Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyletested i Boards majnummer
-
Freestyletested i Boards majnummer
Publicerad av anonym-anvandare på 5 juni, 2004 vid 10:05Tjena, är det nån som vet vilka brädor som är testade i Boards majnummer?
Jag hoppas på F2 Compstyle vs JP Freestyle 101 vs Starboard FreeSex 96 vs …
Skulle i så fall vara kul läsnng…
ola_p svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Fanatic Skate 101
JP Freeestyle 101
Mistral Joker 103
Naish Playmate 100
RRD Twin Tip 105 -
De ansåg att Skaten var mest allround och att RRD´n var bäst på snurrgrejer.
-
o RRD’n har jag precis handlat…hahah
svinnöjd m den… ruskigt stabil men lätt o få m sig runt.
Originalfenen e SJUKT bra!!!
Kunde stå o verkligen toktrycka m bakbenet…inte fan släppte den för d… behöver inte alls höjda m kanten på brädan på samma sätt som m min gamla maxxride.O när man snurrar runt så släpper fenan precis när man vill….
har inte testat än men den ska gå o segla ända ner t 4,7 m den. Jämfört m JP’n som har ett betydligt mindre vind register (säger dom som vet)
KLOCKREN!!! -
Japp, då slapp man ju köpa den tidningen i alla fall
Trist när de kanske mest nyskapande brädorna inte finns med i test. Det är lite som om tidningarna är rädda att göra bort sig för att de skulle skriva fel. Men det är ju klart, att om de nu inte har kompetensen att säga någonting som vi konsumenter har nytta av så kan de ju lika gärna låta bli.
Inget ont om brädorna testade, nästan alla är beprövade shaper med modifikationer till det här året. Nästan så man inte skulle behöva nåt test på dem för att veta vad de går för?…
Vet nån om det finns andra källor till jämförelser mellan de nyaste freestylerna?
Tack för infon i alla fall
-
Du syftar på FreeSex’en, eller hur? Helt enig – saknade bl.a. den och CompStyle’n. Ska man ha ett freestyletest ska man ju ha med de extrema avarterna likaväl som de mer freeride-betonade (Skate’n t.ex.). De hänvisade till Sliding doors (bl.a. RRD’n) och sliding garage doors, till vilka compstyle’n och freesex’en ansås tillhöra och därmed var för extrema för gemene man enligt dom.
Well well, kanske inte allas kopp te med dom brädorna, men ändå, man vill ju provsmaka.
-
Nä, det var ju trist att inte F2 Compstylen var med i testet. Det är ju helt klart den mest annorlunda shapen av dem alla.
Jag är i alla fall toknöjd med min! Jag har 246:an.
Den accelererar och planar upp snabbt, tar bra höjd och har mycket så kallat popp! Lätt att hoppa runt på plattvatten. Och den fungerar (troligtvis tack vare bredden) bra att spocka etc i choppigt vatten också.
Lätt är den också!
Så det är en helt lysande freestylebräda!
Vad mer kan man behöva av en freestyle? Man skall upp i planing fort, ta lite höjd och göra sitt trick. Sedan upp i planing fort, ta lite höjd och göra sitt trick….Här kommer lite funderingar och reflektioner:
Jag valde den bredare och större compstylen i år (246×68,5x110liter). Jag testade först den mindre (244×63,5x95liter) men tyckte den var för liten för mig (82kg) och 6.4:a. Jag ville segla bekvämt med 6.4:a på den för att tycka att sådana lättvindsdagar också var värda att segla i. Den stora tar 6.4:an utan några som helst problem. Det känns fortfarande lätt och bra och inga problem att poppa upp. Peter, som också seglar den stora compstylen, kör även 7.0 på den och tycker det fungerar svinbra.
