.4 eller 5.5 och sedan 4.7 skulle antagligen vara en bra kompromiss.

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:41

Om du skall ha JP 109 som enda bräda tycker jag lugnt att du kan köra Search 4.7. Den är ju rätt bred, det lär inte vara seglet som kommer att vara problemet i sådana vindar… Egentligen tror jag att du klarar dig väldigt långt med Search 5.4 eller Expression 5.2, sedan lär nog ändå det vara ganska mycket vind för den brädan (om det inte är platt och fint där du seglar)

Håller annars med om att 6.2 – 5.2 nog funkar bra, det som ”stör” är ju att ha ett hopp på en kvadrat först, och sedan en halv…

• adde

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:43
    Ola H. wrote:
    Detta kan du jämföra med t ex Staffan (S..) som jag har för mig kör 5.2-5.7-6.2…

6.1-5.7-5.2 om jag inte minns fel :D:p 😮

• alexasu

Medlem
    7 mars, 2006 vid 15:43

Kan du inte 5.2 expression å sedan 4.5 search vara ett alternativ också? om man vill ha lite större spridning alltså.
    har hört att det funkar rätt bra med så små segel även på stora freestylbrädor, om man ändå kör på platt vatten.

• surfjohan

Medlem
    7 mars, 2006 vid 16:04

Hm, det är ett dilemma men alla bra kommentarer hjälper till. Att köra med 4.5 känns på tok för litet för min bräda, 4.7 känns absolut minst men helt okej då tydligen många kör med detta på freestylebrädor kring 100 liter. Sedan handlar det lite om master också, om jag nöjer mig med ett 6.2 och ett 5.2 så ska båda riggas med 430 master, alltså behöver jag heller inte köpa någon ny mast, med 4.7 så behöver jag en 400 mast. Jag kommer bara köra platt/choppigt och träna freestyle och när det är 4.7 vind kommer väl antagligen jp´n kännas väl stor. Känns som jag blir mer och mer övertygad att endast köpa ett 5.2.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylesegel hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.