Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylesegel vs. vågsegel

Taggad: ,

• Freestylesegel vs. vågsegel

Publicerad av tubert på 24 juli, 2003 vid 13:20

Vad är skillnaden, och hur påverkar det mig?
    Jag har inte surfat allt för länge men kan vattenstarta, sätter gippar och slag om det inte är för stökigt i vattnet och försöker på enklare trick som helikopterslag, segla tail- och clew-first osv.

Tänker skaffa ett segel kring 5.0 – 5.5 åt freestylehållet men det verkar inte vara någon som vill släppa ifrån sig sin ögonsten, så jag funderar alltså på om jag lika gärna skulle kunna skaffa ett vågsegel att ha när det blåser mera samt för tjejen att använda nån gång då och då.

Vad tror du?

tubert svarade 21 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonatan

Medlem
    24 juli, 2003 vid 13:44

Vågsegel funkar bra som freestylesegel…

• _d_

Medlem
    24 juli, 2003 vid 14:19

ett freestyle segel har ju mycket botten drag så du planar tidigt å så och så att du ska kunna köra med ett sånt litet segel som möjligt. vågsegel är väll mer topp drag i!? och mer förstärkt… men jag tror också att du kan köpa ett våg segel! kommer nog funka toppen!

• lars_k

Medlem
    24 juli, 2003 vid 14:56

Finns lite olika vågsegel. Men ett onshore-segel som Simmer Onshore, Crossover eller NP Search har bra bottendrag och tidig planing. Är rätt lika freestylesegel, dock tyngre eftersom de är mer förstärkta. Tänker du aldrig ge dej ut i vågor är det kanske bäst att köpa ett lätt freestylesegel. Men ett 5.0 kan du ju köra i vågor och då är det bättre med ett vågsegel med mer förstärkningar. Köp ett vågsegel om det är under 5.5, tycker jag iaf..

• tubert

Medlem
    25 juli, 2003 vid 16:19

Tack för tipsen, allihopa, det blir nog ett “vågigare” segel då….
    Dessutom verkar det finnas fler våg- än fs-segel på “säljes”-sidorna vilket gör det ännu lättare att gå åt det hållet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Freestylesegel vs. vågsegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.