Nu har ju jag seglat den med nästan alla mina segel, mellan 4.5 och 6.4:a, och den är en helt lysande freestyle med alla dessa. Mycket vind är inga problem för denna bräda! Jag har heller inte haft några som helst problem då det varit choppigt eller lite vågigt. Det är klart att stora vågor och 4.5 samt feta noslandningar inte är kul med en sådan plattform, men i sådana förhållanden använder jag den ju inte. Men för freestyle i hårdvind och plattvatten eller choppigt vatten har det inte varit några som helst problem och jag har inte upplevt den obekväm eller stötig att segla.Jag har en teori om varför den fungerar så bra i chopp:
Compstylen är bred som Freesexen men har en annan tail som jag tror är mycket positiv. Den har dessa “urhuggningar” bak vilket gör att den våta ytan i tailen är smal precis vid fenan. Det gör att den “sväljer” chopp bättre än en bräda som är bred ända bak (freesexen och andra breda brädor har jag ju hört ryktesvägen är lite “fotknäckarbrädor” i choppigt vatten). Denna tail påverkar dock inte accelerationen och planingen negativt. Då jag accelererar upp den använder jag den (mycket) breda yta som är i centrum på brädan, då den planar kliver jag bak och har släppet av de skarpa kanterna i tailen. Så bra! Fungerar i verkligheten också!Kanterna i tailen har förresten blivit skarpare i år än förra året. Och rockern har blivit rakare. Förra året hade compstylen svårt med accelerationen då den sög fast lite pga sin bananrocker och rundade kanter i tailen. Det problemet är som bortblåst i år! Den släpper och känns livlig.
Rockern är som sagt också rakare. Den är helt rak där bak och har ingen taillift alls. Det gör att brädan “släpper” bra och ger bra fart, men detta skulle kunna göra brädan mycket stötig. Det är den dock inte och det tror jag beror på ovan nämnda teorier om tailens urhuggningar.Tailen med sin urhuggning där bak har enligt min åsikt ingen större funktion i spockar etc. Då har man sådan fart att man planar baklänges med fenan en bit upp och tailen tar aldrig i. Det är klart att det kan ha viss funktion då man precis håller på att sjunka genom men den är nog marginell.
Kanterna på främre delen av brädan är fasade (som på många moderna freestylebrädor). Det hjälper mig mer runt i spocken än tailen. Den fasningen gör att det blir mindre motstånd då jag slajdar runt brädan i spocken i choppigt vatten.Sedan är det “flakanos” på compstylen. Det är att nosen är lite urgröpt och tunnare i kanterna på ovansidan. Nu har jag ju bara satt en flaka hittills men testat på nånga. Jag tror inte att flakanosen är nyckeln till att lyckas men jag upplever det positivt trots allt. Då du sätter ner nosen i vattnet i flakan är det klart att en mindre volym är positivt!
Det enda negativa med denna bräda tycker jag är storleken på originalfenan! Den är hela 27 centimeter!!! Vad andra än säger i denna tråd om att det är skönare (och lika bra freestyle) att segla på fenan än på kanten anser jag är helt fel. Fenan skall inte styra din freestylebräda! En dominerande fena gör att du inte kan manövrera brädan fritt. En stor fena är också svårare att poppa och den gör att brädan blir stockigare. En mindre fena ger bättre “släpp” både i planing och då du skall tricka och hoppa. Du svänger dessutom inte alls lika bra eller skarpt med en stor fena medan en liten fena inte alls hindrar dig då du gör snabba ritningsförändringar. Så liten fena som möjligt är medicinen för bra freestyle. Att “segla på fenan” är för freerideseglare och de har köpt fel sorts bräda om de gillar det på en freestyle.
Nu jag shapat ner originalfenan till 23cm. (Det var nödvändigt då jag satte den i ett grund i full fart…) Som 23cm fungerar den utmärkt till 6.4:a vilket visar på att formen inte var fel utan bara storleken.
Jag har även en Stylemaster Large fena på 21 cm. Den fungerar kalas till 5.6 och även till 6.4 men är för bred i basen då det börjar bli fulldrag i 5.0 och nedåt. Då blir fenan dominerande framförallt då jag skall göra skarpa svängar i fullplaning för att tex göra grubby, flaka eller downwind 360. Rakt fram och i hopptrick är den dock bra.
