Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Freestyle/vågbrädor 2004 – Ge era utlåtanden!
Taggad: våg, våg freestyle, freestyle
-
Freestyle/vågbrädor 2004 – Ge era utlåtanden!
Publicerad av nikke på 19 juni, 2004 vid 20:32Följer staffans goda idé och breddar till freestyle/vågbrädor också. Någon som vill uttala sig om dessa brädor. Kom gärna med bra/dåliga reflektioner!
madviking svarade 20 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Lustigt
Tänkte själv precis skapa en sån här tråd.
Hoppas på många svar – är i köpartagen. -
Var också i köpartagen på en wave/freestyle, men fick tänka om och valde istället en ren freestyle
-
Varför tänkte du om och valde en ren freestylebräda då? *Nyfiken*
-
valde mellan freestyle/waven bara för volymen på 90L, trodde 105L skulle bli FÖR mkt men blev övertygad om att den “nya” formen på freestylebrädan gör att den inte känns så stor + att 6.2:an skulle vara i det övre registret för freestyle/waven men perfekt för freestylen och 6.2 är den segelstl som jag anv mest och seglar mest på Mälaren och att jag har en ren vågbräda på 75L också.
-
inhandlade jp free/wave 84 liter….
en otroligt kul bräda.
funkar bra till det mesta..tidigplaning, kul att rida med
det enda negativa skulle väl vara att poppen i brädan kunde vara lite bättre…. -
Nu är ju jag inte Voodoo, men jag misstänker att det är Proof.
-
Mistral Synro 90!
Bäst i engelska testet i våras( bäst allrounder).
Grym onshorevågbräda och ruskigt rolig hårdvindsfreestyle.
Dessvärre finns det inga kvar i sverige.
Nypris ligger 9995:- och konkurenterna är runt 2000:- dyrare.
Highly recomended. -
Denna bräda hamnar väl ändå inte i varken freestyle eller wave kategorin. Eller?
Sen är det säkert en kanon bräda att åka o carva med
-
Ett slag för Starboard.
Inte för att man har någon megadunder erfarenhet av små brädor, men jag har seglat en Bic Saxo 265(80 liter), en F2 Mystery(75liter) och nu slutligen, en Acid på 70 liter, alla brädor i en säsong i blandade förhållanden, dock är Acid den enda 2004:an. Yeah, yeah. Vad ska man skriva nu då?Hmm. Ja, skönare bräda vet jag inte om jag kan tänka mig. Allting är bara klockrent. Funkar kalas som en hårdvindsfreeride,
och har trots den ganska höga nosen, grym kontroll i överriggade repor. Har äntligen fått lite vågridning i mindre vågor+offshore(sotavento/fuerte) och den ligger hur bekvämt som helst i alla typer av tå/häl manövrar på vågen. Att carvegippen är kontrollerad i många olika förhållanden är inte ett minus direkt. Brädan är kul på det sättet att den lär seglaren(iaf mig) massor. Feedbacken är direkt och utvecklande i allt från plattvatten till 1-1.5 vågor.
I jämförelse med Mysteryn(freestyle/wave) så vet jag inte men, skillnaden är högst märkbar i alla lägen.
Mysteryn freestyle wave är mer, vad ska jag nu skriva, studsig.(Ha!!)Men det kan också vara det att man utvecklas hela tiden.
Jag kommer iaf inte byta från Acid linjen. Fett trevlig bräda. -
Mistral Syncro 90 i all ära, här är efterföljaren.
Syncro 91.
-
Aloha!
Jag blivit verkligen intresserad av F2:s wave/freestylebräda efter ett antal spännande läsningar om F2 här på forumet. Men kan inte förneka att JP är en klar favorit fastän man aldrig har seglat en JPbräda. Är det så illa kanske att man faller för grupptrycket kanske!Så frågan är hur F2 står i jämförlse med JP, naish, fanatic m.m. när det gäller wave/freestylebrädorna? Någon som har seglat många olika brädmärken inom den genren som kan dela med sig av sina reflektioner kanske? Skulle vara klart intressant att läsa! Sen en annan sak, vi vet alla hur många segelmärken det finns på marknaden. Det är som en enda stor djungel! Men nått jag har funderat lite på är hur stor skillnad man känner mellan de olika märkerna. Köper man gaastra, gun m.m. som man kan få billigare än kanske north, neilpryde m.m. hur stor skillnad känner man verkligen om man inte har naish i efternamn? Är det väldigt stor kvalitetsskillnad mellan de olika märkerna, annars kan man ju ta de segel man får billigast! Läser man boards segeltester varje år så ser man ju skillnaderna mellan de olika seglen men frågan är hur stor skillnad man själv känner?
Det var några småfunderingar jag hade bara! Vi syns på vattnets boys and girls!
-
Jag kan enligt min erfarenhet säga att simmer jämfört med neilpryde så är neil mer stumt och inte lika mjukt som de andra seglen så neilpryde belönar den som kan göra fullfartsgippar och hopp medans simmer är lite lättare att lära sig med men jag har bara provat ett fåtal olika segel.
-
Svar till:
Aloha!
Jag blivit verkligen intresserad av F2:s wave/freestylebräda efter ett antal spännande läsningar om F2 här på forumet. Men kan inte förneka att JP är en klar favorit fastän man aldrig har seglat en JPbräda. Är det så illa kanske att man faller för grupptrycket kanske!Så frågan är hur F2 står i jämförlse med JP, naish, fanatic m.m. när det gäller wave/freestylebrädorna? Någon som har seglat många olika brädmärken inom den genren som kan dela med sig av sina reflektioner kanske? Skulle vara klart intressant att läsa! Sen en annan sak, vi vet alla hur många segelmärken det finns på marknaden. Det är som en enda stor djungel! Men nått jag har funderat lite på är hur stor skillnad man känner mellan de olika märkerna. Köper man gaastra, gun m.m. som man kan få billigare än kanske north, neilpryde m.m. hur stor skillnad känner man verkligen om man inte har naish i efternamn? Är det väldigt stor kvalitetsskillnad mellan de olika märkerna, annars kan man ju ta de segel man får billigast! Läser man boards segeltester varje år så ser man ju skillnaderna mellan de olika seglen men frågan är hur stor skillnad man själv känner?
Det var några småfunderingar jag hade bara! Vi syns på vattnets boys and girls!
[/ QUOTE ]
en tråd som tar upp ämnet lite http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=0&Board=konfen&Number=248737&Forum=All_Forums&Words=2936&Match=Username&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=248489&Search=true#Post248737
-
Köpte F2 Style 255 (99 liter, 60 cm bred) i våras och är helnöjd. Har letat efter större vågbräda då jag väger nästan 90 kg och surfar lite för sällan. Läste några tester i engelska Windsurf, Boards och tyska Surf där den fick bra betyg.
Gipparna sitter bättre, går att slå på, planar relativt tidigt och tar okej med höjd. Det går att stå kvar i stropparna trots att det blir nästan stopp i vissa landningar. M a o så passar den bra i svenska onshore förhållanden.
Kan vara något för fet i bakänden för lättare surfare, men väger du lite mer så är det rätt bräda.
Villa passa på att tacka för alla tips från DrMasse o andra som gjorde att jag hittade rätt bräda, Tack!
Logga in för att svara.