Nu väntar jag på en laddning pro-limit fenor i storlekarna 20, 22 och 24. De är något smalare än originalfenan men i övrigt samma form. Jag tror att dessa kan passa riktigt bra på compstylen med 4.0 segel och uppåt till 6.4:a. Jag återkommer med utlåtande senare.Surfa på!
/Staffan
-
Precis vad jag letade efter. Var Starbord FreeSex 96 testad i tyska Surf testet (jan eller feb tror jag freestyle-testet var)?Det skulle vara mycket tacksamt om någon kunde skanna av ovanstående test för resultat vad gäller RRD 105, Skate 101 och FreeSex 96. Går majnumret av Boards fortfarande att köpa? Det är lite struligt att skicka efter utländska tidningar i efterskott.
-
Freestyle-testet av Boards finns i alla fall fortfarande i Karlskrona.
ang. testet i tyska surf så ansåg de Freesex’en (kommer inte ihåg om de testade 96’an eller 84’an) och Compstyle’n vara extrema freestylebrädor mer avsett för tävling.
-
En freestylebräda är gjord för att göra freestyletrick. Du ska upp i planing – och sedan göra ditt trick.
Tricken skall gå så lätt som möjligt att göra. Breda brädor, fasade kanter – all sköns hokus pokus för att se till att brädorna är så förlåtande så att du får hög procent på utförandet av tricken.
Och acceleration och planing är en förutsättning för att göra många trick. Så det designas brädorna också för.
Alltså snabb acceleration, tidig planing och lätt att göra trick med. Som compstylen (och säkert freesex också även om jag inte testat den).Min fråga är då, är detta negativt för den svenska freestyleseglaren? Det låter så då tyska surf säger att det är extrema freestylebrädor för att tävla med. Men att träna freestyle på dessa brädor är ju också helt idealiskt! Tidig planing, lätt att göra trick med….
Om man däremot skall träna på att freeridea eller gippa så finns det en uppsjö av andra brädor som säkerligen är bättre – men de är inte lika bra på freestyle…/Staffan
-
Jag är helt enig med dig Staffan – jag ifrågasätter starkt kommentaren att det skulle vara enbart för tävlande. Det är ju som med allt annat. Ta motorcyklar. En Yamah R1 eller en Ducati 999R är maskiner som ger sitt yttersta med en tävlingsförare och på banan. Inte med Svensson på E6:an. Men det spelar ju ingen roll, för han har glädje av de goda köregenskaperna ändå. Likaså med dessa brädor – vill man köra freestyle och inte bryr sig ett skvatt om att brädan är studsig i kabbelwasser, ja då är ju dessa brädorna perfekta att öva/lära/köra freestyle på.
Jag tror ett problem med testerna är att de inte fokuserar på vad testet ursprungligen går ut på. Har man bestämt målgrupp och typ av brädor, så är det ju ganska meningslöst att testa t.e. freeride-egenskaper på en värsting freestyle-bräda
-
Hej!
Tack för infon om Compstylen Stefan! Speciellt hur man kör på fenan och kanten på brädan tyckte jag var intressant. Det är nåt jag kan ta till mig i seglingen. Det är ju också rätt intressant att höra vad du tycker om den urfasade tailen. Och jag har själv haft funderingar över vilken storlek på bräda som egentligen är bäst.
246:an med 110 liter, som du valt, ger ju för dig ett överskott på 28 liter. Jag antar att det är en rätt så bra extra volym för freestylesegling, även fast jag själv förut inte tyckt att det behövs mer än 20. Många proffs kör ju med stor överskottsvolym och visst trycker det tillbaka lite extra i landningarna, vilket kan vara tufft för t ex fotlederna , men jag antar att det ger det där lilla extra för att komma igång snabbare efter trick som avslutas semiplanande.
68,5 i bredd är ju också rätt stort bland freestylebrädor för 6.4-segling om vi tittar på andra brädor och deras bredd, som
* 61 – Mistral Joker 101,
* 62 – RRD Twin-tip Freestyle 105,
* 63 – Naish Playmate 100,
* 62 – Fanatic Skate 101,
* 63 – JP Freestyle 101,
* 63.5 – F2 Comp Style 244,
* 66 – Naich Playmate 115,
* 66 – Fanatic Skate 111,
* 66.5 – JP Freestyle 111,
* 67 – Starboard FreeSex 96,
* 68 – Mistral Joker 113,
* 68.5 – F2 Comp Style 246 och
* 72 – Starboard FreeSex 108.Det är i alla fall rätt stor volym och bredd på Compstyle 246 men det stämmer nog det du säger att storleken kompenseras lite av cut-outen i tailen.
Jag själv har prövat Starboards FreeSex 96 och grejen med den är att den är tunn. Fötterna kommer närmare vattenytan, känslan blir bättre och i trick är trycket du måste hålla emot med fotlederna mindre. Så jag förstår inte var ryktet skulle komma ifrån att Starboarden skulle vara en “fotknäckarbräda”. Vad finns det förresten förutom Starboarden för liknande brädor som är breda i proportion till volymen?
Vad det i stället handlar om tycker jag är vilken bredd och volym man vill ha. För och nackdelar jag kan se är:
* En stor volym kan ge en studsig bräda.
* En bred bräda kan ge en studsig bräda.
* En smal bräda är svår att freestyle:a med; plana baklänges, slide:a runt, etc.
* En för smal bräda, dvs en bräda med för lite volym sjunker igenom i trick som avslutas semiplanande och tar längre tid att komma igång med efter dessa trick.Jag är inte riktigt säker på för- och nackdelarna men på ett ungefär antar jag att de fungerar så.
Niklas
-
Svar till:
Jag tror ett problem med testerna är att de inte fokuserar på vad testet ursprungligen går ut på. Har man bestämt målgrupp och typ av brädor, så är det ju ganska meningslöst att testa t.e. freeride-egenskaper på en värsting freestyle-bräda
[/ QUOTE ]
Exactly my point!
/Staffan
-
Håller med, värst brukar boards vara… Vi gillar inte den här brädan för den är inte bra till våra inkompetenta testare som bara gippar ändå så därför sågar vi den, trots att det är det grymmaste man kan ha om man ska ladda på lite trick men det skiter vi i. Gaahh… lagom intressant, bättre att skriva i prologen att freestylebrädor inte är freeride brädor isf… hur svårt kan det vara?
-
Svar till:
68,5 i bredd är ju också rätt stort bland freestylebrädor för 6.4-segling
[/ QUOTE ]
Jo, men jag ser inte bredden som ett hinder. Inte alls. Och jag tror faktiskt inte att själva volymen orsakar en studsig bräda.
Jag valde den stora pga att jag inte ville att brädan skulle kännas nedtryckt i vattnet vid 6.4:a segling. Du vet hur det kan kännas då man laddat på ett för stort segel på en för liten bräda, det är trögt att komma upp i planing, det känns tungt etc. etc. Detta känns inte alls med 6.4:a på Compstyle 246.
Volymen spelar inte någon större roll i detta sammanhang. Den kunde varit på 95 liter utan problem, det enda negativa med liten volym är ju att dra rigg och guppa ut om det skulle vara nollvind. Så fort du har lite fart så att de där extra 15 litrarna jag har i min bräda jämfört med 244:an kommer över ytan så spelar ju volymen ingen roll alls utan då lyfter ju bredden och farten brädan. Men å andra sidan ser jag inte att volymen är ett hinder heller.
Jag har hittat rätt storlek för mig helt klart. Det faktum att jag tycker att den fungerar lika bra med 6.4:a som med 4.5 visar på det också./Staffan
-
Staffan, du körde ju den lilla förra året, vad hade du som största fena? Jag har orginalet på 21, men skulle gärna haft nått liknande på 23 till dagarna det är halvtaskigt med 6.3… vad körde du, och vad var slutsatsen på fenstorlek?
Logga in för att svara.